Jump to content

Ettermontere choker på avkortet hagle


hikkas

Recommended Posts

Har fått kjøpt en avkortet 870 til gi bort pris. Løpet er kappet til ca 45cm. Blei kjøpt for å skyte leirduer med jentungen på 13, og ho falt pladask for hagla og leirdue skyting.😀👍👍👍. Men synes hagla sprer litt mye, mange leirduer blir bare delt eller er heile med ett par hull i. Testet spredningen i dag på papp. Spredde ca 1m på ca 20m, synes det var mye. Var med eley leirdue ammo. Kan det bli mindre spredning med annen leirdue ammo? Eller kan/må man ettermontere choker og hva koster det? 

Edited by hikkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Koster mer enn en ny pipe fra Brownells. 

Det er såpass dyrt?😱 For den prisen på løp hos brownells kan man jo kjøpe en ny brukt hagle.

Må man søke om å kjøpe nytt løp?

Link to comment
Share on other sites

@hikkasAlms gjør jobben. Har sett ei Winchester halvauto som kom derifra, resultatet akkurat som fra fabrikken, strøkent.

Det var også ei avkorta (bruk det ordet du også) pipe.

De var ikke avskrekkende kostbare, men det viktigste er at jobben blir nøyaktig utført.

Prøv å få snakka med børsemakeren først - Lykke til

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hikkas skrev:

Det er såpass dyrt?😱 

 

Snodig nok må børsemakeren ha litt betalt for både arbeide og deler. 2500-3000kr.

Til trøst kan du jo tenke på hva et bilverksted tar per time😎 og det uten å skjemmes. De legger glatt på 56kr for "forbruksmateriell" også..

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Snodig nok må børsemakeren ha litt betalt for både arbeide og deler. 2500-3000kr.

Ja enig i det. Men kort tenkt som jeg er sammenlignet jeg med priser på brukte hagler på finn.

1 time siden, BC.Airn skrev:

avkorta

Høres bedre ut🥇👍

Link to comment
Share on other sites

@hikkas Et velment råd til deg: Etter påske ringer du Alms og spør hva de skal ha for jobben. Tror du vil bli positivt overraska.

Forresten litt pussig, @Chiefen.v-2 toucher innom også: Børsemakere skal liksom ikke koste no`- men på bilverkstedet blar vi opp - pussig...

Om det blir for dyrt (må jo gjenge for nytt korn også), så kan du teste med forskjellig ammo. Personlig ville jeg prøvd det først.

Du kan sjøl montere Eazyhit fibersikte langs løpet, det er faktisk effektivt.

Du fikk hagla billig, så om du koster på noen kroner, har du likevel ei billig hagle.

Kort, hendig og ei som ingen andre har. Bedre balanse enn med langt løp også.

Om du prøver litt svakere ladde patroner med plastkopp, så kan du få tettere skuddbilde.

Bismut kan også samle tettere. Men dette er bare litt erfaring jeg har, så ta det for det det er verdt.

 

Du - lykke til 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, er gjerne slik. ikke alle børsemakere ønsker å ta alle oppdrag, og da setter de gjerne prisen (altfor) høgt. Men sjekk litt rundt, litt avhengig a hva de liker å gjøre. Alms var i alle fall profesjonelle den gang, og til human pris. Er du forresten sikker på at du trenger choke? Hagler har gjerne individuelle preferanser, så om du setter inn en full choke, så er det slett ikke sikkert du får så trangt skuddbilde som "teorien" tilsier.  Ring rundt og sjekk, men kjøp gjerne forskjellige patroner og prøv hagla. Kanskje finner du ammo som samler slik du ønsker. I mange tilfeller er det lettere å få åpne hagler til å sette tette skuddbilder enn motsatt. Altså å få ei børse med full trangboring til å sette åpnere skuddbilde. Min begrensede erfaring, men ta det for det det er verdt. Interessant å høre andres erfaringer også. Husker Ivar Halsnes i gamle "Våpenjournalen"  korta ned ei Starhagle, og ble noget overrasket over at den ikke spredde mye mer, dess kortere løpet ble. 

 

Så kanskje kjøpe litt forskjellig ammo og teste litt?

Tips: Landrø selger sub hagleammo. Prøv også noen bismutpatroner med 65 kammer, om de mater.

Interessant å høre din og andres erfaringer. Jeg har kjøpt et restparti bismutammo 12/65, 12/70 i flere haglstørrelser som skal prøves.

