Jump to content

Koketid på reinskjøtt i gryte


andreasb

Recommended Posts

Heisann. 

Litt hektisk formiddag, det kommer 17 stk i bursdagsmiddag om fire timer.... Jeg skal lage gryte med reinskjøtt, og jeg har et veldig ambivalent forhold til det... Helst vil jeg bare svi av kjøttet og ha det i i gryta helt på slutten, det liker jeg best. Men, noen vil nok ha det mer stekt enn meg, så jeg må la det koke med litt. Utfordringen da er jo at det nydelige kjøttet plutselig blir tørt og jævlig, og da trenger det jo et par timer for å bli ålreit igjen.. 

 

Jeg har reinskjært kjøtt fra bog, bankekjøtt og rundsteik som skal i gryta (,ja, jeg veit det er litt drøyt å bruke så bra kjøtt i gryte, men nå blei det sånn 😂) Har noen tanker om hvor lang tid kjøttet tåler før det bikker mot tørt?? Jeg er redd for å ha det i særlig mer enn 20 - 30 min før servering.. 

 

Takker for innspill 🙂

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i fårikålkjøtt (av lam) tror jeg du må regne med 1 1/2 time +/- for at kjøttet skal bli mørt. Hvis du har kjøtt fra en voksen rein kanskje noe lenger koketid. Ville ikke vært så bekymret for at koketiden blir for lang, heller det enn seigt kjøtt. Så lenge kjøttet serveres i gryta sammen med saus vil det ikke kjennes tørt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...