Jump to content

Hva koster er brukandes luftpistol?


B686SP

Recommended Posts

Joa, hvor mye koster en bil osv. Men hva må jeg belage meg på å punge ut med for en brukbar luftpistol for kjellerskyting på vinterstid? Ønsker meg grei presisjon, og et høvelig avtrekk uten å bli flådd med hud og hår. Matchgreier blir overkill. Og hva slag burde jeg se etter?

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Av forslagene her så er det bare Baikal M46 som har presisjon du kan stole på. Resten er bortkastet penger etter min mening.

Bakdelen med Baikal er at du vil bli lei av å trekke den opp.

 

Anbefaler det å skaffe deg en brukt matchpistol og ei dykkeflaske. Blir du lei, eller ønsker å oppgradere den vil du få igjen pengene dine stort sett.

Kjøper du noe ræl, får du en dårlig opplevelse/mister fort interessen og pengene er tapt fordi ingen vil kjøpe noe slik brukt.

 

Ta en tur innom nærmeste pistolklubb som driver med luft og se/prøv div pistoler

Edited by Poacher
stavefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du brannstasjon i nærheten? De fyller enkelte steder.

Dykkerflaske for bruk til luftvåpen er det trykktest hvert 5år og flaska skal merkes "Ikke for dykking"

 

Om du går for opptrekk, se på den Baikal'n.

Glem alt som har slike kullsyrepatroner osv. Det er kun egnet for "barn" på blekkboks når de er på hytta

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Poacher said:

Av forslagene her så er det bare Baikal M46 som har presisjon du kan stole på. Resten er bortkastet penger etter min mening.

 

Er det rart at kammeret har rykte på seg for å vere fullt av utstyrssnobbar? ;)

 

Sjå kva vedkommande har bruk for:

13 hours ago, B686SP said:

Ønsker meg grei presisjon, og et høvelig avtrekk uten å bli flådd med hud og hår. Matchgreier blir overkill.

 

Weihrauchen er då midt i blinken spør du meg. Ypperleg presisjon, godt avtrekk, null driftskostnader. Baikalen er endå betre, men kostar tre gongar så mykje, gitt at du i det heile teke finn nokon som har ein å selge.

 

Å begynne med PCP for uformell kjellerskyting går vel under kategorien "overkill". I utgangspunktet dyre våpen vert endå dyrare når ein må utstyre seg med dyre luftflasker som du ikkje får fyllt eingong utan å betale for jamnlege kontrollar. Eldre CO2 matchvåpen er betydeleg billegare både i innkjøp og i drift, men då med tvilsom deletilgang.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en "Gamo PR45" (er usikker på om det er en kopi, av kopien..), som er en kopi av en eller annen Weirauch tipper jeg. Den har faktisk et helt greit avtrekk, og om en bare ikke kommer borti siktene, så samler den fint til innertier på luftpistolskiva hele dagen. Ulempen er at siktene er noe løst plastræl, og har slark nok til skyte noe romsligere samlinger...
Men til enkel trening, på lavt nivå er en ikke langt unna "nok" allerede der, til 200,- eller hva jeg betalte for den, brukt. Selvsagt ønsker en seg alltid bedre, og om jeg tenkte mer på pistolskyting hadde jeg sikkert byttet den ut. Idag brukes den kun til å trene ungene i håndtering av pistol.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FWB 65 koster ca 1500.- i nystand i Tyskland. Avtrekket på denne kan svitsjes mellom superlett og 1360g.

Denne, og nesten identiske mod 80, har utallige titler i EM, VM og OL.

Jeg har en slik. Skjøt ca 1000 skudd med den i påsken.

 

Eks: http://www.egun.de/market/item.php?id=7440634

 

Her er min i godt selskap:

 

DSC_0077.JPG.2a29795efffc2b15d0501c37308b36e1.JPG

 

Edited by Torf
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, men idag holder de gamle Feinwerkbauene i massevis til kjeller og hageplinking.

Hva er bedre en en FWB 65 til 1500.-?

Denne bruker stempelringer som en bensinmotor, nesten uslitelig. Deler er heller ikke noe problem.

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, B686SP skrev:

Joa, hvor mye koster en bil osv. Men hva må jeg belage meg på å punge ut med for en brukbar luftpistol for kjellerskyting på vinterstid? Ønsker meg grei presisjon, og et høvelig avtrekk uten å bli flådd med hud og hår. Matchgreier blir overkill. Og hva slag burde jeg se etter?

Som pistolskytter vil jeg svare deg. Men spørs hva du er ute etter. Skyte litt på fire-fem meter, kanskje en selvanviser. Sånn bare for å ha moro, kanskje. Ikke seriøs konkurransetrening, for da er vi i et helt annet segment. Men viktig at du velger en luftpistol som du liker. Og en som har godt avtrekk og gode sikter. Lite vedlikehold. Som kan gi deg gode opplevelser  -  og samtidig gjøre deg til en bedre skytter. FWB har en del eldre modeller som selges rimelig, jeg kjøpte et par FWB65 for 500 pr stk (i tillegg til den nye som jeg brukte i konkurranser). Om du kommer over slike, så slå til. Om du liker utseendet, da. 

