Jump to content

Tips til revejakt for første gang


fredriko

Recommended Posts

Hei,

 

jeg og en kamerat skal prøve oss på revejakt for første gang nå på Søndag, dagen før jakta er slutt, dette er bare for moro skyld og teste ut jaktformen og høste det vi kan av erfaringer før det er på`n igjen senere i år.

Vi har kjøpt et løyve som dekker 3 forskjellige plasser, to stk jorder langs en hovedvei med jakt tårn åte og lys og ett jorde som ligger mer oppe i fjellsida uten åte.

når vi har snakket med han som solgte oss jaktretten så kan han fortelle oss at vi har best kjangs og få rev på disse jordene som ligger langs hovedveien med jakt tårn og åte, og på dagtid bør vi gå opp i fjellsida for og prøve å lokke reven.

 

Det som er mitt store spørsmål, vi har jaktrett fra kl 00:00 i kveld og til 00:00 på Søndag, det er ca 1 time kjøring til jaktfeltet fra der vi bor, når bør vi starte ut for og få best kjangs, jeg vet det ikke er noe fasit på dette, men ønsker litt tips og råd fra dere som har gjort dette før,

Vi tenkte i utgangspunktet å være på jaktfeltet ca 04:00 i natt slik at vi får med oss morgenen på åtejakt fra tårn og kan bruke dagen på lokkejakt uten å sovne helt i fra det, høres det ut som en ok plan?

 

Bør vi ha med oss hagle + rifle i tilfelle reven kommer på fryktelig nært hold?

 

Har les meg opp at vinden i ryggen er beste løsning slik at reven kommer mot der man sitter, bør vi ikke bruke jakt tårna dersom vinden er ugunstig da? og heller sitte lang sida på jordet der vinden er best?

 

Vi har også gått til innkjøp av en lokkekanin som går på batteri, er dette noen man skal bruke i kombinasjon med åtejakt? eller er det mer til bruk på dagtid ilag med lokk?

 

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Det er nå ikke SÅ uvanlig at et grunneierlag eller en enkeltgrunneier krever at man kjøper et småviltkort (noen steder også et eget rovviltkort) som man trenger for å dokumentere at man har grunneiers tillatelse til å jakte. Som regel for en symbolsk sum for et årskort (hundrelapp(er)). 

 

Jeg betaler i allefall mye heller noen hundringser for å jakte rev, enn tusenlapper for å vasse rundt i vilttomme rypefjell... 

Hvis grunneier i tillegg har tilrettelagt med tårn og ferdige åter, så er det da helt innafor å kreve noen kroner av de som vil prøve seg? 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 13.4.2019 den 10.31, fredriko skrev:

Vi tenkte i utgangspunktet å være på jaktfeltet ca 04:00 i natt slik at vi får med oss morgenen på åtejakt fra tårn og kan bruke dagen på lokkejakt uten å sovne helt i fra det, høres det ut som en ok plan?

 

Helt sikkert ingen dum plan, har viltkamera på mine åter enda etter vinteren, og har sett at det har vært en oppgang i aktiviteten den siste tida. Hvor politisk korrekt dette er vet jeg ikke, men årsaken er nok at det er mange høydrektige tisper som spiser for flere enn seg sjøl for tida... 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Jibrag skrev:

Det er nå ikke SÅ uvanlig at et grunneierlag eller en enkeltgrunneier krever at man kjøper et småviltkort (noen steder også et eget rovviltkort) som man trenger for å dokumentere at man har grunneiers tillatelse til å jakte. Som regel for en symbolsk sum for et årskort (hundrelapp(er)). 

 

Jeg betaler i allefall mye heller noen hundringser for å jakte rev, enn tusenlapper for å vasse rundt i vilttomme rypefjell... 

Hvis grunneier i tillegg har tilrettelagt med tårn og ferdige åter, så er det da helt innafor å kreve noen kroner av de som vil prøve seg? 

 

 

ja for å si det enkelt så har vi vippset grunneier 200kr for og få tilgang på jakt tårn der han har lagt ut åter, vi har også flere lokasjoner vi kan bruke.

 

når man ikke er bonde selv eller har tilgang på denne type jakt så synes jeg 200kr er en lav pris å betale for dette da alt er lagt opp på forhånd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, SniperElite skrev:

Kjøpt ett døgn-løyve på rev? Kødder nå? Har jeg aldri i hørt om... og væfall aldri kommet til å betalt for..... du har blitt lurt! Revejakt finner du gratis omtrent over hele landet.

 

formulerte meg feil her, vi har ikkje kjøpt noe formelt "løyve" vi har vippset grunneier for bruk av jakt tårn og han har lagt ut åte på forhånd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Høres for meg ut som en grei avtale hvis det er for sesong og ikke bare ett døgn. Tiden når reven kommer kan variere utrolig. På sommeren ser jeg ungrever også midt på dagen. Nå er det helst i kveldingen eller tiiiiidlig morgen. Sesongen er jo slutt nå, men det kommer nye tider i juli. Lokkekanin? 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jakt62 skrev:

Høres for meg ut som en grei avtale hvis det er for sesong og ikke bare ett døgn. Tiden når reven kommer kan variere utrolig. På sommeren ser jeg ungrever også midt på dagen. Nå er det helst i kveldingen eller tiiiiidlig morgen. Sesongen er jo slutt nå, men det kommer nye tider i juli. Lokkekanin? 

 

ja vi ble oppfordret å kjøpe en decoy som lignet en kanin som er skadet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...