Jump to content

Informasjon og pris på våpen G98/40


Sorensen

Recommended Posts

Heisann

Noen som vett noe om dette våpenet og evt hva det kan være verdt viss det har noe form for verdi ? 

 

Ser det står G98/40 så om det kan være Mannlicher G98/40. 8x57

 

Har prøvd å googlet litt men finner bare noen utelandske sier med høye priser for våpenet, men ser at på dette mangler det noe framme på løpet ? 

Ser også at sluttstykke og resten av våpenet er ikke nr likt og kolben har ikke det typiske mauser innfestingen på reimen, ser ut som det er tettet igjen og montert på vanlige reim fester.

 

20190426_185035.jpg

20190426_185037.jpg

20190426_185810.jpg

20190426_194514.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men da er jo spørsmålet hvor disse prisene du finner er..

Amerikanske priser er totalt og fullstendig irrelevante i Norge.

En sliten Kongsberg-Colt er kanskje verdt 3500-4000 kr på en god dag. I USA er den fort verdt $4000 på auksjon..

 

G98/40 i original stand er nok verdt en del her også, 3-4 tusen kanskje, men en sliten og ombygd "æljdødare" som den du har er dessverre verdt mye mindre. Garantert ikke i nærheten av hva en original rifle i militær konfigurasjon er verdt..

Det er kun spesielt interesserte som kan finne på å betale ekstra for en G98/40 i Norge, det finnes svært lite av reservedeler og tilbehør til dem, og det finnes svært få grunner til å kjøpe en over en vanlig Mauserrifle (utenom samlerinteresse). Rifla du har er nok verdt maks bruksverdien, som er begrensa for en omgjort gammel sliter i 7,92x57.

Link to comment
Share on other sites

@SorensenRett pris er gjerne hva noen er villig til å gi for geværet. Synd at dette ikke er originalt, men slik er det nå engang. Ta gjerne noen flere bilder av geværet, detaljer, delt tilstand - og legg den på Finn.no. Retusjer bort siste tre siffer i våpennr, ingen vits i å distribuere dette. Legg gjerne en link til annonsen her, du kan jo foreslå den pris du føler er riktig, og se om noen ønsker å kjøpe. Du MÅ ikke selge, men du vil få en pekepinn på verdi. Interessant å høre, om du er snill og deler videre framdrift. Kanskje du vil bli positivt overrasket 😉

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, BC.Airn said:

@Sorensen...slik du fisker, altså...greitt å vite...

 

Hva er problemet med å spørre om verdien på noe man skal kjøpe?

Joda, trådstarter kunne skrevet at det er han som er kjøper, men faktum er at den rifla er verdt temmelig lite uansett.. bruksverdi > monetær verdi, med mindre noen sitter på et lass deler til G98/40 eller 35M og tenker å restaurere den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan godt være at jeg burde nevnt det i begynnelsen men tenkte det va illrelevant. I denne saken er det en bekjent av meg som eier våpenet og som vurderer å kvitte seg med det. I den forbindelsen tenker jeg å kjøpe det men hverken meg eller han har så god kunnskap på det våpenet, og både jeg og han er intressert at ingen av oss blir "lurt".


@BC.Airn det er ikke slik jeg "fisker" men et helt vanlig spørsmål fra en våpen intressert person til et forum som omhandler og skal fremme jakt og skyting i Norge.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...