Jump to content

Ny tilhenger til bil.


Mastodon

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg trenger hjelp til valg av ny tilhenger og søker kammeret for råd og veiledning!

 

Jeg har i dag en gammel Brenderup L1000N fra 1991. Tipp, teleskopdrag, utenpåliggende hjul. Kassen er 260 lang og 150bred. Egen/Tot vekt 320/1000KG. I tillegg er den sveiset så det er ingen slark eller noe, skikkelig solid henger.

Denne passer fint til varetransport og frakting av min ATV.

 

Jeg ønsker å kjøpe en ny henger med plast eller alu lokk. Snakket med en lokal Brenderup forhandler og de sa jeg kunne få 4310 med Jaxal topp (125cm høy pluss karmer) i fjor. 4310 har underliggende bolig hjul, nedfellbare sider og planmål på 310x170 og tot vekt 2000kg.

Det stemte tydelig vis ikke, for i år er det ikke å oppdrive. (Snakket med Jaxal direkte og de visste ikke om noen som de leverte til som har nedfellbare sidelemmer og Plasttopp.

 

Jeg vil ha en henger som har egenskapene til 4310 og lokk som gir innvendig høyde på 140cm.

Dette er for å få med ATVen på ferietur, samt alt vi trenger av telt og friluftsutstyr. 

Samt at jeg kan låse lokket på hengeren og ha værtettet oppbevaringsplass inni.

 

Men når jeg kikker på Tysse, kan jeg få både 6303 (320x150) og 6311 (320x180) med både alu og Jaxal plasttopp.

 

https://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6303-nf-2000kg-nedfellbare-sider/

https://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6311-nf-2000kg-nedfellbare-sider/

 

Jeg har i utgangspunktet ikke lyst på Tysse, men må jeg så må jeg...

Min far har en 2007 Tysse 6220 og den er generelt raklete og løsningen til innfesting en av ekstra karmer er elendig..

Jeg har erstattet mange popnagler med 6mm skruer og muttere, og nå er den OK. Jeg skjønner ikke at Tysse bygger hengerne sine med løsninger som ristes i stykker etter kort tids normal bruk. 

 

Er det noen her som kan anbefale andre hengere med nedfellbare sidelemmer, alu/plast lokk og planmål på rundt 300x150?

Pris? Max 40k...

 

Jeg ønsker å legge til følgende:

Jeg skal i gang med et byggeprosjekt og det gjør at jeg trenger en henger med nedfellbare sidelemmer for lasting og lossing av byggevarer som virke og paller etc.

Ønsker underliggende dobbel boggi for stabilitet når hengeren ikke er koblet til bil, samt at jeg får bredere plan og smalere henger ved å velge en høybygd henger. Inn og utkjøring av ATV gjøres via ramper...

 

Tysse kan bli en kandidat, men da med 50cm karmer og alu topp.

Edited by Mastodon
Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber i e-verks bransjen og kjører mye med henger med 6hjuling og utstyr på. Vi har hatt flere tredal og tysse(6218 tror jeg) hengere med tipp, men ikke nedfellbare sidelemmer. Vi gikk for ett år siden over på bk-henger https://bkhengeren.no/kategori/Varehengere 

Vil si at tysse detter i fra hverandre etter kort tid, de har sjelden blitt over 4 år før de er ristet i stykker hos oss.(bråker noe veldig i humper) Tredal er veldig bra og veldig dyrt. Etter et godt år vil jeg si at bk-hengeren er en veldig bra henger, nesten opp i mot tredal. Jeg hadde kjøpt bk privat skulle jeg ha kjøpt. Men hengerene har ett hardt liv hos oss, mange km på veien og ofte,nesten alltid fullastet. En privat henger har det bedre og varer nok lengre.

Lykke til med handel😀👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører mye atv på Tysse-henger. Flere jeg jakter med gjør det samme, samt bruker de profesjonelt. Jeg er på min andre Tysse henger nå (byttet til større modell) og er veldig fornøyd med kvaliteten. Grunnen til at jeg skriver her, er ikke for å "selge inn" Tysse, men å nevne at du bør vurdere skrutipp. Det er helt genialt og letter av og pålasting av atv i alle situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

lokk og nedfellbare sidelemmer er vel ikkje noko du kan kombinere? Lokket er jo som oftest festa i disse... 

Norske hengere er skikkelig rammel, kun tredal som kunne vore brukande om dei hadde bruka stålkarmer. Tysse og gaupen er poppa i hop av stansa blikk, drysser i biter når dei blir brukt. 

Holder ein knapp på britiske hengere, eventuelt BK eller brenderup med glassfibertopp. Då bikker du 40. men får også heilsveiset kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Slo til på en Tysse 6220 på finn.no og hentet den på Fredag.

 

16000,- for en 2011 mod med Jaxal topp, verktøykasse og Skrutipp.

 

Jaxal toppen var "bare" 100cm, så totalhøyden innvendig ble 135cm, jeg trenger 145 minimum. Kjøper til ekstra karmer i 320x150x35..

 

Havner da på 21000,- for alt. Samme henger ny, med samme utstyr og jaxal topp hadde det blitt over 40000,- 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...