Jump to content

Krav til fremleggelse av dokumentasjon på våpenskap ved søknad?


kaffekopp1

Recommended Posts

Hei, Jeg har nå blitt kontaktet av øst politidistrikt som krever å få til sendt bilde av våpenskap. Kan de kreve dette? Mente nå at dette ikke skulle være en faktor som hadde påvirkning på om jeg kan ha våpen eller ei, men at dette var noe de skulle komme å kontrollere om de hadde grunn til å betvile om jeg oppbevarte våpnene riktig?  

 

Hei,

For at vi skal kunne behandle våpensøknaden din må du fremlegge dokumentasjon på at du har fg-godkjent våpenskap. Dette kan sendes som svar på denne mailen, enten ved bilder av skapet (hvor det står fg-godkjenning) eller kvittering for kjøp.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes nøyaktig NULL hjemmel for å kreve dette.

Det står absolutt ingen steder i verken lov, forskrift eller rundskriv at en må ha kjøpt våpenskap når en sender søknad. Det er i det hele tatt rimelig idiotisk at en må kjøpe et våpenskap til minst 2-3k før en vet om en får ha våpen i det hele.

Jeg er såpass kverulant at jeg ville spurt om hvilken hjemmel de bruker, og sagt tydelig ifra at jeg ikke trenger skap før jeg faktisk har kjøpt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å bevise hvor teit det er kan du få bilde av mitt skap og sende de. 

Men ellers, nei, det er ikke noe krav om å sende bilde av noesomhelst for å få behandlet en søknad, du må gjerne kverulere på det de sier, da gjør du alle skyttere en tjeneste, men det er helt klart lettest for deg å bare sende ett bilde. 

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du har våpen fra før blir jo dette noe tøvete. Men har du våpenskap er det nå bare å sende et bilde av det. Går gjerne fortest på den måten. Å begynne å krangle med den får fort tiden til å gå og det kan bli lenge før du har en innvilget søknad.

Link to comment
Share on other sites

Det var en lang tråd om dette for noen måneder siden. I prinsippet kan de ikke kreve skap før den dagen du kommer hjem med ditt første våpen. Du kan velge å være en kranglevoren og retthaversk stabukk og kjøre en lang prosess på dette, eller du kan prioritere raskest mulig saksbehandling og kortest mulig tid før du får våpen i hus ved å sende dem bildet asap.

Link to comment
Share on other sites

Ja, bare å finne frem vaselinen... har man bøyd seg frem mange nok ganger så gjør det ikke vondt til slutt 9_9

fra linken til Chiefen:

Quote

Betal gebyr og send inn dokumentasjon

Du må betale et behandlingsgebyr til politiet hvis søknaden godkjennes. Betalingsinformasjon sendes i posten til din folkeregistrerte adresse.  

Pris for behandling av søknader:

  • 1 150 kroner for førstegangssøknad om våpentillatelse
  • 575 kroner dersom du har våpentillatelse fra før
  • 288 kroner for søknad om tillatelse til registreringspliktig våpendel

Send inn dokumentasjon på godkjent våpenskap

Hvis du søker om våpentillatelse for første gang og søknaden din blir godkjent, må du dokumentere at du har FG-godkjent våpenskap. Dokumentasjon kan for eksempel være kopi av kjøpskvitteringen for våpenskapet. Du sender dokumentasjonen til politidistriktet der du har din folkeregistrerte adresse.

 

Min uthevelse i rødt.

Det står svart på grått på politiets egne sider: du trenger ikke å bevise at du har våpenskap FØR DU HAR FÅTT INNVILGET SØKNADEN(E).

Hvorfor skal man la seg overkjøre når de klart og tydelig ikke har hjemmel?

Link to comment
Share on other sites

Pisspreik. Dess flere ting vi gir inn etter jo flere innstramminger blir det. De har ikke hjemmel til å kreve dette, det gir 0 mening fra et saksbehandlingsynspunkt, hvorfor skal man kjøpe et våpenskap og dra hjem når man ikke har kjøpt våpen, eller vet om man får kjøpt våpen, enda? Joda - kvittering er greit nok, en kan jo "kjøpe" skapet og få kvittering slik at en kan hente det senere, men det er fortsatt ikke noe politiet kan kreve (med loven i hånd)..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Pisspreik.