Meget god presisjon og avtrekk av ypperste klasse. Snakker av erfaring, da jeg har skutt 571 poeng i match med en FWB65. Det tror jeg er mitt beste råd til deg.  Råd fra en pistolskytter. Trenger ikke minne deg på dyre PCP matchvåpen, det har du utelukket selv. Lykke til!

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, B686SP skrev:

Ønsker meg grei presisjon, og et høvelig avtrekk uten å bli flådd med hud og hår.

Crosman 1377  https://en.wikipedia.org/wiki/Crosman_1377      Kr.900 på game-on

 

Finnes en haug med deler og custom modifikasjoner online

https://www.airgunsofarizona.com/blog/2010/06/the-amazing-customizable-crosman-1377.html

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar.

Konkluderer med at det blir opptrekker, da pcp vil skli ut prismessig allerede i oppstarten.

FWB 65 er en meget aktuell kandidat, og et par hundre nazidollar er det ikke noe jeg ser på som en upris. Jeg får vurdere å spørre den tyske svigerinna om litt hjelp til Egun, da mine tyskkunnskaper begrenser seg til gestikulering og google translate. 

Intensjonen for kjøp av luftpistol, er enkelt og greit at jeg vil bedre. Har skutt pistol i snart 3 år nå, og jeg ser "samlingene" krympe sakte men sikkert. Blod på tann, og ca 8 meter tilgjengelig i kjelleren gjør at jeg ser mitt snitt til å få trent bortimot gratis når jeg vil uten å måtte sette meg i bilen å dra på banen 😊

12 timer siden, M67 skrev:

...siktene er noe løst plastræl

Fikk innovertiss umiddelbart når jeg leste "ikke kommer borti siktene" og "plastræl". Jeg er blitt for gammal og gretten til dårlig dritt. Jobber med å bli gubbe og. Mon tro om det var her på kammeret et sted jeg leste frasen "Følelsen av dårlig kvalitet etter et kjøp sitter i lenger en smaken av en lav pris" eller noe i den duren. Men takk for svar åkkesom 😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet litt nå og da på eGun, bla. kolbe til HW97, jernsikter til HW95 (kan ikke fordra fiberoptiske sikter),magasiner og hylster til PPK, en FWB100, ++.

Det står i som regel annonsene om selger er villig til å sende utenlands eller ikke, ellers er det bare å spørre de via PM.

Bruker Google translate for å oversette annonsen, og spør spørsmål til selger på engelsk. Får vanligvis svar på tysk, men har faktisk fått svar på engelsk også..

eGun anbefales, ikke noe vanskeligere å handle derfra enn Ebay.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 24.4.2019 den 10.21, joska skrev:

I utgangspunktet dyre våpen vert endå dyrare når ein må utstyre seg med dyre luftflasker som du ikkje får fyllt eingong utan å betale for jamnlege kontrollar. Eldre CO2 matchvåpen er betydeleg billegare både i innkjøp og i drift, men då med tvilsom deletilgang.

 

Dyre dykkerflasker? 

De finner du på finn for 1000,- Og en slik holder LENGE til privat bruk!

 

Jevnlige kontroller?

Det er hvert 5år på flasker til luftskyting, så da har vi et meget forskjellig syn på hva jevnlig er...

 

CO2 våpen

Er enig med deg i at de er billige i innkjøp, og like gode som et pcp våpen... Men:

Hvor fyller du CO2 flaska? Samt at det er en del mer styr å fylle co2 sylinderen til våpenet! Jeg hadde idag aldri kjøpt en co2 pistol!

Link to comment
Share on other sites

På 24.4.2019 den 11.17, M67 skrev:

Jeg har en "Gamo PR45" (er usikker på om det er en kopi, av kopien..), som er en kopi av en eller annen Weirauch tipper jeg. Den har faktisk et helt greit avtrekk, og om en bare ikke kommer borti siktene, så samler den fint til innertier på luftpistolskiva hele dagen. Ulempen er at siktene er noe løst plastræl, og har slark nok til skyte noe romsligere samlinger...
Men til enkel trening, på lavt nivå er en ikke langt unna "nok" allerede der,

 

For oss som trener førsteskudd i kjelleren hjemme, og skyter felt til vanlig, er faktisk Gamo PR45 eller Weihrauch HW40 utmerkede treningsverktøy.

 

En ny Hw40 koster ca 1500kr i butikken.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Poacher said:

Dyre dykkerflasker? 

De finner du på finn for 1000,- Og en slik holder LENGE til privat bruk!

 

Ja, og kva kostar PCP-pistolen?

