Jump to content

Ithaca mod 37 vs Rem 870


Spinnvillt

Recommended Posts

Ithaca: Bedre design enn Remington. Ladeport og utkast er samme høl under hagla. Lett å finne igjen tomhylser. Får ikke rusk og rask inn i mekanismen siden det ikke er noen utkasterport på siden. Ingen hylser som flyr foran nesa di hvis du skyter links. Tåler minst like mye juling som Remington. Du kan le av alle som prøver å uttale navnet på hagla di. 

 

Remington: Fantastisk mye bedre tilgang og pris på deler. Customdeler i alle prisklasser tilgjengelig. Tåler minst like mye dritt og vanstell som en AK-47. Lettere å fikse funksjonsfeil siden man kan angripe problemet fra to kanter. Man kan slenge en patron rett inn i utkasterporten og lukke bolten uten å ta hagla fra skulderen. 

 

Det er ikke uten grunn at dette er den mest populære pumpa på siden av Mossberg 5x0.

 

Operasjonen av de to våpnene er nærmest identisk med unntak av det jeg skrev over.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Spinnvillt said:

Hva tenker du om "slam fire"? 

 

Ithaca endret sear oppsettet midt på 70 tallet. For hagler laget etter det må du nok trekke av for hvert skudd, hvis det er det som er spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Det er en gammel, men ikke antikk, pumpehagle. Jeg tviler på at du herper gravyren 😁

 

Uansett, med mindre du bare bruker baufil regner jeg med et kortere løp med ferdig korn, sikter, rails, eller hva du måtte ønske er billigere enn å få en børsemaker til å mekke det. Jeg her sett militære versjoner av disse haglene med 13" løp.

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Spinnvillt skrev:

Flaks den er produsert i '72 da...😉 

Er det helligbrøde å sneie av 10cm av løpet tro? Er full Trangboring... 

 

Jag vet inte vad du sa på norsk men jag skulle säga på svenska att

det är  " hål i huvudet " att såga bort trångborrningen, gå till en KOMPETENT

vapensmed och låt brotscha upp den och lämna 0,40-0,50 kvar ( LM -MoD )

/P

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Thor skrev:

Det er en gammel, men ikke antikk, pumpehagle. Jeg tviler på at du herper gravyren 😁

 

Uansett, med mindre du bare bruker baufil regner jeg med et kortere løp med ferdig korn, sikter, rails, eller hva du måtte ønske er billigere enn å få en børsemaker til å mekke det. Jeg her sett militære versjoner av disse haglene med 13" løp.

Er 30" løp så er nok å ta av... 😉 Må høre hva en bøssemaker skal ha for å brosje ut Trangboring vs korte løp og flytte bead, før jeg finner et 20"løp til den  Ithaca'enher på berget... Tja da tror jeg det dukker opp både hønsetenner, ærlige politikere og bæretillatelser på håndvåpen for privatfolk først... 😉 

 

@culot hvorfor 0,4/0,5? 

30"-76cm løp... 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Spinnvillt said:

Trangboring vs korte løp og flytte bead, før jeg finner et 20"løp til den  Ithaca'enher på berget

 

Du har sikkert rett, jeg sjekket et par leverandører og så at tilgangen ikke er det helt store i USA heller. Prisen ligger på 2x Remington. Ithaca fra femtitall og eldre er enda verre, de har løpet skrudd inn i kassa med proprietære gjenger og skal ha matchende serienummer for løp og kasse.

 

Vet du ikke helt hvilken trangboring du vil ha er det tryggeste å gjenge opp for choke etter ditt eget valg. Spiller liten rolle om det er Remchoke eller Benelli eller hva det nå måtte være. 

 

Da kan du bytte senere hvis ikke skuddbildet er det du var ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 870 er at du kan skifte ammo eller tømme patron fra kammeret ved å løse ut sluttstykke og dra forskjefte halveis bakover før ny patron smetter ut av magasinet. Deretter trykker du inn patronen som er i rørmagasinet lenger inn til du hører et klikk, slik at den ikke kommer ut i låskassa når du så drar sluttstykket helt bak. Til dette trenger du en separat ladeport og en separat utkaster.

 

På modeller med kort forskjefte som ikke dekker over ladeporten kan på denne måten også magasinet tømmes ved å vippe opp «shell carrier» og trykke inn den høyre magasinstopper «shell latch» i låskassa.

 

Vet ikke hvordan man gjør dette med en Ithaca.

Edited by furuoglyng
Link to comment
Share on other sites

Den kjappe måten å skifte ammo på er å vri 870en over på siden, utløs og dra sluttstykket til bakre stilling, dump begge patronene. Deretter vrir man hagla tilbake til normalen, slenger en patron inn i utkasteråpningen og lukker 😁

 

Med Ithaca er det ingen slik snarvei, man stikker en patron inn i magasinet og mater den. Er magasinet fullt må man lage plass først. 

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min første hagle var en Remington 870, etter jeg hadde hørt masse ros.

 

Den var helt ny, men var rusten allerede. Driftsikkerheten viste seg å også være meget dårlig. Hylsene satt fast i løpet etter skudd, så den ville ikke cycle. Dette prøvde jeg å fikse ved å pusse meget grundig (til slutt med stålull og dremel) i kammeret, men ingenting funket. Eneste som hjalp var å bare bruke patroner med høy messing, da hold patronen seg relativt rett, så uttrekkeren kunne dra den ut.

 

Dette var etter 2007 da Freedom  Group kjøpte opp bl.a. Remington, Marlin, osv. og QA gikk rett i dass. Det var også en Express modell (svjv den billigere, i motsetning til Wingmaster).

 

For all del, kjøp en 870, bare pass på at den er godt brukt.

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

870'en står i skapet, spontankjøp hos den lokale pusheren.. Men med laaaangt løp...  Og har vurdert sterkt å korte den... Men så snubla jeg over ei Ithaca... Så var det da... Beholde begge, og skyte fillene av 870 på banen (etter å ha kortet den litt...) , og bruke ithaca mer skånsomt...  Ithaca er med full fast trangboring og må uansett innom børsemaker en tur... Men syns det kanskje er helligbrøde å hogge Ithaca'en ned på 40cm....😎 Ithaca har idag 70cm løp... Spar jeg ned bakstykke i plenen har jeg ei lita flaggstang plutselig.. 😉  Eller selge begge igjen og sette pengene på en Weatherby.... 😉 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...