Jeg respekterer at du har et annet syn på dette enn meg. Du har rett til å gjøre det på din måte. Jeg gidder ikke å lage noen sak av slike detaljer. Jeg er mer opptatt av å nå mål enn å ri prinsipper. Jeg følger det du skriver. Du skriver ofte og fornuftig og heldigvis aldri pisspreik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at du er en tulling eller snøsokk fordi du foretrekker kjapp saksbehandling over at krangling om det skal være korrekt.

Jeg mener derimot at vi som en samlet gruppe våpeneiere, som kanskje har kun til felles at vi er nettopp våpeneiere, og ellers er meget forskjellige (baneskyttere, elgjegere, småviltjegere, pistolskytter, NROF-medlem, aktiv DSSN-skytter, MSF, CAS, osv, osv, - tykke og smale, hvite eller mer eller mindre kulørte, jenter og gutter, gamle menn og single unge damer), har et ansvar i at vi må påpeke feil og overtramp. I mitt sinn er dette et overtramp all den tid de ikke har en lovlig hjemmel som gir dem grunn til å kreve at vi skal kjøpe våpenskap for å kunne søke om å ha våpen. Ja, så klart, en må da kunne kjøpe våpenskap dersom en vet en skal ha våpen, men det at de krever en beviser en har skap før en i det hele tatt er ferdig med opptil 3, 4, kanskje 5 måneders behandlingstid syns jeg er urimelig og rett og slett smålig.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet? Har en våpen så trenger en våpenskap. Jeg syntes gammel praksis hvor en ikke trenger å dokumentere dette er for dårlig. Jeg vet at det syndes stort på dette punktet og syntes det er på tide at tidligere praksis endres slik at etternølerne tvinges til å få ut fingeren.

Link to comment
Share on other sites

Deg om det, da må du bli politiker og endre loven til at man må ha bilde av våpenskap for å søke om våpen. Politiet kan ikke lage sine egene regler fordi du er enig med dem. 

Jeg har forøvrig ingen tvil om at det finnes våpeneiere uten våpenskap der ute, men jeg tror ikke det er noe stort problem blant folk som leverer søknader nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder jo ikke bare de som søker for første gang. Her i sørvest må alle dokumentere at de har fg-godkjent skap uavhengig av om de eier våpen fra før av eller ei. Så lenge det er et krav om at en skal ha skap hvis en eier våpen så er jo dette måten å sjekke det på. Alternativt kunne de jo benytte seg av hjemmebesøk som jo har blitt enklere etter ny lov men personlig så ville jeg opplevd dette som et større overtramp selv om «snutjævlene» her hadde vært i sin fulle rett.

Link to comment
Share on other sites

At du har en innvilget søknad betyr ikke at du eier våpen. 

Kravet er at du har skap fra du kjøper et våpen. Løses enkelt og innen dagens lovramme med bilde, kvittering innsendt når du kjøper våpen nr 1.

 

Her i distriktet er vi nå plaget med saksbehandler som til tross for gjentatt korrigering fra POD lager regler etter eget påfunn, og tydeligvis fører eget register over våpenskap-fabrikat, modell og serienummer. 

Mine skap står ikke i registeret... 

 

Skrankedragen ble målløs når jeg lurte på hjemmel og hvordan hun håndterte folk som byttet skap... Innvilget søknad i posten noen dager etter. Men hun gnager fremdeles videre på andre som søker. 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

SVPD som i Stavanger? Det virker som om "alle" i Stavangerområdet kaster seg skinnflate for overivrige konsulenter på våpenkontoret sitt.. heldigvis har vi hakket mer oppegående folk i nordfylket ;)

 

Jeg og de fleste jeg kjenner i Stavanger/ Sandnesområdet er veldig godt fornøyd med den jobben de nå gjør i Sandnes. Kjenner meg ikke igjen i problemstillingen mhp våpenskap og annet. I tillegg er de veldig effektive, tar ca en uke pluss postgang for søknader her. Verre med de våpen man kjøper fra andre distrikter, sitter enda med kun blålapp for et våpen jeg kjøpte i august i fjor fra annen del av landet....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, jjrckd said:

 Så lenge det er et krav om at en skal ha skap hvis en eier våpen så er jo dette måten å sjekke det på. 