Vet at bly er best til skytbart vilt, men bismut skal være gullegod, men må opp noen grader i størrelse. 

Link to comment
Share on other sites

Grunnstoffet heter vismut på norsk. "Bismuth" er engelsk. Det er jo ei greie i Norge at så snart noe er importert skal man bruke det engelske navnet..

Samme greia gjelder alle tullingene rundt på våpenbutikker som snakker om "tøngstenn"/"tongstein", det het sist jeg sjekka wolfram på norsk 9_9

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig rarere at svenskene bruker «volfram», siden Tungsten kommer fra «tung sten» som var svensk slang for scheelitt. Tyskerene valgte Wolfram fra den andre hovedkilden for elementet: Wolframitt. Resten av verden bruker Tungsten, sjekk ut hva det heter på spansk f.eks.

 

Samme greia med Vismut, det kommer fra tysk, oversatt til latin. Bismuth kommer fra arabisk.

 

Men nå stopper jeg før jeg også begynner å fornærme residente tyskere 😁

Link to comment
Share on other sites

Det billigste er å kjøpe et ferdig løp med utskiftbare chokes (Brownells har nesten sånt noe garantert).

 

Verktøyet til å gjøre denne jobben koster ganske mye penger (det er vel 3-4000 spenn for brotsjen og gjengetappen, omregnet fritt i hodet fra amerikanske priser) og det kan umulig være mange børsemakere på dette berget som har tatt seg bryet med å kjøpe inn dette til Remington.

Link to comment
Share on other sites

Varför choker ?  Att låta en kompetent vapensmed ta upp borrningen till

0,40-0,50 är bra mycket billigare , jag tar upp alla mina Auto -5 till den borrningen och jag hanterar allt upp till 40-40+ om det kniper ,  övningstål 

gillar dessa två borrningar.

/P

Link to comment
Share on other sites

@hikkas Har sjekka litt rundt med noen børsemakere. Børsemakerpris fra 1500- 2500. Om du ikke har choker så må du kjøpe til. Enkelte butikker selger slike rimelig, gjerne for noen hundrelapper om du er heldig. Søk litt på finn.no og nettet. Kompetente børsemakere tar gjerne en slik jobb, men snakk helst med de. Ikke mail.  Eller du kan bestille en "Poly-choke" på eBay, ser de starter på 500 Nkr, men varierer sjølsagt, pluss frakt, sant. De må også monteres av børsemaker. Brownells har ofte tilbud, og du kan da få ei pipe med choker for et par tusen, eller der omkring. Om børsa hadde en affeksjonsverdi (far, gammelonkel eller slikt), så hadde det vært forståelig om du hadde brukt penger slik.

 

Men om du ønsker ei rimelig brukshagle, så er nok det mest fornuftige at du beholder løpet slik det er. Og bruker penger på forskjellig ammunisjon, og prøver deg fram. Jeg er overbevist om at du vil finne patroner som både samler og sprer slik du ønsker. Og så kunne du heller kjøpt et rimelig syntetskjefte fra Brownells.no  (art 408000044) for under tusenlappen. Dette skjeftet er faktisk rett så bra, har prøvd det.  Skyt så mye, prøv ammo, kos deg. Kanskje ikke akkurat det rådet du så for deg, men bare noen tanker fra en halvgammal gubbe, detta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, BC.Airn skrev:

Har sjekka litt rundt med noen børsemakere. Børsemakerpris fra 1500- 2500.

Takker BC.Airn😀👍 Var innom den lokale våpensjappa her men de gjorde ikke den jobben. Sendte en Mail til jakt og friluft, men har ikke fått svar. Bør kanskje ringe litt rundt heller. Vært litt opptatt den siste tiden så har ikke fått tid til å undersøke så mye, men har bestilt litt forskjellig leirdue ammo fra skittjakt. 

 

Har 2 stk 870, arvet en wingmaster etter far min med full trangboring. Den er det knyttet en del affeksjon til. Var innom børsemaker med den for noen år siden og lurte på om jeg kunne skyte stål i den, men det kunne jeg ikke.

Var tilfeldig kjøp den siste 870`n. Jentungen skulle skyte leirduer på skolen, så ho lurte på om vi kunne prøve å skyte litt først. Da dukket denne opp og ble kjøpt på impuls. Jentungen syntes dette var kjempestas og far like så😀 så da ble leirduekaster og ett par kasser med leirduer og ammo kjøpt inn og skutt en hel del.

