Jump to content

8x57 mauser hjemmelading


jbjorn

Recommended Posts

Eg har nettopp skaffa meg ein original mauser k98 fra 1937. Eg lurer litt på anskaffelse av ammunisjon. Forstår det slik at det er 8x57 IS/JS som er gangbar mynt i denne. Nokon som har tips til hylser/kuler og ladning(mengde krutt)? Har diesett.

Kjem i første omgang ikkje til å bruke den på jakt, så trenger ikkje blyspiss. Standard mantel til litt skytebanemoro er fint. 

Er det i det heile teke noko særleg å spare på å lade sjølv? Har sett litt rundt, og jaktdepotet har ei mantelkule som var billig: https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6085&prodid=18041 

Litt usikker på om denne er rett type for mauseren da det ikkje stod IS/JS på den. Nokon som veit? Men viss den er det så er det vel lite poeng å lade sjølv når du får kjøpt ferdig patroner til 10kr stk.   

Edited by Olesøn
Skiftet ut "selvlading" med "hjemmelading" i trådtittel, siden førstnevnte egentlig betyr noe helt annet...
Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Finn etter patroner. Der er det endel rimelige helmantelpatroner for salg. Bare husk å vaske løpskanalen med såpevann etter bruk da det ble brukt korrosive hetter i de patronene. Bruk grønnsåpe.

Ellers er det jo endel som selger mer moderne patroner der også.

"Behovet" for ladeutstyr vil muligens melde seg etterhvert:wink:

Link to comment
Share on other sites

 

197.5grs kule i 790-800m/s er std. ladning i 8x57 ("7.92x57 s.S.-Patrone"), og nokså omfattende brukt for noen år siden... Wehrmacht gikk over til letter kuler i løpet av VK2 ("Eisenkern"), rett og slett miljøammo, men det var nok pga mangelen på bly. De brukte jo også stålhylser.

 

52grs N550 gir 200gr SMK 798m/s i min rifle (k98), 50gr gir 760, som er en del mer behagelig. 800m/s matcher kulebanen på siktet nokså bra, og det er artig å skyte på gonger på 5-600m med den, det blir litt mer action enn med 6.5x55.

Som DoctoRoy sier så fins hauger av overskudds ammo fra tiden rett etter krigen (Raufoss, norskprodusert) Denne har ei lettere kule, og er ikke voldsomt presis - men det er ammo som har oldt seg godt og som vanligvis er fullt brukbar. Jeg har skutt mange tusen sånne. Den er OK på 100m men lotteri på 600. Varmt såpevann må brukes etter skyting med disse, jeg har med en termos med glovarmt vann med litt Zalo i, og heller det gjennom løpet etter skyting. Pusser kjapt, og oljer. Det løpet er skinnende blankt etter 4-5000 skudd - i mitt eie (men jeg tror det var nokså nytt da den kom til meg)

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Har mauser i 8x57 og lader til den. Kjøpte i for noen år siden 1000 185gr blyspiskuler billig en eller annen plass og de lader jeg med 2,2g Nc 96 og det blir trenings ammo til ca kr 3,50 pr stk.

Disse gamle skuddene som selges på finn er nå ikke av de beste men de funker jo, men vær oppmerksom på at de har berdanhetter så i praksis er hylsene ubrukelige.

Jeg ville vel kjøpt nye skudd og tatt vare på hylsene og ladet de opp.

Link to comment
Share on other sites

Om S&B går greit i di rifle er det ikke all verden å hente økonomisk på å lade slike selv. Ammo er av rett type. 50 talls Raufoss har jeg erfart så mye klikk med at jeg ikke gidder å holde på med disse, men jeg ser at andre har annen erfaring. Om du skal lade treningsskudd er Sierra 175 gr Pro Hunter ei rimelig kule som vanligvis går godt. Har brukt mest N 150, eller N 540 om jeg vil ha fart på de lettere kulene. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Om S&B går greit i di rifle er det ikke all verden å hente økonomisk på å lade slike selv. Ammo er av rett type. 50 talls Raufoss har jeg erfart så mye klikk med at jeg ikke gidder å holde på med disse, men jeg ser at andre har annen erfaring. Om du skal lade treningsskudd er Sierra 175 gr Pro Hunter ei rimelig kule som vanligvis går godt. Har brukt mest N 150, eller N 540 om jeg vil ha fart på de lettere kulene. 

 

Om S&B går greit i rifla mi aner eg ikkje før eg får prøvd. Kan jo kjøpe ein pakke med det, og så kan eg bruke hylsene til å lade opp igjen. Da med kulene som bardp linket til her, dei såg jo veldig bra ut til den prisen. 

Eg har vihtavuori N140 som eg bruker til lading av dei andre riflene. Funker den til mauseren og? Kva er forskjellen på den og N150?

Link to comment
Share on other sites

Krutt til 80 øre er nok umulig. 

Vectan Tubal 5000 koster 279,-/ 500g

Samme pris ca for Norma 11 og Vithavouri 150.

