Jump to content

Fluting med twist av sluttstykker


FEVIK

Recommended Posts

Meget stilig og fint arbeid ut i fra hva jeg kan bedømme. Men gjøres dette kun for utseendets skyld, hvor mye vekt spares, eller er det andre fordeler jeg ikke ser?

Selv er jeg gramjeger og kjenner at dette muligens er noe for sluttstykket på min Sako carbonlight, men så var det dette med fordeler og ulemper. Finnes det noen ulemper, eller er det så enkelt at man sparer litt vekt og får noe få andre har....?

Tenke, tenke hmmmm....🤔

Link to comment
Share on other sites

Du sparer vekt, men det er dyre gram.

 

Forkjemperne for fluting hevder at sluttstykkegangen blir glattere pga mindre overflate som er i kontakt med låskassen, og at flutingen bidrar til å fjerne møkk fra mekanismen. 

 

Hovedfordelen er nok estetisk. Jeg har lyst til å flute Remingtonen min selv. 

Link to comment
Share on other sites

Her må det nok innrømmes at det kan slankes langt mer på mannen bak rifla enn på sluttstykket☺️

Flutinga er for meg ikke annet enn jåleri som dog gir meg en skikkelig godfølelse. Og så er det litt stas å ha noe som naboen ikke har. Litt moro skal man da ha lov til.. 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Schultz & Larsen sluttstykker trenger den glatteste sluttstykkegangen som er å få. Ved den minste antydning til litt maktbruk på hevarmen så sprekker de. Helt feilkonstruert konstruksjon hvor hevarmen er slått som en kile inn i sluttstykket og deler det når det blir motstand.

 

Mitt sluttstykke etter at jeg prøvde å kammre en patron som var gjenstridig. Når hevarmen så hadde fått seg noen dask med håndbaken for å åpne igjen var hevarmen løs og sprekk i sluttstykket.

 

(Bare som en liten advarsel så trådstarter ikke skal ødelegge sine pene S&L sluttstykker)

 

 

20190210_111403.jpg

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 14.4.2019 den 22.29, ruger1022 skrev:

. Ved den minste antydning til litt maktbruk på hevarmen så sprekker de. Helt feilkonstruert konstruksjon hvor hevarmen er slått som en kile inn i sluttstykket og deler det når det blir motstand.

 

Mitt sluttstykke etter at jeg prøvde å kammre en patron som var gjenstridig. Når hevarmen så hadde fått seg noen dask med håndbaken for å åpne igjen var hevarmen løs og sprekk i sluttstykket.

 

Mystisk...her må det være svakhet i legeringen på ditt sluttstykke.

 

Jeg har hatt samme rifle i snart 11 år og gitt sluttstykket mye juling.

Både i form av kjappe/harde ladegrep ved hurtigskyting og når jeg har hatt patroner som har vært trege å kamre.

(Jeg plukker en del hylser på banen til lading av trenings-ammo, ikke bestandig de kamrer like lett selv om jeg helpresser/trimmer)

 

Har hatt flere kalibre på samme sluttstykke. 22-250, 6,5x55, 30-06 og 9,3x62. Sluttstykket har vært med på 20 000 skudd, minst. Ikke antydning til sprekk.

 

Ikke har jeg hørt om andre som har hatt problem med dette heller, så jeg ville rett og slett sendt en mail til J&F/S&L og reklamert..

Link to comment
Share on other sites

Flere mailer ble sendt til J&F, og fikk etterhvert svar hos børsemakeren. Her er det han svarte:

 

"Det har vært noen sluttstykker som har fått en sprekk der men det er 99% fordi folk har vært uheldig med hjemmelading/sizing av hylser og den har satt seg fast eller ting har ikke blitt vedligeholdt/rust så hysler har sittet fast i kammer og folk har da slått på hevarme med armen, treflis eller hammer til å få den opp. Vi må nesten få inn børsa for å se om dette er en av de få som har fått sprekk grunnet feilproduksjon eller om det er noen av de andre årsakene."

 

Å sende inn hele rifla med posten over halve landet i begynnelsen av jaktfeltsessongen var uaktuelt, så jeg betalte for et nytt sluttstykke til en 4,5 år gammel rifle.

 

Er det en Classic du har? Det er de som har hevarmen kilt fast i sluttstykke, på Victory skal det være sølvloddet fast.

Har du sjekket med lupe?

Det ligger et innlegg her på kammeret fra en annen med samme problem, det tror jeg at var en Tactical. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekka med lupe nei, men måtte se ekstra nøye når jeg leste dette.

Ingen synlig antydning til sprekk hos meg (Classic DL) Ikke er hevarmen løs heller.

 

Skjønner forsåvidt at denne patenten kan ha en klar svakhet, om man begynner å dælje med diverse stumpe gjenstander/knyttneve osv, ved faskilt hylse i kammer, men at det er noe stort problem hos S&L nekter jeg å tro.

Da burde det vært flere tilfeller mtp. alle riflene som er solgt de siste 10 åra. 

 

Ville uansett hørt med J&F om kompensasjon for det ødelagte sluttstykket.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det skal da ikke være mulig å slå i stykker en så massiv stålbit med håndmakt og en så kort arm som hevarmen er? @LongRange er ikke stål seigt og skulle ha strekt seg istf. ? Det er da ingen grunn til å herde sluttstykket spesielt hardt? Eller er det med på gi glatt gange? 

Forøvrig hadde jo S&L et tema med feilherda tennstempel for noen år siden, så de har kanskje ikke 100% kontroll på varmen sin?

 

Ellers er det jo galematias å la den radien gå ut i den andre utfresningen, det er enten feilkonstruksjon eller veldig unøyaktig fresing om du spør meg.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4FFC55AA-77BE-49E1-AA7B-4E9165165345.jpege

 

Da fikk jeg endelig kommet meg på skytebanen med mine to "nye" sluttstykker. Masse prat der og selvfølgelig fremvising av de, noen syntes dette var skikkelig jåleri,
andre syntes dette så snasent ut. Jeg må si meg enig med begge synspunkt, jåleri ja, snasent så absolutt! Jeg er imponert over hvor bra dette ble og igjen en 
stor takk til LongRange for god jobb. 

 

Link to comment
Share on other sites

Enig Krister, de burde absolutt tåle mer, og ikke er de spesielt harde heller så de burde ha strekt seg i stedet for å sprekke. 

Uansett så er det merkelig at de har designet det slik at de har bare noen få tiere med gods akkurat der. 

 

Godt å høre du er fornøyd Fevik 😃

De som syns det er jålete - i negativ forstand - er bare misunnelige på deg 😉😅

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

Bare slenge på at dette var jo mat for øyet, transport av urenheter og lettere gange kjøper jeg tvert! Er en avdanka klatrer og videre kommentar til jakten på gram: Det finnes ingen øvre grense for pris pr. gram- godfølelsen er ubetalelig, mest da etter fugl/dyr LAANGT fra folk og mange høydemeter. Har for egen del meget lav blingfaktor og blir vanligvis mobba for det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...