Den ble kjøpt så billig at jeg kan godt koste på den ett løp fra brownells, og siden det ikke er no stress kan jeg følge med om det kommer noe tilbud eller noe på finn. Kan jo da også bruke det på wingmasteren😀

 

Takker for tips og råd😀

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har hagla kommet hjem igjen😀 1490,- med en choke.(improved cylinder)Syntes prisen var grei,  men de hadde jo selvfølgelig tilbud på løp hos brownells rett etter at jeg leverte den til børsemaker.🤦‍♂️

Har bare prøvd meg på noen leirduer siden jeg ikke hadde noe papp å prøve spredningen på. Men Merket god forskjell ja, men bør kanskje gå for en ”trangere” choke, modified kanskje? Noen tips?

Var ikke de beste bildene men...🤪 de ble tatt i all hast

07F254B7-0CE8-49E9-8399-743785DD166C.jpeg

A221C3E5-BC3C-479D-9F93-5DCC0C6278D5.jpeg

Edited by hikkas
Trykkfeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell i lydbilde på ei hagle med «full» pipelengde og 40-50 cm pipe. Jeg hadde en sånn 870 som jeg kappa pipa ned til 47 cm som var kortest tillatt på tidspunktet. Etter kuttinga var det absolutt umulig å skyte uten hørselvern uten å få sinnsykt vondt i øra. Men ei kort pipe med lyddemper er sikkert OK?

Link to comment
Share on other sites

På skytebanen betyr det vel ikke noe? Der har du vel alltid hørselvern på. Jeg skal ikke mene for mye om lyden på ei kortere pipe har høyere lyd. Men lyden kommer i hvertfall nærmere ørene med ei kort pipe, og oppfattes mye høyere og ubehagelig. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi kan kalle det "følt lyd".. 😉   Skyter aldri uten vern, har dårlig nok hørsel som det er... Er vel mer om jeg bør vurdere propper i tillegg... For å si det sånn, 6,5creed med brems under halvtaket syns jeg det er ubehagelig å være i nærheten av for lenge.... 🤔

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Rem870 med 40cm løp, og den bråker heftig ja. I tillegg er den da såpass kort at den er ubrukelig å skyte ting som flyver med. Men med demper montert, så går det riktig så godt. Dvs, så godt noe totalt ubalansert og elendig produsert kan gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det var ubehagelig å skyte, selv med dobbelt hørselvern. Men om jeg skal være ærlig, så blir ikke en 870 god å skyte med uansett hva slags løpslengde en har. At det samtidig blir alt for høyt smell hjelper ikke akkurat på totalopplevelsen. Holder du til i Stavangerområdet, så kan du gjerne få prøve. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ranger#44 said:

Men om jeg skal være ærlig, så blir ikke en 870 god å skyte med uansett hva slags løpslengde en har.

Godt at smaken er som baken😀

Jeg brente av 50 skudd i ettermiddag og koste meg under hele seansen👍😀

At det smeller er det ingen tvil om, men at 870 er så dårlig å skyte med synes jeg ikke. Men nå har jeg ikke prøvd så veldig mye annet heller da🤫😉

131B7808-74BC-42E4-9883-AB91001A65B7.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For all del, misforstå meg rett. Min 870 gav meg tett oppunder 100 fugl (And, due og kråke) i fjor høst, så den fungerer jo. Muligheten for demper, når man jakter i bynære strøk, er det som gjør at den blir med for min del. Men man kjøper seg et handicap når det kommer til det å faktisk treffe. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå hatt en 870 hvor jeg bygde egen bakstokk. Den originale i plast er jo helt ubrukelig! Selv med kort løp var den ikke vanskelig å skyte med når kolben var riktig. Problemet er pumpinga! Skal man skyte dubleer med dårlig tid, som på skeetbanen, så ødelegger man flyten med pumpinga noe så jævlig. I sporting kan man tildels klare seg bedre siden det er litt mere tid, men det er bedre med halvautomat og definitivt best med to løp.

Poenget mitt er vel at så lenge man kan få hagla til å passe, så funker en pumpe greit nok uansett lengde. Balansering kan man få til med blylodd om behovet melder seg. Det man ikke får til, som både gjelder halvautomat og pumpe, er å holde lik balanse med fult og tomt magasin. Men det er vel prisen man betaler for å ha muligheten til flere skudd enn det som er praktisk og tillatt til norsk jakt 🤫.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...