Jump to content

Subsonisk 458 win mag til rådyr


Karl Anton

Recommended Posts

Sitter å funderer på om jeg skal lage en subsonisk ladning til rådyr. Skal jeg velge støypkule eller mantlet kule med hullspiss? Mantlet kule frister siden jeg har 500grs Hornady RN liggende. Dersom disse skal ekspandere tenker jeg at de må få en generøs hullspiss. Er det noen som vet om en god måte å gjøre det på? Støyp kule er sikkert det som er best egnet men jeg har ikke ladet slike kuler før og har lest at de blyer mye i 458 win mag kammer? Kulen må ekspanderende og oppfylle energikravet.Sist men ikke minst er det noen vits uten demper? Tanken er å bruke ladning sammen med bandhund der det gjerne kan være småkvist og akkuratt litt for langt for hagle. Alle forslag og råd mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på det samme sjøl, men har bare flere spørsmål. Bare vage "fantasier" fra min side. Jeg får meg nok aldri noen .458, uansett.

Kan man skyte .458X2" i et .458 win mag kammer, på samme måte som man kan skyte .458 win mag i et .458 Lott kammer? 

https://en.wikipedia.org/wiki/.458×2-inch_American

Og kan man da korte ned hylsa enda mer for å få enda mindre hylsevolum?

 

Kan man bruke .452 pistolkuler for å få bedre ekspansjon i lave hastigheter? Blir disse tunge nok til anslagkravet på rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med 458, og ikke skutt rådyr med sub. Men, en del sub

- langt løp er kjipt i sub, du får variasjon i hastighet, og høy risiko for at kuler setter seg fast

- du må ofte ha raskere riflestigning. Jeg tviler på det i i 458, men ville sjekka får jeg la mye jobb i det.

- uten demper smeller det så mye at forskjellen på subsonisk og supersonisk ammo er liten til vanskelig å høre.

- sub er gøy

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med mantlet ammunisjon med hulspiss? Lykke til med å få den til å ekspandere med mindre den er spesifikt designet for ekspansjon i subsonisk hastighet, noe ingen RN-kuler er. 

Om du vil jakte ulovlig er en annen sak. 

Kjenner folk som jakter storvilt med 130grs kuler i 6.5 uten problemer, å i USA skyter de whitetail med 110gr i 300BLK.

Treffer man der man skal så dør de alle, såfremst man er smart nok til å ikke sette skuddet i bogfjøla med små kalibre på de største dyra. Har sett bilder av store elgokser med kuler fra tidligere år i bogfjøla 😂

Link to comment
Share on other sites

Vektor Maskin produserer diverse kuler for sub i .458. For rådyr og standard riflestigning ville jeg gått for «short stop» varianten. Et annet alternativ er Barnes TTSX Socom som også er designet for rask ekspansjon og funker i sub. Samme med Hornady LEVERevolution kulene.

 

edit: fordelen med Vektor kulene er at disse er maskinerte og at de har utenpåliggende ringer noe som gjør at en får veldig liten kontaktflate mot løpet. Veldig kjekt når en ønsker jevn hastighet i lav fart.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, M67 skrev:

Ingen erfaring med 458, og ikke skutt rådyr med sub. Men, en del sub

- langt løp er kjipt i sub, du får variasjon i hastighet, og høy risiko for at kuler setter seg fast

- du må ofte ha raskere riflestigning. Jeg tviler på det i i 458, men ville sjekka får jeg la mye jobb i det.

- uten demper smeller det så mye at forskjellen på subsonisk og supersonisk ammo er liten til vanskelig å høre.

- sub er gøy

 

K

Hvor stor variasjon er det snakk om og hvor stor er risikoen for at en kule stopper i et 60 cm løp? Kommer nokk ikke til å kappe løpet for å få til sub. Har egentlig lyst til å beholde de åpne siktene slik de er så jeg er nølende på gjenging også. Kanskje det har lite for seg... 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, matsb skrev:

Hva skal du med mantlet ammunisjon med hulspiss? Lykke til med å få den til å ekspandere med mindre den er spesifikt designet for ekspansjon i subsonisk hastighet, noe ingen RN-kuler er. 

Om du vil jakte ulovlig er en annen sak. 

Kjenner folk som jakter storvilt med 130grs kuler i 6.5 uten problemer, å i USA skyter de whitetail med 110gr i 300BLK.

Treffer man der man skal så dør de alle, såfremst man er smart nok til å ikke sette skuddet i bogfjøla med små kalibre på de største dyra. Har sett bilder av store elgokser med kuler fra tidligere år i bogfjøla 😂

Tenkte å borre et bra stort hull teste og se. Fordelen blir vel att jeg på enkelt vis har tunge kuler tilgjengelig, får fyllt hylsa godt med lengre kule og slipper blying i løpet. Bryte loven blir ikke aktuelt.... Selv om jeg ikke er enig i all lovgivning😏

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du skyte subsonisk når du ikke her lyddemper? Det vil jo bråke nesten like mye uansett.

