Jump to content
Sign in to follow this  
FJelldal1

Trenger tips/råd til kjøp av kikkertsikte. Budsjett ca 3-4k

Recommended Posts

Hei

Da jeg tror min gamle Nikon Monarch har tatt kveld ( klarer ikke å fokusere på krysset) trenger jeg råd/tips om nytt kikkertsikte. Det skal brukes til generell jakt. Budsjett ca 3-4000 kr. 

På forhånd takk 🙂

Som nevnt over, brukt Kahles Helia C er topp, har et selv, krystallklar kant til kant og null "dorull effekt" på lav zoom.

Hvis du klarer deg uten lys, så søk etter en brukt Zeiss Classic. Disse ble solgt latterlig billig i Norge og er konge sikte til prisen.

Meopta MeoStar er grom serien til Meopta, og igjen uten lys kan du sikkert finne et til 3-4k av den litt eldre typen. Meget bra optisk.

Ikke fall for fristelsen med nytt billig sikte med lys++  Optisk sett faller disse gjennom.

16 timer siden, tornado skrev:

...og null "dorull effekt" på lav zoom.

Ikke bland begrepene forstørrelse og zoom. 

Banner i kirka og sier kjøp deg en ny Vector kikkert. Overraskende positiv opplevelse på min 9,3x62 inntil videre iallefall, så vil fremtiden vise om Kinavare vil holde..

På 3.5.2019 den 15.36, amatør skrev:

Ikke bland begrepene forstørrelse og zoom. 

Kva er forskjelen på desse begrepa? 

Zoom = digital forstørring?

Forstørrelse = optisk forstørrelse?

Er eg heilt på viddene og utsatt for ein stor forstyrrelse?

Zoom er variabel forstørrelse.

Forstørrelse er at bildet ser større ut - definisjonsmessig er forstørrelsen M= Di/Do, avstand til bildet/ avstand til objektet som avbildes, eventuelt kan man skrive Hi/Ho, størrelsen av bildet/ størrelsen av objektet.

Forstørrelsen er også lik brennvidden til objektivet/ brennvidden til okularet.

En zoomkikkert kan variere brennvidden til vanligvis okularet. det gjøres ved å flytte enkeltlinser i forhold til hverandre.

Slik har f.eks. en kikkert 8x forstørrelse, men et kikkertsikte med zoom har kanskje 3-12 x forstørrelse, da sier vi at det har 4x zoom. Har det 4.5-27  x forstørrelse, så har det 27/4.5= 6x zoom.

K

3-9x40: Forstørelsen går frå 3 til 9. Zoomen er 9/3 alltså 3. Sån har eg skjønt da.

• Like 1

På 8.6.2019 den 21.09, M67 skrev:

Forstørrelse er at bildet ser større ut

En liten Fun Fact:

Om man har en 8x kikkert, vil bildet man ser i kikkerten være forminsket med 8x. Men avstanden til bildet er bare 1/64 av avstanden til objektet.

• Haha 1

hva med Leupold vx-1 serien? Den har vel kommet forholdsvis bra ut i test. Ser at jakt og friluft har noen av de satt ned 40-50 % nå. Dog vet jeg ikke hvor reelt tilbud det egentlig er.

Du kan fint få en VX-III/3 for samme pris brukt, og de er utrolig mye bedre, du får ingenting ut av at den er ny når kikkerten "suger".