Jump to content

Digitalt jegeravgiftskort


AsgeirK

Recommended Posts

Alt dette står i skrivet som kom sammen med innbetalingsblanketten.

 

Kort oppsummert; du trenger kun det digitale. Sørg for å ha en lokal kopi som er tilgjengelig uten dekning (QR kode må kunne scannes). Attest for oppskyting skal også digitaliseres, men foreløpig må du bruke fysisk jegeravgiftskort eller fysisk attest utdelt på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, AsgeirK skrev:

Hvordan fører de på hvilke børser jeg har skutt opp med ?

 

De scanner chippen som er innlagt i våpenet ditt, og informasjon om våpennummer fra det digitale våpenregisteret kobles direkte opp mot ditt digitale jegeravgiftskort...

 

Nei fanken det stemmer ikke - jeg drømte jeg var i 2019. 

 

Du må få det skrevet ned for hånd på en lapp.

 

  • Haha 9
Link to comment
Share on other sites

Synest det rett og slett er tragisk at de har gått over til en mer tungvint betalingsløsning (brukte e-faktura tidligere). Betalte og fikk nytt digitalt jegeravgiftskort i år. To dager senere ble kortet trekt tilbake fordi betalingsløsningen som de har valgt ikke er stabil. Måtte få logge inn på nytt og betale en gang til for å få jegeravgiftskort nokk en gang. Er dumt at et utsendt jegeravgiftskort kan trekkes tilbake under pågående jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tja si det. Er vel diskutert mer enn et par ganger. Bidrar iaf til å finansiere drift og vedlikehold av baneanleggene, så noe godt kommer det ut av det. Om vi skulle holdt tilsvarende som dagens standard og ikke hadde denne inntekten så ville det blitt temmelig mye høyere medlemskaps og/eller treningsavgifter.

Link to comment
Share on other sites

Høres snålt ut. Har skutt prøven og jaktet i 30+år og til dags dato ikke en gang blitt spurt om godkjent prøve... 

 

Uansett, et meningsløst (jakte sel feks, på hvilken måte er 5 skudd innen 30cm på noe vis relevant? Eller rådyr, bruker en hele ringen for å klare prøven er sjansen for å skadeskyte stor. For godt mål er skiva skalert slik at den har tilsvarer ei reinsimle på 70meters hold så en lærer ikke noe nyttig om avstandsbedømmelse heller)   byråkratisk påfunn som burde blitt hivd  ut sammen med jegeravgiften (hadde håp når Stoltenberg begynte å kjøre på jakt-han gikk jo i bresjen for å få bort fisketrygden. Han skuffet der og..) 

 

Men siden modernisering her til lands stort sett betyr dyrere og enda mer byråkrati fyller jeg ut gjennomslagspapirer, betaler giro og får kvittering til å lime på i posten og skyter den trøtte prøven. 

Men like forb.. er det meningsløst

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

(jakte sel feks, på hvilken måte er 5 skudd innen 30cm på noe vis relevant?

 

Selve prøven er strengt tatt ikke relevant for noen annen skuddsituasjon enn der du har et større hjortevilt stående i ro på 100m. Sånn sett kunne prøven like godt vært avholdt på rundskive. Men bakgrunnen er vel å sørge for at kombinasjonen våpen (inkl. optikk) og skytter klarer et minstekrav av treffsikkerhet i en optimal situasjon.

 

Av mine tresifra fellinger av hjortevilt har jeg neppe hatt mer enn 1-2 skuddsituasjoner som er sammenlignbare med reinsskiva liggende på 100m. Men som @Skjøttarstuggun sier så er det nok av de som TRENGER å få en påminnelse om at de bør trene mer, eller investere i utstyr som er litt bedre. Og da snakker jeg ikke om å bytte ut en gammel skjeiv Tasco med en Swarowski, men tenker kanskje først og fremst på han på naboskiva som opplevde at kikkerten hoppet av montasjene fordi han "trodde" at alle kikkertringer var kompatible med alle skinner. Det var bare å skru litt hardere... 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det underligste ned prøven er at sirkelen som brukes er basert på dødelig treffområde på elg, ikke rein. Da direktoratet i sin tid kom trekkende med elgskivene ble det protester blant skytterlagene da skivene ikke passet inn i eksisterende stativ. Elgen ble ganske enkelt byttet ut med reinsdyr men treffområdet for elg ble beholdt. Så mao, jakter du rein eller hjort og såvidt klarer og karre deg innenfor sirkelen så ersjansen for skadeskyting tilstede. Et rådyr har halve diameteren på dødelig treffområde noe som gjør at blinken kun utgjør 25% av blinken på elgen (nei, reinen var det visst).

 

Men, med digitalt kort og håndskrevet bevis på prøve blir det nok bra lell.

Edited by jjrckd
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...