Jump to content

Ammo til 223 kombi


slott99

Recommended Posts

Hei

Har fått meg en Baikal kombi med 223.

Hvilke merker og typer erfarer/anbefaler folket av fabrikk ammo som går godt i denne?

Kommer til og bli brukt mest til jakt på rev og annet småvilt.

Takker for svar.

Edited by slott99
Link to comment
Share on other sites

Helt riktig som @bbdg skriver, og kombinasjonsvåpen kan være mer kresne i kosten enn vanlige boltrifler, særlig om sistnevnte har lyddemper. Men før du går i gang med å prøve deg fram bør du ta rede på hvilken riflestigning det er i .223-løpet på din kombi. Det er godt kjent at slak stigning kan gi problemer med å stabilisere lange/tunge kuler. 

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke kjøpe "litt av hvert". Kjøp den ammunisjonen du har tenkt å bruke på jakt, og prøv den. Sannsynligvis fungerer den utmerket. Det er ikke sånn at rifler av ett merke liker slik ammo, og rifler av et annet merke liker sånn ammo. Noe vil gå bedre enn annet, og du må prøve, det er ikke noen annen måte.

Jeg ville startet med kulevekter under 56gr, og av anerkjent kvalitet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt en slik. Riflestigningen er 1:12", dvs du kan ikke forvente at kulevekter 69grs eller mer fungerer.

Min hadde god egenpresisjon med nesten alt jeg prøvde, og tolererte å skytes varm uten merkbare endringer i treffpunkt og presisjon.

Fusion 62grs er en allsidig fabrikkammunisjon som også duger til rådyr, den kan du egentlig bruke til alle omstendigheter hvor du ønsker ekspansjon. Av helmantel ville jeg prøvd noe billig, min likte Federal american eagle 55grs.

Som nevnt over, ingen kan spå hva som fungerer i ditt våpen, mitt var ganske altetende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...