 

Greit nok, men man eier jo ikke våpen før man har fått godkjent en søknad og fysisk kjøpt våpenet?

Skap kan kjøpes samme dag som våpenet, og fortsatt er lovens intensjon ivaretatt.
I det øyeblikket våpenet bæres over dørstokken skal det være skap i huset, før det trengs det ikke.

Da tar jeg utgangspunkt i at dette er trådstarters første våpen.
Har han våpen og våpenskap fra før av er det nok å krysse av for dette på søknaden.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, jjrckd skrev:

Hva er problemet? Har en våpen så trenger en våpenskap. Jeg syntes gammel praksis hvor en ikke trenger å dokumentere dette er for dårlig. Jeg vet at det syndes stort på dette punktet og syntes det er på tide at tidligere praksis endres slik at etternølerne tvinges til å få ut fingeren.

Jeg synes at det er et godt prinsipp når man skal fikse et problem, at man avklarer hvor stort problemet er og begrunner hvordan den foreslåtte løsningen vil hjelpe. I den grad det faktisk er et problem at det er mange som har våpen uten våpenskap, tviler jeg på at dette er nye våpeneiere. Både på jegerkurs og sikkerhetskurs presiseres det at våpen skal oppbevares i våpenskap. Hvis problemet heller er "etternølere", er vel det helst folk som kjøpte våpen den gang hagler var unntatt registrering og det var greit å ha riflene i ett klesskap og sluttstykkene i en skuff i et annet rom. Disse berøres ikke av krav om bilde, så lenge de ikke kjøper nye våpen. Som sagt over er det også mulig å sende inn bilde av et annet våpenskap uten at politiet kan fange opp dette, man kan sikkert til og med ta bilde i en butikk. Det er heller ikke sikkert at det skapet man har sendt inn bilde av er det samme som man har dersom man får hjemmekontroll noen år senere. Krav om bilde er således et ekstra dokumentasjonskrav basert på "tjenestemannsaktivisme", der det skal gjøres mer komplisert å få våpen, uten at det gir noen ekstra sikkerhet for samfunnet. Ikke glem at det er enkelte i etaten som synes færre våpen i samfunnet er en god ting og et mål i seg selv.

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg jobbet i butikk og tok bilde av et skap en kunde hadde holdt av fordi kammeret krevet serienummer. Føltes rimelig fjernt, og jeg fortalte kunden hva jeg syntes om at kammerene hadde innført denne praksisen uten hjemmel. Men førstegangskjøpere gidder jo ikke akkurat å starte noe krangel med politiet.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Eldhannas skrev:

Jeg synes at det er et godt prinsipp når man skal fikse et problem, at man avklarer hvor stort problemet er og begrunner hvordan den foreslåtte løsningen vil hjelpe. I den grad det faktisk er et problem at det er mange som har våpen uten våpenskap, tviler jeg på at dette er nye våpeneiere. 

 

Det er et så godt prinsipp at det er nedfelt i utredningsinstruksen for statlige virksomheter. POD burde tenkt seg bedre om før de påla folk å kjøpe noe de kanskje ikke får bruk for. Det kan nesten virke som kravet har dukket opp fordi noen trenger et tiltak for å lukke et avvik, redusere risiko el. l.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, slemmo skrev:

Jeg jobbet i butikk og tok bilde av et skap en kunde hadde holdt av fordi kammeret krevet serienummer. Føltes rimelig fjernt, og jeg fortalte kunden hva jeg syntes om at kammerene hadde innført denne praksisen uten hjemmel.

