Jump to content

Er løpet utskutt?


Greppe

Recommended Posts

Jeg har i et års tid vært en frustrert eier av en Sako Vixen i 222Rem. 

Børsa er fra tidlig 70 tall og med originalt løp i 1:14, jeg vet ikke hvor mange skudd den har gått. 

Etter utallige forsøk, med ladestiger, varierende settedybde og et par typer krutt (N130 og Vectan Tu 3000), vil det liksom ikke sitte. 

Har enkelte serier på fire skudd sub Moa, men stort sett er det mer spredning. Ofte samler tre skudd bra og en drar 3-4 cm ut.  

Om en ladning ser ut til å gå godt er det slutt når jeg lader opp for å verifisere. Har kronografert og hastighet er generelt veldig lik innen hver testserie.

Jeg har testet 40gr Sierra HP, 45gr Rhino Solid bottom, Lapua 55gr Sp, SIerra 55gr fmj og S&B 45gr FMJ.

Pipa er helt frittliggende og alt av bolter er trekt til, også på kikkert.  Kikkerten er en Swaro Z3 3-10x42. Har pusset med mantelfjerner og lagt bort demperen. 

Jeg skyter nok til å være ganske trygg på at det ikke er gjentakende sjåførfeil. På 308 og 375 H&H opplever jeg ikke slike avvik. 

Har lest masse fint om både Vixen og 222 når det gjelder presisjon, så jeg heller litt mott at et løpsbytte kan være verd et forsøk.

 

Er det noe jeg overser, eller er det sannsynlig at pipa er gone?

Link to comment
Share on other sites

Er våpenet beddet? Hvis ikke ville jeg startet der. En ny kroning kan også være en plass å starte før du vurderer å bytte løpet. Var borte i det samme på en Winchester i .30-06 for noen år tilbake. Med ny kroning samlet den som den skulle igjen. Børsemakeren sa han ikke hadde sett noe, men tydeligvis var det noe der.

Link to comment
Share on other sites

Aldri hørt om en utskutt .222, men det må vell skje en dag? Kansje ikke om man aldri skyter den veldig varm? 

Jeg ville starta med bedding ja, det fjerna mine problemer med fluer i .222.

min skyter ekstremt bra med 40gr z-max, det er vell samme kule som v-max. 

Link to comment
Share on other sites

Takk Mas-36

Nei den er vel egentlig ikke beddet, for jeg trodde ikke det var helt avgjørende i et så lett kaliber. Men det er jo et steg jeg har oversett og det er jo enklere en å bytte løp... 

Kroning har jeg faktisk ikke tenkt på. Er dette noe man enkelt får gjort hos en børsis?

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir overrasket om det ikke løser problemet ditt :) .222rem løp kan sikkert skytes ut de også, men de tåler VELDIG mange skudd. Var en slik Sako i bladet jakt for noen år siden. Den hadde blitt brukt til jaktfelt, trening og jakt og hadde passert over 10 tusen skudd. Den samlet fortsatt 10-20mm med ammunisjonen som skulle testes og div hjemmeladet.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Børsa er fra tidlig 70 tall og med originalt løp i 1:14, jeg vet ikke hvor mange skudd den har gått. 

Blir bare gjetting, men jeg gjetter rust. Klassikeren på rifler som har blitt skutt litt, og stått litt i en mannsalder er rust fra munningen og inn, enten 1cm, eller 10cm, eller mer. Det vet man aldri. Grundig puss og borescope, evt. kappe av litt om gangen og se om den går. Jeg har et 200STR løp i 308Win som var helt opprusta et stykke innover, kappa det fra 70 til 55cm, gikk som en stråle.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hm, med 45 cm pipe blir det eventuelt ikke mye å gå på: Antar at en børsemaker kan si noe om tilstanden. Klarer ikke å se noe rust tegn, men har ikke bore scope.

Nå er det i alle fal beddet og i morgen kveld bir det test og oppdatering.

Kan feil paralaxejustering føre til at treffpunkt endres mellom to skudd? 

 

Link to comment
Share on other sites

Om du har skutt på 100m, og det er en std. kikkert, så skulle parallakseproblemet være minimalt (0) dersom den er "parallaksefri" på 100m. Men noen kikkerter er parallaksefrie på 300m, og da blir det fort noen mm galt på 100m. Spesielt om kikkerten har stor objektivdiameter. Tipper det kan komme opp i en cm eller to på 100m om det er 0 på 300m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei, 21gr med vv130 bak sierra Mk 52gr har gått meget bra i alle vixene jeg har vært borte i 5st. Med org pipe.

*kun ment som tips, samt er du nøye på vekt av krutt?

0,2gr feil har åpnet opp for meg ved tidligere testing.

 

mvh

 

Jonas Lunde 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Polardego skrev:

@Steveher på forumet har skutt ut et 222 løp i en Tikka 595. Husker ikke hvor mange skudd det var. 3-4000 kanskje?

Må da ha gått noen skudd fra før det løpet? Selv løpsbrennere som 6,5x55 passerer 5-6000 skudd når det skytes jakt og litt trening.

Link to comment
Share on other sites

Har trekt til med momentnøkkel for å få det likt. «Passe»hardt, da jeg ikke vet hva det skal være. 

Ladningene har jeg vært veldig nøye med og hastighet varierer veldig lite. Hylser veies og sorteres. Mye styr for noen centimeter, men det er ikke interessant å ha børser som ikke går likt hver gang. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...