Jeg skyter en del subsonisk med lyddemper men selv det blir ikke lydløst da kulene lager et temmelig høyt smell når de slår inn.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvor stor variasjon er det snakk om og hvor stor er risikoen for at en kule stopper i et 60 cm løp?

Med mantlede kuler er den absolutt til stede, Men det er kule og løpsavhengig tror jeg, man må bare prøve. 

 

Blykuler er mye bedre egnet i sub, og med smøring på, og i 300m/s så burde de ikke blye. Da er det noe feil.

 

Sitat

Har egentlig lyst til å beholde de åpne siktene slik de er så jeg er nølende på gjenging også. Kanskje det har lite for seg... 

Uten demper, så er vel "meningsløst" et ord som er nærliggende å bruke. Du vil jo redusere smellet målt i dB men det vil smelle "som faen" uansett. 

 

Sett på demper, og behold fulle eller delvis fulle ladninger er vel det enkleste, Demper og Sub det gøyeste. Går fint å ha åpne sikter og gjenger for demper, mange rifler som har det.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe problem å ha både åpne sikter og demper (ikke samtidig da). Rafdal har bygd flere rifler hvor fremre siktemiddel fjernes slik at gjenger for demper kommer til syne. Når fremre siktemiddel er montert er gjengene helt skjult uten at er en tut i fremkant av siktemiddelet. Fordelen med denne løsningen, i tillegg til at det ser bra ut, er at en kan bruke demper med bakkammer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok tro det smeller merkbart mindre med sub-ladning, selv uten demper- det er iallefall min erfaring med andre kalibre.

Jeg har aldri hatt en .458 win.mag, men jeg skyter mye med hjemmestøpte riflekuler. Jeg vil tro .458 er et utmerket kaliber for slike kuler. Reduksjonsladninger med støpte kuler sliter jo mindre på både hylser, skytter, pipe og lommebok. 

 

Blying er vanligvis uttrykk for en av to fenomener

1) underkalibrerte kuler -> utilstrekkelig gasstetting. Mine våpen skyter stort sett best med kalibreringsdiameter 2 tusendels tommer over riflingsdiameter (tilsvarende .460 til ditt våpen)

2) For høyt trykk i forhold til legering -> kula skrenser over bommene.

 

 

Hvis du er heldig, kan du finne lykken med kommersielt tilgjengelige blykuler. Men det er ikke usannsynlig at disse er i vel hard legering for sub-ladninger, spesielt hvis du ønsker ekspansjon.

Kulestøping er en artig hobby (synes jeg). Men man må være innstilt på å sette seg litt inn i stoffet, og tåle litt motstand. Litt utstyr trenger man også (stadig mer, virker det som). Men det måtte da være kult å lage billige patroner til bøffelvelteren som er bare kos å skyte med?

 

Her er litt data på .458 winmag fra Lyman cast bullet handbook. Lite tilgjengelige kruttsorter her, men gi bare et vink hvis du vil ha tips til «kruttekvivalenter» som egner seg til reduksjonsladning.

 

DD01D805-A051-45B2-B3DC-82FFD05DBF79.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blykula.no har vel et par .459- kuler på sortimentet. De ser litt harde ut i forhold til optimal presisjon i sub- nivå, og de vil garantert ikke ekspandere i sub- fart. Men de kan sikkert fungere bra i sånn klassisk blykulefart (450- 600 m/s). 

 

@tjensve; det er jo litt tvilsomt å gi ladetips til et kaliber man ikke har ladet. Men jeg ville tatt utgangspunkt i tabellen for 385 grs kuler. Jeg har brukt Vectan Ba9 og Hodgdon universal tilsvarende startladninger med Unique; Ba9 er en tanke senere og Universal en tanke raskere. N110 er en favoritt i bua hos meg. Den bruker jeg tilsvarende SR4759- data, N110 er litt senere. 

N120 har fungert godt i reduksjonsladninger, det overrasket meg litt siden det er så kompakt. Brennhastighet/ladevekt omtrent som IMR 4198 (som også er et glimrende krutt, men nå ufremskaffelig). Lovex D060 er ett av flere krutt som tidligere er solgt som «5744». Ladedata (i slike lavtrykksområder som vi snakker om her) for 5744 kan brukes for lading med D060. JEg er imidlertid ikke så fornøyd med D060, det blir mye sot, skit og uforbrente kruttkorn. IMR 4064 har jeg skutt mye med, det oppfører seg omtrent som N140.

 

Dette er jo relative lavtrykksladninger, som ligger godt under patronens trykkstandard. Du har derfor litt å gå på ift kruttsubstitusjon. Men som alltid, start lavt- og øk forsiktig. Følg med hva som skjer på skiva. Får du «haglemønster» på et nivå, har du overskredet legeringens toleranse. Best presisjon får jeg oftest rett under der presisjonen går rett vest.

 

En presis blykuleladning har aldri overtrykk. Selv den hardeste blylegering gir seg før du når patronens max.trykk (snakker da om moderne riflepatroner).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Blykula.no har vel et par .459- kuler på sortimentet. De ser litt harde ut i forhold til optimal presisjon i sub- nivå, og de vil garantert ikke ekspandere i sub- fart. Men de kan sikkert fungere bra i sånn klassisk blykulefart (450- 600 m/s). 