Med 46 grs /3g er det 1,60,-/stk

 

De 3 er de rimeligste kruttene for 308/8x57/223 m fl 

 

Men uansett ammo med matchkuler i 8x57 til under 6,-/stk er ikke ille. 

 

Samme pris ca som en Fiocchi/American i 223

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, boble skrev:

ulene koster  3,90/ stk, la oss si hette koster 30 øre, hvordan finner du krutt for 80 øre? Lader du med 12 grains 3N37? :mrgreen:

 

Blir vel ikke så langt unna. Jeg kjøper tennhetter og krutt gjennom skytterlaget som subsidierer ladekomponenter litt og betaler vel om jeg ikke husker feil 15 øre for tennhettene og Kr 300,- pr kg for NC96m når jeg kjøper eske med 10 kg.

Skuddet blir da 3,9 kule + 0,15 tennhette + 0,9 3g NC96m = Kr 4,95

Vet ikke hva krutt og tennhetter koster andre steder men det kan vel ikke være så fryktelig mye mer.

Link to comment
Share on other sites

Vi som ikke skyter for en LS-arrangør betaler nok det dobbelte for hetter og krutt, og da blir prisen som @Sauer 150 sier.

 

Uansett er det ei veldig god kule, og det er litt kult at hjemmeladd matchammo i 8x57is bare koster 70 øre mer enn hjemmeladd Diamond Line i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kjøp ferdigrullet ammo - ikke mye å spare dersom du ikke skal skyte mye. Og det skal du ikke med den rifla😉

Seriøst? Jeg har skutt over 6000 skudd med min. En "pall" Raufoss 1948, og ca 1000 hjemmeladde.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M67 skrev:

Seriøst? Jeg har skutt over 6000 skudd med min. En "pall" Raufoss 1948, og ca 1000 hjemmeladde.

 

 

K

Ja da, det går selvfølgelig helt greit det. Men de aller fleste bruker vel disse mer på bakgrunn av at de har tilgang på en drøss gammel ammo, enn at de er så fantastiske å skyte med, så lenge de er originale?


Har selv hatt en del gamle mausere opp igjennom og skutt en del med de, til og med originale, men synes ikke det er særlig behagelig å skyte med bakkappe av stål, uansett om det er 6,5x55 eller 8x57..
Men en av de bedre riflene jeg har hatt var en ombygd mauser fra 41 med annen stokk og med 8x57 løp, denne hadde en låskasse som var pusset og polert så mye at den var nesten silkemyk. Angrer fortsatt på at solgte denne men havesyken gjorde seg gjeldende, den gjør ofte det.
Har også hatt mauser i 308, men må vel innrømme at det var kun fordi man den gangen hadde rikelig med
tilgang på gratis / billig ammo dersom man hadde kontakter i det lokale heimevernet, og det hadde man!

 

Skyt med gammel ammo, ny ferdigrullet og ladet ammo, det viktige er at man skyter😊
Og ja, det går greit å lade baneammo i 8x57 nesten like rimelig som i 6,5x55, det skiller så lite at
det egentlig ikke betyr særlig mye..
 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Men de aller fleste bruker vel disse mer på bakgrunn av at de har tilgang på en drøss gammel ammo, enn at de er så fantastiske å skyte med, så lenge de er originale?

De er morsomme å skyte med. Holder man dem godt, og generelt tilpasser teknikken så er de uproblematiske. Med 6kg avtrekk med 2cm slep og 5-7 "trykkpunkter" på veien krever de perfekt avtrekksteknikk, og generelt mye mer disiplin fra skytteren enn moderne våpen. Da er det gøy å skyte gonger på 600m - eller DFS-svarten stående. Og siden presisjonen ikke er fantastisk uansett, så kan en drite i om løpet slites litt.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det blir nok ikkje skote voldsomt mykje med denne børsa. Mest på gøy i ny og ne. Sånn sett er det nok ikkje den heilt store besparelsen å lade sjølv, men eg syns det er kjekt, så det er greit. 

Er det nokon som har erfaring med VVN140 krutt og kor mange grains eg trenger til ei 200grains kule?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, last ned og bruk VV appen. Der finnes ladedata for tilsvarende kulevekter og 140 krutt, som burde kunne danne grunnlag for ei fornuftig startladning. Jeg ville iaf velge «offisielle» ladetabeller framfor private ladedata lagt ut på nett som utgangspunkt. Man kan jo gjerne få tips på nettet, men de bør uansett kontrolleres opp mot andre kilder, og da gjerne etterrettelige. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, vavlo skrev:

Som sagt, last ned og bruk VV appen. Der finnes ladedata for tilsvarende kulevekter og 140 krutt, som burde kunne danne grunnlag for ei fornuftig startladning. Jeg ville iaf velge «offisielle» ladetabeller framfor private ladedata lagt ut på nett som utgangspunkt. Man kan jo gjerne få tips på nettet, men de bør uansett kontrolleres opp mot andre kilder, og da gjerne etterrettelige. 