 

45 minutes ago, Poacher said:

Hvor fyller du CO2 flaska? Samt at det er en del mer styr å fylle co2 sylinderen til våpenet! Jeg hadde idag aldri kjøpt en co2 pistol!

 

Det er mange muligheiter her, takka vere heimebryggingstrenden er det lett å skaffe seg CO2. Sjølv kjøpte eg ein 5kg brannslukker til 900 kroner på OBS, den vil holde til *minst* 15000 skot med min gamle CP2 Match. Brannslukkeren kan eg få fylt opp på brannstasjonen om eg vil, men eg anar ikkje kva det kostar. Det er antageleg like billig å kjøpe ein ny til 900 kroner.

 

Viss det er meir styr å fylle ein CO2-sylinder enn ein O2-sylinder må det siste vere ekstremt enkelt :) Den einaste praktiske forskjellen er at CO2-patrona bør ein tur innom fryseren før fylling. Elles er det berre å skru den inn på fyllenippelen, holde inne "avtrekkeren" på brannslukkeren eit par sekund og skru sylinderen av igjen. Den største ulempen med CO2 er vel at det ikkje er lett tilgjengeleg på stemner såvidt eg har forstått. Det er vel neppe eit problem for vintertrening i kjelleren. Men viss dette er einaste bruksområde ville eg heller anbefale noko a'la HW40. Enklare kan det neppe gjerast.

Link to comment
Share on other sites

Etter min meining har nye PCP matchpistoler to fordeler. 

Dei er lettere enn dei gamle med Co2 og dei har tanker som ikkje er utgåtte. Så om det bare skal skytes innenlands og takler ein litt tyngre pistol, er det ikkje så stor forskjel. 

Link to comment
Share on other sites

Viss du klarer å finne en Diana Mod 6 M, så er det etter min mening det aller beste som finnes til ditt bruk.

Vanlig knekk løp og holder 10 tusenvis av skudd - om ikke 100 000 før pakninger må byttes. 

Disse er rekyl frie pga dobbelt stempel og avtrekket er helt nydelig. 

 

På bildet under er beste samling jeg har skutt med den i år, på 10 meter, men skyter du med stabilt anlegg så går den bokstavelig talt i ett hull. 

 

Siktet kan roteres slik at du finner et sikte bilde som passer de fleste. 

 

Til sammenligning en "samling" 😅 med S&W 79G (Co2) , sleivskuddet var min feil. 

IMG_20190426_191957.jpg

IMG_20190426_192019.jpg

IMG_20190426_195349.jpg

IMG_20190426_192604.jpg

IMG_20190426_192609.jpg

Edited by LongRange
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 25.4.2019 den 20.20, Poacher skrev:

CO2 våpen

Er enig med deg i at de er billige i innkjøp, og like gode som et pcp våpen... Men:

Hvor fyller du CO2 flaska? Samt at det er en del mer styr å fylle co2 sylinderen til våpenet! Jeg hadde idag aldri kjøpt en co2 pistol!

 

Jeg derimot vil gjærne annbefale og kjøpe en eldre CO2 utgave. Da jeg kjøpte min første co2 for noen måneder siden, så hadde jeg også tanker om at det var ett dårlig valg, men jeg liker det bare bedre og bedre.....så jeg kjøpte like godt en til nå nylig ettersom det var mulighet for det. Jeg landet på en Walter CP2, og fylling kan gjøres med forskjellige tanker. Joska har inne, gav meg masse hjelp når jeg skulle starte opp, og det og fylle er ikke noe problem. Er det noe som kansje er ett problem er det lekasje fra selve tanken som pistolen bruker. Etter mange år kan pakningene bli dårligere. Har man litt mekanisk innsikt, så er det ikke noe problem og få de tette igjen. Jeg reparerte en av mine tanker for ett par måneder siden, og det var en enkel afære.

 

Fylling kan man gjøre med f.eks en co2 branslukkeapparat eller co2 flaske beregnet for ølbrygging. Jeg bruker en ølbrygge flaske nå, men har fått utrangerte co2 brannslukkere til senere bruk.

Link to comment
Share on other sites

På 26.4.2019 den 20.11, LongRange skrev:

Viss du klarer å finne en Diana Mod 6 M, så er det etter min mening det aller beste som finnes til ditt bruk.

Vanlig knekk løp og holder 10 tusenvis av skudd - om ikke 100 000 før pakninger må byttes. 

Disse er rekyl frie pga dobbelt stempel og avtrekket er helt nydelig. 

 

Joda, men du kjenner til "serviceproblemet" når den trenger nye pakninger og fjærer ;-)

Mange av disse som finnes rundt omkring er overmodne for service, og all den tid det er tilnærmet umulig å få utført service på disse for alt annet enn tekninsk kompetente luftvåpennerder, synes jeg det er problematisk å anbefale fjærvåpen med Giss-systemet til noe som helst..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...