Jump to content

Beretta SP


SimonMoen

Recommended Posts

Heisann 😊 tenker å kjøpe en Beretta SP siden den hagla jeg har nå, som jeg har hatt siden jeg var 14 år (altså hatt den i 9 år til høsten) ikke lenger passer meg. Har bytta ut skims, satt på både rekyl- og kolbekappe uten at det blir noe bedre; synes jeg har skutt jevnt over dårlig de siste 2-3 åra med Franchi'n jeg har nå. Har fått prøvd hagla til en kompis som har Beretta SP, og føler jeg skyter mye bedre med den - både i skogen etter fugl og på bane etter leirduer.
Det er bare det, at jeg har hørt at Beretta-hagler har en lei tendens til å trutne (altså utvide seg) i treverket hvis den er ute under hardt regnvær. Mente jeg leste et sted, muligens det var her på forumet, at Beretta ikke oljet stokken og forskjeftet godt nok inn. Noen som kjenner til dette, eller har samme erfaring? Ellers er Beretta supre hagler man har i flere tiår - med godt stell og puss, vel og merke.
Vil gjerne høre både positive og negative erfaringer med Beretta før jeg går til innkjøp, siden ingen hagler er feilfrie - selv om kvalitetsvåpen ikke har så mye negativt over seg.

Link to comment
Share on other sites

Har en Beretta Ultra Light kjøpt ny i 1999, brukt hvert år på støkkjakt i Vestlandsvær. Ikke problemer av noe slag, heller ikke med stokken. Men stål og treverk har fått nødvendig vedlikehold.

Hvis stokken virker noe tørr ,så er det ikke noe problem å fikse selv. Mange tråder ellers her på K om tema og om Beretta hagler.

Passer hagla for deg så "løp og kjøp" 😊

Link to comment
Share on other sites

Du må høyt opp i pris om ikke du må olje opp et nytt våpen, og uansett må du vedlikeholde selv dyre håndlagede våpen. Beretta og Browning pleier å være bra selv på SP og 525, men noen har hengt lenge på hylla og tørka inn. Tyrkiske hagler finnes det ikke olje på, og porene samt reist treverk er i overflod.  En jaktkompis pusset , porefylte og oljet opp en tyrker til høy kvalitet. På en liten uke. Til en kvalitet som vil gi årelang beskyttelse mot vestlandsvær. Særlig når han beskytter oljen med litt våpenvoks i tillegg. Alternativet er et lakket våpen, det lar seg gjøre selv på billige våpen ( og dyre) men at et masseprodesert rimelig  våpen,ikke kan leveres med skikkelig pore og oljebehandlet treverk sier seg selv.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Du må høyt opp i pris om ikke du må olje opp et nytt våpen, og uansett må du vedlikeholde selv dyre håndlagede våpen.

Tusen takk for svar. Den hagla jeg har nå (Franchi Fast Black Pro) har jeg aldri måttet olje opp igjen; bare gitt den noen strøk med olje etter jakta så har det vært greit. Har heller aldri hørt om noen som har oljet opp igjen våpenet sitt da det har vært relativt nytt. Men mulig du har rett 😊 Lånte forresten hagla til en hyttenabo et par dager under jakta i fjor, og han hadde ikke hatt det problemet at treverket trutnet. Hagla hans, en Beretta han kjøpte i 1977, har aldri fått noen annet stell enn litt olje innimellom og pussing av løp etter en del skudd. Men muligens det problemet med "dårlig" innoljing gjelder for relativt nye hagler? 

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Ranger#44 skrev:

Nei, han har nok hørt om treverk som har trutnet. Jeg hadde en slik 686 SP. God tørking, med påfølgende olje løste det problemet. For min del utvidet treverket seg såpass at jeg ikke klarte å bevege toppleveren uten å skrape av treverket. 

Etter litt søk på nettet fant jeg igjen det innlegget jeg leste en gang - dette var også skrevet av Ranger#44, - som hadde erfart at treverket trutnet. Men hvis det bare er å gi hagla en skikkelig innoljing er det vel en smal sak å fikse før man skal bruke den på jakt, så jeg tror jeg går for en Beretta SP om en liten stund 👍

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke dy meg, SP er bra. Men jeg mener helt klart at 525 er av høyere kvalitet. Nye 525 new game, er sannsynligvis den beste japanske Browning noensinne produsert. Med de nye lettere løpene, har den blitt en meget god jakthagle, eller sporter. Så gå til noen som har både Berettaen og Browningen. Ta den som føles best:)

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Søkte en del både på Browning 525 og Beretta SP. Det var ikke mye negativt å si om hverken den ene eller andre, men det som kunne være et problem med Browning var at noen deler i deres våpen var håndlaget, og hvis noen del skulle bli ødelagt var det dyrt å få ny del. Var også noe med at ejectorene på en Browning ble utløst av fjærer som sitter i forskjeftet. Noe som betyr at da hagla er demontert gikk ejectorene frem og tilbake hvis man ga løpet noen shaker. Dette kunne visst slite mer på Brownings løsning mot for Beretta, der ejector-mekanismen satt på løpet - kan du si.
Uansett - begge to er kvalitetsvåpen som holder i veldig veldig mange år. Men skal tenke litt på Browning, - slettes ingen dårlig hagle, det heller

Link to comment
Share on other sites

Ejektorene til 525 er konstruert av det største geniet som noensinne har konstruert våpen:) og har bevist sin styrke i snart 100 år. Tror ikke du trenger å bekymre deg:) ikke ryker de, og de er heller ikke dyre. En B25 ejektor derimot kan koste litt, om du ikke finner dem igjen etter at ejektor brudd kan sende avgårde en dyr del,men de ryker først etter 500-600 tusen skudd. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Får se hva det blir til. Hadde i utgangspunktet tenkt meg en Beretta SP, men Browning er som sagt ingen dårlig hagle. Får se om jeg finner en forhandler som fører begge våpnene, eller to som selger en av hver, kan du si, så jeg får kjent litt på begge 😉😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig subjektiv da, siden jeg er vokst opp med Browning:) men alle som vil ha en god OU vurderer Beretta eller Browning, og det er det en grunn til. Hva du velger får bli opp til deg. Men vurder balanse og følelse, sammenlign avtrekk, sikring, nettskjæring og finish. Kjenn etter på forskjellen mellom en SP og 525 new game one ved mating åpning og lukking. Men å snevre inn kjøpet til de to er ingen dum ide. Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...