Jeg vet ikke om det er overførbart, men 22LR kuler uten hullspiss ekspanderer aldri i vilt. Ikke i 340m/s, og ikke i 250, og i 200 ekspanderer ikke hullspisskulene heller. Og stort bløtere bly finner du vel knapt i kuler?

Det som er mest "håp" for er de kulene som er laget for riflejakt i subhastighet, https://makerbullets.com/proddetail.php?prod=458500S Jeg tipper Vektor her i Norge har lignende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser Hodgdon oppgir data med Trail Boss kruttet i 458 win mag:

 

(Velg "Rifle" og 458 win mag, samt kulevekt...)

 

https://www.hodgdon.com/trail-boss/

 

De oppgir 23,0 grains med kule 300 grains MEI LFP (bly ?) og hastighet 1282 fps (390 m/s).

 

Med Trail Boss skal man nok begynne med maks oppgitt ladning og gå sakte nedover mot subsonisk hastighet, så ikke kula setter seg fast i løpet.

 

Hornady 325 grains FTX i .458 finnes.Det står i katalogen deres at den skal fungere i 488 m/s, men sikkert ikke så bra ekspansjon i sub hastighet....

 

Ellers har du Hornady Interlock 300 grains HP i .458, burde fungere......

 

image.png.28d72b191b0d0bf650d8ed4e26a8ed54.png

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fortreffeligheten ved ekspanderende kule er en politisk vedtatt sannhet i forbindelse med jakt. At en grovkalibret kule lager stor sårkanal var nok ikke innenfor den kunnskapen lovgiver besatt da det ble tatt inn i loven - og det ser ikke ut som at den er tilstede ennå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Karl Anton skrev:

223man1 fine kuler å de fungerer helt sikkert men man når utrolig nokk ikke energi kravet med så lette kuler. 😏

 

Sant nok med sub hastighet, jeg sjekket med Hornady ballistic calculator. Du mangler noen Joule på 100 meter ved sub hastighet. 980 Joule er kravet med rifle på rådyr ser jeg, på 100 meter.

 

Du må ha 335 m/s ved munningen på 350 grains Interlock kula (982 Joule).

Du må ha 343 m/s ved munningen med 325 grains FTX kula (980 Joule).

Da må du ha 375 m/s ved munningen på 300 grains Interlock kula (984 Joule).

Du må ha 438 m/s ved munningen på 250 grains Monoflex kula (982 Joule).

 

Lurer på anslagseneri med hagle på rådyr ? Det nevnes ikke i lovdata..... §17

 

https://lovdata.no/forskrift/2002-03-22-313/§16

 

§17 er for øvrig helt tullete skrevet:

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl. Forbudet gjelder likevel ikke under jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, kråke, ravn, skjære, nøtteskrike, trost, fasan, hare, sørhare, viltlevende kanin, rådyr, gaupe, mår, mårhund, vaskebjørn, rødrev, røyskatt, grevling, villmink og ekorn, og under felling av jerv og gaupe.

 

?? Blyhagl er forbudt å bruke under jakt og felling, men det er allikevel tillatt ..... :-)

 

For øvrig så burde Woodleigh 405 grains FN SN .458 kule funke bra i sub, den vil gi 1030 Joule på 100m ved 310 m/s Vo:

 

image.png.1fe1cfb8128e15e31142e9f403c0c51a.png

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 223man1 skrev:

§17 er for øvrig helt tullete skrevet:

 

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl. Forbudet gjelder likevel ikke under jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, kråke, ravn, skjære, nøtteskrike, trost, fasan, hare, sørhare, viltlevende kanin, rådyr, gaupe, mår, mårhund, vaskebjørn, rødrev, røyskatt, grevling, villmink og ekorn, og under felling av jerv og gaupe.

 

?? Blyhagl er forbudt å bruke under jakt og felling, men det er allikevel tillatt ..... :-)

Det er vel ikke akkurat noe nytt i lovteksten vår. Alt vilt er også fredet, bortsett fra de artene som i en begrenset periode i løpet av året kan jaktes (jakttiden). Om du ser på artene der man kan bruke blyhagl, så manger de artene man tradisjonelt jakter i våtmarksområder. Endene f.eks. Så lovteksten er nok ikke så fjern likevell. 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Andreasv skrev:

Det er vel ikke akkurat noe nytt i lovteksten vår. Alt vilt er også fredet, bortsett fra de artene som i en begrenset periode i løpet av året kan jaktes (jakttiden). Om du ser på artene der man kan bruke blyhagl, så manger de artene man tradisjonelt jakter i våtmarksområder. Endene f.eks. Så lovteksten er nok ikke så fjern likevell. 

 

Vel, hadde det ikke vært bedre å skrive at blyhagl er forbudt å bruke i våtmarksområder.... f.eks.

 

Fordi det er jo tillat å bruke blyhagl under jakt og felling. Ikke slik lovteksten sier.

 

Men, off topic. Tilbake til lading.

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...