Jump to content

Er det greit å bruke kikkertsikte som kikkert når det er montert på våpen??


bbdg

Er det greit å bruke kikkertsikte som kikkert når det er montert på våpen??  

80 members have voted

  1. 1. Er det greit å bruke kikkertsikte som kikkert, og peke/sikte mot folk, når det er montert på våpen??

    • Ja.
      0
    • Ja, hvis våpen er tomt.
      1
    • Ja. hvis det kun er skudd i magasin og kammer er tomt.
      0
    • Nei.
      79


Recommended Posts

Det har i flere tråder blitt diskutert om det er greit å peke/sikte på folk gjennom kikkerten på våpenet. Alt dette er slettet pga OT .

Starter derfor en egen tråd om dette tema.

Kjør diskusjon og stem!

Edited by bbdg
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Rettet mot hva? 

Når jeg jakter bever på faste plasser bruker jeg kikkertsiktet og sveiper opp og ned elvebredden på motsatt side. Der er det ikke folk med mindre noen har gått ekstremt hardt inn for å vasse i myr og skit en god stund.

Alle andre steder, nei, da bruker jeg håndkikkerten. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Står vel ikke i tittel men her

28 minutter siden, bbdg skrev:

Det har i flere tråder blitt diskutert om det er greit å peke/sikte på folk gjennom kikkerten på våpenet. Alt dette er slettet pga OT .

Starter derfor en egen tråd om dette tema.

Kjør diskusjon og stem!

 

Link to comment
Share on other sites

for meg blir dette som å spørre om det er greit å kjøre med 2 i promille.

SELVSAGT er det IKKE greit.

hadde en episode der jeg har titta inn i ei pipe, tosken på naboposten skulle "bare" se om jeg var kommet på post!
jeg skulle se om han var på post, og brukte håndkikkert, han brukte børsa.
Var siste gang jeg jaktet med vedkommende!

Link to comment
Share on other sites

Diskutere den den viktigste sikkerrhetsregl vi har, for å unngå å gjøre fatale tabber? :( Selvfølgelig er ikke greit å sikte, eller peke på folk! Har lite å gjøre med tomt kammer, o.l., å gjøre.

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Bare for å ha sagt  det så er min mening NEI!!!! Det er etter min mening, heller ikke noe å diskutere! !

Det er ikke alle som er enig i dette og det skal bli kjekt å se om vedkommende har baller nok til å komme på banen 😑

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er opphavet til diskusjonen, vil jeg gjerne fortelle hele historien. Det var på elgjakt for noen år siden. Vi hadde fordelt postene og gikk hver til vårt. Før drevet starter bruker hundeføreren å spørre på radio om alle er på plass. Først når alle er bekreftet på plass, starter jakta. Eldstemann på laget svarte ikke tross flere oppkall. Siden han nylig var utskrevet etter infarkt, ble vi litt engstelige for han. Jeg var den som var nærmest til å kunne se mot det stedet han skulle postere. Jeg beveget meg til et punkt der jeg mente å ha utsikt til der han skulle sitte. Jeg kunne ikke se han. Han er ikke av disse unge med hel, orangefarget camodress. Han brukte kun en rød lue. Jeg hadde tom rifle (vi lader ikke før jakta starter). Jeg tok ut sluttstykket og så gjennom løpet - akkurat slik jeg gjør som standplassleder mer enn ukentlig på banen. Så brukte jeg kikkerten, men med trådkorset langt fra der jeg mente han skulle sitte. Da så jeg den røde lua hans. Våpenet var visitert slik det skal gjøres. Sluttstykket hadde jeg i lomma. Det var viktig å avkrefte at noe ikke hadde tilstøtt han. Viktigere for meg enn å følge den vanlige helt klare regelen om ikke å sikte i retning noen. Jeg ville gjort det om igjen i samme situasjon, og jeg anser ikke meg selv som farlig.

PS: Svaralternativene er ikke fullstendige når det ikke står noe om sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...