Jump to content

Lade 222/223 ned til 221/22 hornet nivå


gordon setter

Recommended Posts

Dere som driver mye med lading. Vil det være mulig å lade en 223 ned til 22 hornet nivå? Eventuelt slik i overskrifta. En 222 eller en 223 ned til 221 fireball/ 22 hornet nivå. Og fortsatt oppnå god presisjon. 

Synser mye fram og tilbake på 22 hornet. Men om man kan lade ned til samme nivå på en 222 eller 223 så kanskje det er mest fornuftig å gå for en slik løsning i en av disse kalibrene. 

Link to comment
Share on other sites

Du kommer nok greit (langt) under 800m/s med V110 og 55grs FMJ. De gangene jeg har brukt dette kruttet i 223rem har presisjonen vært upåklagelig. 

Selv har jeg drevet å "slappladet" FMJ i 223rem med V140 (dvs. under/rundt 850m/s). Presisjonen har også her vært fra meget til særdeles god, men ES har av en eller annen grunn vært unormalt høy. Men det betyr veldig lite fra 0 - 200m. N110 er nok bedre egent med tanke på å få jevn trykkoppbygging og enda lavere fart. Problemet med å lade FMJ i 55grs klassen til langt under 800m/s er at kulebane og vindavdrift begynner å ligne 22LR. Det er ikke akkurat ideelt om ryper er målet. Jeg jaktet en par sesonger med 223rem, 55grs FMJ og utgangshastighet på 750m/s. Det ble ikke enkelt å treffe i litt vind. (Men det er selvfølgelig ikke noe enklere om det står 22. hornet på patronen.) Lader man selv ser jeg egentlig ikke et eneste poeng med 22. hornet. (Jo, den er søt). 

Link to comment
Share on other sites

En får jo noen små søte rifler i 22 Hornet også da. Bare minne om at det stort sett er kulevalget som bestemmer vindavdriften, og ikke i den grad hastigheten. 

 

Med 45gr kule i 700m/s og 80gr i 800m/s har en vel 22 Hornet og 223Rem i hver sin ende, og ingen vil noensinne bli enige om hvor "Den Perfekte Fuglepatron™" ligger mellom der. Eller utenfor. Vil en ha 22 Hornet så er det nok best å kjøpe en 22 Hornet. Den er lett å lade, det er 9gr N110 og 45gr kule nesten uansett hva en skal, og prøver en noe annet så oppnår en ikke noe mer... Det er og blir dryge 700m/s. Og nesten ingen rekyl, og et nokså lite smell.

Kjøper en 222/223 vil de fleste ende opp med å lade dem til std. hastigheter, mye vil alltid ha mer...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hogdon mener jo at de har revitalisert 22 Hornet med Lil`gun kruttet. Deres ladedata påstår 2787 fs (tett på 850ms) med 45gr kule. Virker veldig friskt spør du meg , men hvis det funker så blir jo 22 Hornet en svært så hyggelig patron.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg prøvde Hodgdon Trail Boss krutt i 223 REM og S&B 45 grains SP kule.

 

Trail Boss har veldig stort volum i forhold til vekt, så det fyller hylsa godt.

Maks kruttmengde er ca. 8 grains i en 223 REM hylse.

 

Med 7,0 grains Trail Boss og 45 SP kule fikk jeg hastigheten 575 m/s. Temp var da +4 C ( i desember).

Lite smell og ingen rekyl. CZ 527 med 50 cm pipe og 1:12 riflestigning, med lyddemper.

C.O.L satte jeg til 53,5 mm.

 

Prøvde ekspansjon på vannkanner, det ble nesten ingen ekspansjon på 45 SP kula.

Dvs. den fungerer omtrent som en helmantel i den forholdsvis lave hastigheten. Kan funke på fugl ev.

Kula detter også veldig mye på 100 m hold i forhold til full hastighet ammo (ca. 15 cm. på 100m mener jeg det var).

 

Pipa ble heller ikke varm, nesten ingen varme med 10 skudd i rask rekkefølge.

 

Med helt full hylse (8 grains) får du kanskje rundt 650 m/s

 

Info for Trail Boss her:

 

https://www.hodgdon.com/trail-boss/

 

https://imrpowder.com/wp-content/uploads/2016/11/trail-boss-reduced-loads-r_p.pdf

 

Jeg tør ikke lade helt ned mot subsonic, er redd kula kan sette seg fast i løpet. Det gidder jeg ikke å styre med. Men noe redusert fart er litt artig av og til.

 

NB!

Jeg vil advare mot å lade ned mot subsonic, det kan bli veldig farlig hvis man bruker lyddemper og kula setter seg fast i løpet ! Hvis man blir litt stressa og da ikke merker på smell etc. at kula sitter fast i løpet og så legger inn en patron til så vil børsa sikkert revne. Så jeg ville ha holdt meg til over 500 m/s ladninger.

 

Jeg ser de som lader med Trail Boss på forskjellig ammo, både 308 win og 45-70. Da for å få redusert rekyl og smell for å kunne skyte litt mer behagelig med "kanonen" sin.

 

https://rifleshooter.com/2017/09/reduced-308-winchester-loads-with-trail-boss/

 

 

Edited by 223man1
Sikkerhet med tanke på for lav hastighet, kule som kan sette seg fast i løpet
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...