Jump to content

Brannfare rikosjett på skytebane


Jibrag

Recommended Posts

Var på den lokale skytebanen for litt treningsskyting i går. Satt og gurgla ned en kopp kaffe etter skytinga når det ble noe alloi. En liten "bukett" med flammer i gresset bak skivene. Åpenbart en rikosjett (eller gloheit kule som ble liggende gunstig til) som hadde antent tørrgresset. Etter litt frem og tilbake fikk vi rota frem et brannslokningsapparat, og det holdt akkurat til å stagge flammene. Frisk vind og tørt gress - blir like skremt hver gang jeg ser dette hvor UTROLIG raskt det går fra å være en liten søyle med røyk til å bli et "inferno". Noen prøvde å slokke ved å slå med planker og granbar, men det funka heller dårlig. Brannvesenet ble selvsagt tilkalt så snart vi så det brant, og de kom og dynka ned området. 

Det endte selvsagt i midlertidlig bruksforbud. Planlegges vel noe omkalfatring av massene bak skivene, med gravemaskin så det blir vel fremskynda nå regner jeg med. 

 

Men til dere som er på skytebaner i disse dager, eventuelt som standplassledere

Pass på at det er slokkeutstyr tilgjengelig...

Og hvis det er tørt gress/lyng bak skivestativene er det vel standplassleder sitt ansvar å vurdere om det er forsvarlig å avholde skyting. 

Sikkert ikke dumt å rydde bort daugras bak skivene og eventuelt kjøre på noe fin sand, jord eller tilsvarende. 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett dette flere ganger, og en gang ble det til en stor brann - med typ 5 timers jobb for 5 brannbiler og folk fra flere kommuner... Likevel blir jeg fortalt fra folk som har bedre greie på det, at det går ikke an å antenne med bare ei kule...

 

Men ja. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

 Likevel blir jeg fortalt fra folk som har bedre greie på det, at det går ikke an å antenne med bare ei kule...

Men tar fyr- det gjør det hvertfall. Om det var kula eller steinsplintene i ura som forårsaket antennelsen skal være uvisst, men det tok i hvert fall fyr bak skivene hos oss en tørr sommerdag for noen år siden. Så det er ikke kun i amerikanske filmer slikt hender. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Hva er en gnist? Når kula stopper mot noe - igrunnen hva som helst, så komprimeres det som er mellom, og kula. Det blir et temmelig høyt trykk, og derved veldig varmt - beregninger sier opptil 3000°C. Mer jo hardere målet er ja.

Knuses kula så dannes metallfragmenter, og disse vil til dels være varme. Knuses kula ikke, så vil det fremdeles utvikles varme, men vil kanskje ikke være like stor fare for antenning, da en ikke får spredd gnister.

"Gnister" er metallfragmenter som er oppvarmet til over antennelsestemperaturen, og som brenner i luft. Disse kan være messing, bly, stål, stål er verst. Stål er veldig mye vrre enn alt, siden det både blir varmere (hardere = høyer trykk og temperatur) og fordi det brenner bedre i luft.

Disse "gnistene" kan da antenne alt mulig som brenner dersom det er varmt og tørt nok. T

Kula i seg selv er ikke "varm", det ytterste laget i spissen vil være i størrelsesorden 400°C i teorien, og nok i praksis dersom den har flydd langt ved konstant fart, men det er ikke veldig aktuelt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Kula i seg selv er ikke "varm", det ytterste laget i spissen vil være i størrelsesorden 400°C i teorien, og nok i praksis dersom den har flydd langt ved konstant fart, men det er ikke veldig aktuelt.

 

Kan "ingenting" om fysikken rundt dette, men iflg Wikipedia har treverk en "tenntemperatur" på 280-340 grader, avispapir på 175 grader. Regner med at knusktørt gress ligger nærmere avispapir (eller enda lettere antennelig?) Så hvis kula holder en temperatur på 3-400 grader og stopper på akkurat rett plass (musebol f.eks?) virker det som at dette i teorien skal være nok til å antenne en liten brann. Som raskt blir en større brann. 

 

Men samma det, ikke meningen å starte noen fysikkdiskusjon (men velbekomme for de som vil), bare å minne om at det kan være greit å ta noen forhåndsregler mtp brannsikkerhet på skytebanen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk plutselig minner fra førstegangstjenesten. Brig. N skulle teste ut multi purpose ammo fra Raufoss i 12.7 mitr. Hele troppen skulle være ute hele dagen i skytefeltet for ulike tester og øvelser. Første øvelsen fra å "sveipe" en åsside 2-300 meter unna vår stilling.Det gikk ikke mange sekundene fra første skuddet falt til hele åsen sto i brann. Øvelsen var vel både en suksess og en katastrofe, litt etter hvordan man ser det.😂

 

En annen ting:

