Jump to content

Hvor får man kjøpt Mosin-Nagant?


Sheda

Recommended Posts

4 måter jeg kommer på.

1: Legg ut en ønskes kjøpt annonse på finn.no

2: Ringe til "gamle" våpenhandlere som kan tenkes å ha alt mulig skrot.

3: Sett etter forhandlere i Finland, da ville jeg heller sett etter finnene sin versjon av den rifla, den er mye bedre.

4: Funnet en forhandler i USA som er villig til å eksportere. Det finnes ganske mange av dem, det er USA sitt svar på Norges "HV-Mausere".

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du skal ha en "skikkelig" Mosin (finsk som Rausheim skriver, eller en spesiell utgave) ville jeg seriøst revurdere valget.

Å kjøpe en M91/30 eller M44 til "moroskyting" og en sjelden jakttur er lite vits når en MÅ lade selv. Hylser er ofte dyre også om en vil ha noe mer ekslusivt enn S&B/PPU..

Pr i dag er det nesten umulig å få tak i rimelig fabrikkammo, da Barnaul ikke lenger importeres pga. sanksjoner mot Russland. Lapua produserer ammo i 7,62x53R, men dette er med 7,82-kuler, ikke 7,92 som x54R vil ha..

 

I tillegg finnes det veldig mange mye mer egnede rifler..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en rekke Mosiner. Jakte med dem kunne jeg aldri tenke meg. Siktemidlene er enda dårligere enn k98 og når ikke Springfield eller Lee-Enfield fra samme periode til knærne. Stokkene er de dårligste i klassen og gjør rekylen dobbelt så vond som den trenger å være. For karabinene er munningsglimtet mildt sagt blendende med det meste som finnes av ammunisjon. 

 

Dette er rifler for oss som samler på militære våpen og ikke klager på at skulderen er øm i noen dager etter litt koseskyting. Ærlig talt hadde jeg hatt mer tro på noe så sykt som en MAS-36 for jaktbruk. 

 

Av alle versjonene rundt 2VK er 91/30 sistevalget mitt. Den er så lang og uhåndterlig at den er omtrent like lang som meg selv med påsatt bajonett.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med rekylen til en Mosin Nagant av den ene eller andre modellen.

En 15 åring i familien har testet disse uten å klage, joda, det er ingen salongrifle. Guttungen blir litt øm etter noen serier. Jeg veier 73 - 74 kg uten 6pk. og kan fint skyte 100 skudd om det byr seg. Å jakte med min M-44 går like greit som med hvilken som helst av mine bøylerifler som også har jernsikter. Siktebilde på min M-44 som er polsk er noe av det beste jeg har opplevd med våpen i denne kategorien. De finske variantene har også gode sikter, de russiske er etter min smak dårligere. Når det gjelder munningsflamme så har jeg kun opplevd dette i sjenerende  grad med VihtaVuori-krutt i 500 serien. Prisen på hylser er ca. kr.10,- fra Lapua, de varer mange omladninger dersom en sizer forsiktig. Prisen på hjemmeladet blir det samme som mye annet. 

Populariteten på disse våpnene har tatt seg mye opp hos unge mennesker nå i de siste årene.

Dette skyldes først og fremst  inspirasjon fra dataspill.

 

MAS-36 som blir nevnt her ville jeg ikke prøvd å jakte med:

Sikte på denne krever mye mer lys enn Nagantens åpnere sikter. Kornet på MAS er grovt og dekker mye av målet. Den er å blir en kosebørse for å stanse ut hull i papp på banen. Å få kjøpt en MAS-36 her på berget blir håpløst, import er eneste løsning. Naganten ser også ut til å ha tørket ut for salg, mye skrot dukker opp. 

 

Jeg skyter kravet til storviltprøven hvert år med disse to, sittende på ammokasse mens albuene støtter mot knærne.

