Jump to content

110gr V-max i 30-30


olemk

Recommended Posts

Hei! Sitter å lader V-max i .308 da jeg får øye på noen klargjorte hylser i 30-30 på benken.

Har noen noe slags ladedata på 110gr kuler i 30-30? 

Har n140, n133, n150 og norma 200 tilgjengelig, og jeg vil tro ihvertfall et par av dem burde kunne egne seg om jeg tenker sånn tålig riktig.🤔

 

Skal brukes/testes i en mod.94 så jeg er fullt klar over kun 2 patroner i børsa om gangen😁

 

1555530376469430679280334130762.jpg

Edited by olemk
Link to comment
Share on other sites

Her er en tabell fra VihtaVuori årgang 1995, jeg ville gått for N-133. Her er i det minste noe du kan ta utgangspunkt i.

Jeg har ladet en gang med Lapua FMJ 123 grain, disse gikk ganske bra, det var med N-135 krutt som jeg hadde for hånden den gangen. 

 

SCAN0063.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Mas-36 skrev:

Da ligger du over 2 grain over MAX, håper den tåler julingen så du ikke får deler av den i ansiktet. Eller verre, at du skader andre.

Ifølge nye ladetabeller ja. Men eldre utgaver av ladeboken går god for den. både jeg å forrige eier (som kjøpte børsa ny) har brukt den ladinga. sikkert unødvendige mengder krutt å tung kule,men den levérer faktisk  veldig fint  ut til 150 meter

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Mas-36 skrev:

Krutt endres over tid. Derfor kommer det stadig oppdaterte ladebøker og ladadata fra kruttprodusentene :) 

Vi skal vel ikke bestride produsentens tabeller, selv om disse endres fra tid til annen. 

Når det gjelder "VhitaVuori" så har ladningene for 30-30WCF blitt redusert, vi kan ha subjektive meninger om dette. Når vi ser på tabellene for .308 Win. og ser på en utvalgt kule som Hornady 180 grain SP så er ladningene fra 1995 - 2002 - 2017 blitt øket (med samme kruttsorter som vi bruker til 30-30WCF.) Om reduseringen av ladningene til 30-30 er redusert på grunn av kruttets brennhastighet og trykk eller at produsenten tar høyde for eldre våpen er usagt, vi kan spekulere. Ser vi generelt på flere kalibere og ladninger så er det flere variasjoner, hvorfor 30-30 spesielt er redusert virker som andre vurderinger enn selve kruttet (subjektivt). 

 

 

Tab. 2017.JPG

 

 

 

Tab. 2002.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...