Jump to content

Regler for våpen i bjørneterreng?


Guest ..................

Recommended Posts

Guest ..................

Skal på tur i Finnmark (Fefo grunn) og lurer på om jeg kan ta med halgle med slugs for beskyttelse mot evt bjørn (skremmeskudd osv) uten å søke tillatelse om dette. Noen som vet noe om dette? Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har våpenkort for hagla og våpenet blir transportert og oppbevart på forsvarlig måte , så burde det være ok. Muligens ??

Hvor nødvendig det er å ta med hagle til Finnmark i selvforsvar er en annen historie 😎

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Guest ..................

Haha ja kanskje det ikke er Bjørnen som må skremmes bort ;) Og Selfølgelig er det nok 99,9 % sjanse for at man ikke får bruk for våpen. Men spørsmålet var reglene rundt dette. Hadde vært fint å vist helt sikkert.  

Link to comment
Share on other sites

Skytevåpen er ikke tillat brukt til selvforsvar i Norge. For Svalbard gis det disp.

 

Hvis du blir stoppet i Finnmark med hagle og slugs, kan du fort risikere å bli mistenkt for tjuvjakt på (tam)rein. Det er ikke populært.

 

Uansett er eneste rette plass å ta opp dette lokalt lensmannskontor. Det er i deres lokaler du i verste fall må overnatte om du blir ferska med ladd hagle i bushen...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Er det så mye bjørn i Oslo da?

 

Tja, noen gretne "alenebinner" som deler revir med ganske så mange "partyløver" pluss noen "løveunger", stadig oftere med kniv, kan være utfordrende hvis vi skal sette det på spissen🤔

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Nå jakter jeg en del i dette såkalte bjørneterrenget i Finnmark. Når jeg er på jakt bruker jeg faktisk å dra med meg et par slugs fordi

a) jeg har slugs liggende

b) jeg er allerede på tur med hagla og

c) jeg hadde følt meg SKIKKELIG teit om jeg hadde blitt drept av bjørn med hagle i neven og bare fuglehagl å skyte med.

 

to slugs veier i underkant av 100 g. Utafor jaktsesongen derimot: ikke snakk om at jeg vurderer å dra med meg noe selvforsvarsgreier, typ 2,5 kg hagle, eller forsåvidt noe lettere. Det måtte i såfall vært en 30 g fløyte... nei, vent, jeg kan jo plystre. 

 

Jeg har heller aldri hørt om noen andre som har bevæpnet seg i selvforsvarsøyemed i Pasvik (bortsett fra på den berømte bygdefesten på Svanvik i ‘99, men det er en annen historie), og en god nok grunn til å la være å dra med seg en langpang til bjørneforsvar er at potensialet for latterliggjøring fra lokalbefolkningen er uendelig, og at historien om «de som var så redd for bjørn» kommer til å leve like lenge som et telehiv i veien i øvre Pasvik. 

 

Sett i lys av dette tror jeg en forespørsel til lokalt politikammer om regelverk rimelig raskt vil bli avfeid som en sak de ikke gidder å åpne en regelbok for å finne ut av. Problemstillingen er ikke eksisterende.

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...