 

Bajonett a.JPG

 

DSC02097.JPG

M-44

DSC02098.JPG

M-44

DSC02101.JPG

M-44

 

DSC02752.JPG

MAS-36

DSC02753.JPG

MAS-36

DSC02754.JPG

 

Mas 36 123gr..jpg

Alle seriene her er skutt sittende med anlegg på sandsekker. Det var godt lys den dagen, overskyet.

Mas 36 Partizan.jpg

 

Banen 4.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vaquero said:

Populariteten på disse våpnene har tatt seg mye opp hos unge mennesker nå i de siste årene.

Dette skyldes først og fremst  inspirasjon fra dataspill.

 

Jeg tror også det kommer av at stadig flere vanker på amerikanske foraer og nettsteder hvor Mosin omtales som kjempebillige og lette å finne, samt bilder av paller med "blikkbokser" fulle av 54R-ammo. Sannheten er jo at dette er så langt unna den norske tilgjengeligheten på Mosin som mulig. :( 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Vaquero said:

MAS-36 som blir nevnt her ville jeg ikke prøvd å jakte med:

 

Det er heller ikke poenget, begge to er antikviteter. MAS en har i alle fall dioptersikte og er direkte behagelig å skyte med når man forlenger kolben med 36/51 granatkasterforlengeren. Det finnes uansett moderne alternativer som stiller i en helt annen divisjon.

 

Problemet med stokken på Mosin rifler er at den ikke har pistolgrep og er så kort at det virker som om den er konstruert for dverger. Passer jeg ikke på å peke fremover med tommelen får jeg en karamell på nesa. Den røde hærs manual for disse riflene sier at man skal bruke tykk jakke og ekstra polstring når man skyter inn våpenet. Jeg har vanligvis bare svett t-skjorte på overkroppen på bane om sommeren. Rekylen er ikke direkte vond, men oppleves mye hardere enn britiske og amerikanske rifler som bruker tilsvarende patroner. Mange klager på rekylen fra k98, jeg finner både M38 og M44 adskillig hardere nettopp pga. stokken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Per-S said:

Kan du poste et bilde av deg med påsatt bajonett? Jeg er usikker på festeordninger for slikt!🧐😁

 

Duh. Tenk X-Men.  😁

 

Totallengden er vel et sted mellom 180-185 cm for en 91/30 med påsatt skrujernsbajonett.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ei tohi varjata said:

 

Jeg tror også det kommer av at stadig flere vanker på amerikanske foraer og nettsteder hvor Mosin omtales som kjempebillige og lette å finne, samt bilder av paller med "blikkbokser" fulle av 54R-ammo. Sannheten er jo at dette er så langt unna den norske tilgjengeligheten på Mosin som mulig. :( 

 

Jeg tror du refererer mest til eldre poster. Det er mange år siden man fikk disse riflene under $100 med alt av utstyr. Jeg aner ikke hvor mange tusen av dem Bubba har ødelagt i garasjen sin de siste 30 årene.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var på skytebanen hadde jeg med: Krag-Jørgensen M/1894, Mauser G33/40 og Mosin-Nagant M44. Det ble jo endel skutt med t-skjorte, og skulderen hadde endel blåmerker etter det. Mosin-Naganten er klart værst av de 3 når det kommer til følt rekyl. Jeg har også en M91/30, og har hatt finsk M39 som er solgt.

 

Tilgang til fabrikk ammunisjon er dårlig for tiden, håper det bedrer seg i framtiden.  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hadde en M44 da jeg bodde i UK. De var relativt billige da, og man fikk kjøpt de blikkboksene med 440 skudd som omtales. Dette var billig (£0.40 per skudd om jeg husker riktig) men ikke veldig presist. Nå er M44 karabin, og med så stor hylse brenner den som nevnt mye av knallet utenfor løpet. Jeg ville aldri jaktet med den. Kjørte noe Partizan og Barnaul også, merket ikke noen veldig stor forskjell på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...