Eg har lasta ned appen. Prøvde å sjå i tabellane. Det var ikkje så mange tall på N140. Det var ein oppføring med 200gr kule. Ikkje samme produsent kule som eg bruker, men er vel close enough. Det var ei Speer kule. Der stod det to ladninger oppgitt. Start - 42.7gr og 661m/s, og max 47.5gr og 759 m/s. Kva vil den max-verdien bety? Betyr det at eg ikkje kan bruke meir enn 47.5 gr krutt? Da ender eg på 760m/s, leste over her at våpenet opprinnelig låg på 800m/s og at det er det jernsiktene er kalibrert mot.   

Link to comment
Share on other sites

Som du ser, er ikke N140 optimalt mhp fart med den kulevekta. Da må du velge et annet krutt. Ta også pipelengde med i beregningen. Maks i tabellen gjelder for pipa ladningen er trykkskutt i. I ditt våpen kan du havne både under og over denne ladninga, men den gir deg en god indikasjon. 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, vavlo skrev:

Som du ser, er ikke N140 optimalt mhp fart med den kulevekta. Da må du velge et annet krutt. Ta også pipelengde med i beregningen. Maks i tabellen gjelder for pipa ladningen er trykkskutt i. I ditt våpen kan du havne både under og over denne ladninga, men den gir deg en god indikasjon. 

Ok. Pipelengden på mauseren er vel rundt 62cm. Test barrel i tabellen var også 62cm, så det er nok samme pipe. Var for øvrig ingen av dei ladningane i tabellen med 200gr kule som kom opp i 800m/s, uavhengig av kruttype. Den høgaste var 783m/s.

Link to comment
Share on other sites

46-47 grain N140 med 175 grains og 200 grains kule går godt i min Husqvarna M98. Brukte 50 grains ei stund også, men ser at det er litt mye med 200 grains kule iflg ladetabellene. Men merket ikke noe tegn til økt trykk på tennhettene i Normahylsene mine.

Mye klikk med Raufoss 1948 årgangen skyldes at tennhettelommene var litt dype og man kunne få for lett anslag i hetta - med påfølgende klikk. Ei litt lengre tennål fixer det. Evt montere en Tubbs speedlock hvor nåla er litt lengre. Her blir anslaget også merkbart kjappere.

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, torulf skrev:

46-47 grain N140 med 175 grains og 200 grains kule går godt i min Husqvarna M98. Brukte 50 grains ei stund også, men ser at det er litt mye med 200 grains kule iflg ladetabellene. Men merket ikke noe tegn til økt trykk på tennhettene i Normahylsene mine.

Mye klikk med Raufoss 1948 årgangen skyldes at tennhettelommene var litt dype og man kunne få for lett anslag i hetta - med påfølgende klikk. Ei litt lengre tennål fixer det. Evt montere en Tubbs speedlock hvor nåla er litt lengre. Her blir anslaget også merkbart kjappere.

Ok. Får prøve med rundt 47grs N140 med 200grs kule og sjå korleis det går. Trur eg skal berre holde meg unna den raufoss ammoen. Har ikkje lyst å risikere rust e.l dersom det mot formodning skulle bli slurva med pussen. Er eit pent eksemplar. Skal prøve å få lagt ut nokon bilder når eg får den i hende.  

Link to comment
Share on other sites

Skjøt 8x57IS i mange år og brukte Våpenjournalens ladebok nr 1 som veileder til ladningene mine - Norma Elite 198 grain kule og 47 grain N-140. Lødde opp en hel røys med patroner og de tjente meg vel. Utfra det jeg har tilegnet meg av erfaring og kunnskap vet jeg nå at hastigheten godt kunne vært atskillig lavere og kulevekten tyngre.

 

Link to comment
Share on other sites

Ca. 800m/s var "oppgitt" hastighet, iallefall er det oppgitt mange steder. I virkeligheten var det noe mindre.

Å lade 200gr kule til 800m/s er uproblematisk med N550 og N19 - men det er ikke behagelig. Jeg aner jo ikke hva slags krutt tyskerene opprinnelig ladet den med, men N140 var det ikke. 800m/s med N140 tror jeg ikke er god ide...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Då var mauseren i hus. Den er laga på Oberndorf fabrikken i 1937. Har aldri sett det merket på den før, etter litt googling viste det seg at det er ein mauser som er bygd i tyskland og solgt til Portugal før krigen(symbolet er det portugisiske våpenskjoldet). Er det nokon som har kjennskap til desse våpena?

IMG_20190512_222801.jpg

IMG_20190512_171219.jpg

IMG_20190512_173613.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg oppdaga at bolten ikkje er nummerlik. Bolten er merka 7356, mens resten av rifla er 7326. Eg la ikkje merke til det først sidan nummerene var så like. Synes det er litt rart at nummerene er så nær, kun 30 i forskjell. Ofte på våpen med bolt som ikkje er nummerlik så er det heilt forskjellige nummer. Lurer på kva som kan ha skjedd her? Ser for meg to karer fra samme tropp med rifler produsert i samme batch som sitter og pusser ilag, og så har dei bytta bolt :) Har ikkje planer om å selge den, men litt irriterande er det likevel.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...