Fjorårets tørkesommer resulterte i mange stengte skytebaner. Det var en generell ordre fra Brannmesteren som stengte ned all aktivitet på distriktets skytebaner. Ordren ble lojalt fulgt opp, men de ansvarlige på skytebanene ble utsatt for endel ubehageligheter i sosiale medier for dette. I forsøk på å forklare hvorfor vi ikke kunne tillate skyteaktivitet var det enkelte misfornøyde skyttere som idiotforklarte både brannsjef og ansvarlige på skytebanene. Jeg spør Dere: Bør illojalitet mot Brannmesterens ordre og drittslenging til tillitsvalgte i skyte/jeger klubbene resultere i et hjemmebesøk fra onkel politi? Illojaliteten var kun i sosiale medier, så det var kun der det tok fyr😃, men dog, kan man spørre seg om man er skikket til å ha våpen når man ikke skjønner alvoret i en ordre fra Brannmesteren pga. ekstremtørke,

  • Like 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Luxus Lungemos skrev:

Jeg spør Dere: Bør illojalitet mot Brannmesterens ordre og drittslenging til tillitsvalgte i skyte/jeger klubbene resultere i et hjemmebesøk fra onkel politi? Illojaliteten var kun i sosiale medier, så det var kun der det tok fyr😃, men dog, kan man spørre seg om man er skikket til å ha våpen når man ikke skjønner alvoret i en ordre fra Brannmesteren pga. ekstremtørke,

 

Nei, absolutt ikke! Manglende folkeskikk og illojalitet på sosiale medier kvalifiserer ikke til at man er uskikket til å eie våpen. Hvis noen derimot hadde tatt seg til rette og benyttet stengte skytebaner mener jeg saken ville stilt seg annerledes.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Luxus Lungemos skrev:

Det var en generell ordre fra Brannmesteren som stengte ned all aktivitet på distriktets skytebaner. Ordren ble lojalt fulgt opp, men de ansvarlige på skytebanene ble utsatt for endel ubehageligheter i sosiale medier for dette. I forsøk på å forklare hvorfor vi ikke kunne tillate skyteaktivitet var det enkelte misfornøyde skyttere som idiotforklarte både brannsjef og ansvarlige på skytebanene. Jeg spør Dere: Bør illojalitet mot Brannmesterens ordre og drittslenging til tillitsvalgte i skyte/jeger klubbene resultere i et hjemmebesøk fra onkel politi? Illojaliteten var kun i sosiale medier, så det var kun der det tok fyr😃, men dog, kan man spørre seg om man er skikket til å ha våpen når man ikke skjønner alvoret i en ordre fra Brannmesteren pga. ekstremtørke,

 

Det var vel ikke en generell ordre fra brannmesteren såvidt jeg kan huske, det var vel heller en oppfordring...

De fleste grunneiere/skytebaner stoppet skytingen uten å ha foretatt en selvstendig vurdering av risiko eller vurdert muligheten for å iverksette tiltak og øke beredskap...

Et av de største skytterlagene på østlandet holdt deler av banen åpen i fjor sommer - etter avtale med brannmester og grunneier - en klok avgjørelse basert på sunn fornuft! 

Alle hold utenom 100m ble stengt, all skyting på stål forbud, IBC containere med vann, slanger og slukkeutstyr lagt frem osv osv. 


 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Wintel skrev:

 

Det var vel ikke en generell ordre fra brannmesteren såvidt jeg kan huske, det var vel heller en oppfordring...

Det er mange Brannmestere i Norge og de tar avgjørelser/gir ordrer på selvstendig grunnlag på bakgrunn av situasjonen i Deres ansvarsområde. I mitt distrikt hadde brannvesenet inne ekstramannskaper kontinuerlig i  hele juni, juli og litt ut i august for å håndtere skogbranner og kjøre vann til bønder som hadde tomme brønner. I den forbindelse var det en ordre om å legge ned all skyteaktivitet og en oppfordring om å vise aktsomhet dersom man måtte ferdes i utmarka. Det var vel vurdert til at kapasiteten til brannmannskapene nærmet seg grensen for hva de klarte å håndtere og at tiltak måtte iverksettes for å ha en viss kontroll med situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit med et lite heads-up, ja. Jeg får bare håpe, ikke minst for bøndene, at vi slipper en like tørr sommer som i fjor.

Her er vi velsignet med en bane som går ned mot havet i ene enden, med fjæra på sidene, og til overmål er brannstasjonen et steinkast unna, men det er jo ikke vits i å friste skjebnen av den grunn.

Nå ble det nevnt rifleskyting spesifikt, men hvordan vil det være med leirdueskyting? Jeg ser ikke for meg at de myriader bittesmå hagl som kyles ut i lufta kan holde noe særlig på varmen før de lander. Er det ennå en reell fare for brann, eller blir det bare sagt "stopp all skytevirksomhet" for å helgardere seg?

Link to comment
Share on other sites

@JibragTakk for påminnelse, du har snedig innfallsvinkel til et alvorlig tema - igjen! Interessant også å lese betraktninger om hvordan branner kan oppstå på skytebaner. I mange områder er det farlig tørt nå, så aktsomhet er påkrevd. Husker det var barnelærdom detta, og noe man måtte forholde seg til: Ikke skyt når det er tørke og gras i nedslagsområdet, kan bli ild. Barnelærdom som framdeles gjelder.

 

Kom forresten på han kårkaill`n som syntes ungdommene hadde vært veldig lenge på låven, så han gikk bort og ropte "Hva holder dere på med?" "Har sex, var svaret". Kaill`n ble letta: "Jaja, var redd dere leika med fyrstikker, jeg". Ild er skummelt 😂

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...