 

Så lenge det ikke er noen registreringsplikt på våpenskap kunne man like godt ha delt et bilde av serienummer-plata til et våpenskap her på Kammeret, det er jo ingen kontroll av om "alle" sender inn dokumentasjon på samme skap. Det ligger forøvrig flere bilder om man søker på google... Dette er som flere antyder en regel hver enkelt er pliktig til å sørge for at er i orden når man er våpeneier, og da skal skapet være til stede når første våpen kommer i hus. Ingen kan kreve verken mer eller mindre. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/21/2019 at 7:04 PM, Skjøttarstuggun said:

Du kan velge å være en kranglevoren og retthaversk stabukk og kjøre en lang prosess på dette, eller du kan prioritere raskest mulig saksbehandling og kortest mulig tid før du får våpen i hus ved å sende dem bildet asap.

 

Eg fekk samme spørsmål då eg leverte søknad på mine første våpen, men eg sa berre som sant var at eg ikkje hadde kjøpt skap enno, og at dette heller ikkje var noko krav for å få søknaden behandla. Vart ingen krangel eller "lang prosess" ut av det, berre ein godkjent søknad i posten eit par-tre veker seinare. No er det jo ikkje sikkert at det sit fornuftige folk på alle våpenkontor, så viss det skulle ha blitt eit problem med dette ville eg iallfall *ikkje* ha sendt inn eit bilde av nokon andre sitt våpenskap slik det er nevnt i denne tråden... Då er det enten å finne fram vaselinkrukka og bøye seg framover og kjøpe seg eit skap først, eller klage til POD som temmeleg sikkert vil gi deg medhold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 21.4.2019 den 19.12, kaffekopp1 skrev:

Jeg har nå svart, og har spurt om det er slik å forstå at dersom jeg nå sender inn et bilde at søknaden min automatisk blir godkjent, eller om jeg kan oppleve å sende inn bilder, og fortsatt få søknaden underkjent. 

 

De spør bare om bevis på våpenskap hvis alt annet er i orden. Det var sånn de forklarte til meg ihvertfall. Du skal ikke måtte kjøpe skap forgjeves.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, m00se skrev:

De spør bare om bevis på våpenskap hvis alt annet er i orden. Det var sånn de forklarte til meg ihvertfall. Du skal ikke måtte kjøpe skap forgjeves.

 

Men prinsipielt sett søker du om tillatelse til å kjøpe et våpen innenfor en tidsramme på 1 år, og det lovpålagte kravet om våpenskap trer først i kraft den dagen du fysisk overtar våpenet. Så egentlig tror jeg det stemmer at de ikke har hjemmel til å kunne kreve dette. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/21/2019 at 6:52 PM, kaffekopp1 said:

Hei,

For at vi skal kunne behandle våpensøknaden din må du fremlegge dokumentasjon på at du har fg-godkjent våpenskap. Dette kan sendes som svar på denne mailen, enten ved bilder av skapet (hvor det står fg-godkjenning) eller kvittering for kjøp.  

 

Dette kan dei heilt klart ikkje gjere. Dei kan heller ikkje avslå søknaden med begrunnelse at du ikkje har (dokumentert) våpenskap. Og den "snille" praksisen om å ikkje sende ut godkjent søknad før skap er på plass er strengt tatt utanfor også.

 

Eg hadde krangla på dette berre på trass.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godkjent søknad er ikke en plikt til å kjøpe våpen.

Jeg kjenner flere som plutselig har funnet ut at jakt er noe de ska begynne med. Skikkelig ivrige helt til jegerprøven er ferdig og de er klare til å ta steget ut å faktisk dra på jakt. Da er det bråstopp. Jeg vet ikke om noen av disse har levert søknad, men det er ikke usannsynlig så ivrige som de var i planleggingsfasen. Alle de jeg tenker på har nå hatt jegerprøven i mer enn to år, og har hverken vært på jakt eller skytbane i denne perioden. Min prognose er at de aldri får bruk for hverken våpen eller våpenskap. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...