Jump to content

Bue, links, til jente?


ko-stens

Recommended Posts

Har ei datter som blir 18 til sommeren. Hun har i flere år ønsket seg compoundbue, men det er jo litt av hvert å velge mellom.

 

Jeg har kanskje ikke lyst til å hive altfor mye penger ut av vinduet, men for inntil 5 000,- kan det vel være en mulighet for å få noe som går an å bruke og som har en viss kvalitet?

 

Flisa er ikke mer enn 155 cm høy og spedbygd, så drakreftene er jo litt begrenset her, men 30 pund klarer hun. Ser at det også er andre ting å ta hensyn til, som dralengde og lengde på buen. 

 

Kan noe slikt være noe å vurdere?

Hos Humlekjær Archery: https://www.bueutstyr.no/produkt/diamond-by-bowtech-compound-package-infinite-edge-pro/?attribute_pa_rexlinks=19-venstrelinks&attribute_pa_farge=17-brupcountrymossyoak

 

Trenger jo litt i tillegg og da, som beskyttelsesutstyr, avtrekker og blinker, så mulig budsjettet ryker greit på denne, men den ser ut til å kunne være noe i all min uvitenhet...

 

Tips til andre, og kanskje rimeligere, buer? Den skal jo ikke brukes til annet enn blink uansett. Buejakt er jo ikke lov her i landet, og det blir neppe aktuelt noengang å reise utenlands på denslags aktivitet.

 

Er det ellers noen butikker som er mer å anbefale enn andre? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nødt til å si PSE Stinger her. Det er den mest justerbare buen jeg kan komme på. Og den virker. Ikke den mest "high end" men den virker. Bra. Det er en voksenbue, men som sagt, stillbar.

Så har du PSE MiniBurner, som er en barnebue, men om hun er 155, trolig veldig passelig. Og det er en liten bue, riktig kul faktisk.

Hoyt har Klash, men den har jeg ikke sett irl. Humlekjær har nok den.

Diamond-pakka du linker til har fått mye skryt på nett, men jeg har ikke sett den heller irl. Men noe å vurdere er det jo. 

Jeg klarte å snu ungene over på recurve, som er mye mindre skruing og tuning, for det er et mareritt på folk som vokser.

 

Humlekjær og Catos Buesport er vel de som utmerker seg med å være størst og "mest seriøse" i markedet som selger compound og recurveutstyr. Jan Erik Humlekjær var landslagstrener i mange år, så der er det iallefall kompetanse - selv om det kanskje ikke alltid er like mye forståelse for å drive på på "lavt nivå". Jeg har alltid fått god service der. Anbefaler å ringe dem.

 

Du vil spare i lengden på ei skikkelig pilmatte, da pilene da varer "evig". Og skikkelige piler er dyre. Jeg bladde just opp 3000,- for nye piler til meg og guttungen... Men matta jeg betalte 1500,- for ca da han ble født (2004) står ennå i hagen, noget rufsete, og lett sliten på midten, men nå er vi gode nok til å sette blinken på sida, så who cares.

Jeg anbefaler å oppsøke en klubb, først, og siden ;)

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Pse Stinger er en veldig bra bue. Har du en xxl i nærheten kan du jo stikke innom og se på en. 

Diamond'en ser ut til å være i samme sjiktet. 

I begynnelsen er det greit å gjøre ting så enkelt som mulig. Biscuit pilhylle er supert, enklere blir det ikke. Senere, når samlingene krymper vil dere kanskje ha fallhylle. 

 

Kanskje bruke bare en pin i siktet, plassert midt i. Lettere å få linet opp i peepet. 

 

Tips til billig blink/pilfanger er en Dimpa-pose fra IKEA fylt med tomme vedsekker dersom du har noe slikt.  

 

IKKE kjøp billig avtrekker med borrelås rundt håndleddet, blir aldri likt fra gang til gang. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det ble en slik bue som jeg lenket til i første innlegg. Fant ingen PSE Stinger i links. I hvert fall ikke hos XXL, så da hjelper det ikke stort. 

 

Bestilte piler, avtrekker og armbeskytter i tillegg, pluss litt forskjellige blinker. 

 

Tipper frøkna blir fornøyd jeg. :-)

 

Får lage kulefanger, tror jeg. Er jo svinedyrt å kjøpe, i hvert fall. 

Link to comment
Share on other sites

Tror det der er en bra bue. Vi må få høre hvordan det går.

Pilfanger er ikke dyrt å kjøpe. Det er både penger, tid og dilldall med å lage. Jeg har en 122x122cm fanger som jeg kjøpte for 12-14 år siden. Nå er den tvilsom - men den koster 1500,- så det er en drøy hundrings i året. De første 4-5 årene skjøt jeg nok 100 piler om dagen på den. Og den får juling ukentlig ennå, både av meg og ungene - men jeg har begynt å se på ny - etter hva? 100 000 piler?

Piler er dyre, og bra piler er enda dyrere. Du sparer inn en god pilfanger forholdsvis fort. Til compound bør man klare seg med en 60x60cm, og den lille buen trenger vel ikke den tjukkeste heller. Denne - https://www.tradbow.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_category_id=27&virtuemart_product_id=960&Itemid=435 stopper alt av piler, til ikke mye penger, og den gjør det lenge. Har en sånn på hytta - bare man ikke blir overivrig på langholdsskyting så holder det lenge.

Armbeskytter for compoundbue har jeg ikke hørt om før, men kanskje greit til å begynne med, eller til å holde klær på plass.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...