Jump to content

Ultimatum Precision Deadline?


morten0

Recommended Posts

Hei.

 

Noen som har noen erfaringer eller tanker rundt denne låsekassen? Ser at Pedersen Vaabenlager selger disse. 

 

Noen egenskaper ved låsekassen:

- Rem 700 footprint

- 3 låseklakker (Fatbolt) med utskiftbare hoder som gir mulighet til kaliberbytte (60 graders åpning på sluttstykke)

- Integrert rekylklakk

- Mulighet til å benytte løp med en løpsmutter, som gjør at du kan bytte løp selv (På en mer eller mindre enkel måte)

 

Det eneste negative jeg ser er kanskje at picatinny-skinnen ikke er integrert i kassen. (Skinne følger med)

Prisen er 14.990 for short action. 

Jeg liker jo Remington 700, og her er det mulig å få en kasse som kan bruke alt dill-dall som er å få til disse riflene, men kassen er noe mer "moderne". 

Hva tror dere?

 

Produsentens hjemmeside: https://www.ultimatumprecision.ca/products/ultimatum-deadline-action

Link to comment
Share on other sites

@Cruiser hva er planen for bygget?

Skulle jeg valgt noe nå hadde de ligget høyt oppe på listen, at skinnen ikke er integrert tviler jeg på er noe problem. Et tiltenkt problem evt.

 

Leste noe om at de brukte oversize skruer uansett, ikke helt sikker på om det stemmer.

 

Ser man på mange av diskusjonene rundt den optimale kassen til langhold etc tror jeg nesten denne tikker flest bokser av det som finnes på markedet.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, msteiro skrev:

@Cruiser hva er planen for bygget?

Skulle jeg valgt noe nå hadde de ligget høyt oppe på listen, at skinnen ikke er integrert tviler jeg på er noe problem. Et tiltenkt problem evt.

Planen er å lage kombinert jaktrifle og langholdsrifle med akkurat de komponentene jeg har lyst på. 

 

5 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Løpsmutter og "ultimatum precision" ; høres rart ut.

 

Og en sånn løpsmutter kan en jo lage til på en gammel svenskemauser.

Det er en løsning for masseproduksjon og slappe toleranser.

Basert på testene jeg har lest, ser det ikke ut til at de sliter med presisjonen selv om de bruker løpsmutter. Jeg har forøvrig ikke tenkt til å benytte meg av den.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, kjella skrev:

Det må da være lettere å snakke med 

Roger Hansen Vestfossen?

 

Ting kan jo ta litt tid der, og han leverer heller ikke kasse med samme funksjonene.

 

Deadline kommer også levert med pipe hvis ønskelig, så da er jo resten bare montering omtrent med mindre stokken må tilpasses.

 

Aller letteste er vel å kjøpe noe fabrikknytt...

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, kjella skrev:

@Cruiser, hva er problemet med å snakke med Roger Hansen?

Jeg har brukt Hansen mange ganger. Har fortsatt til gode å få noe levert til avtalt tid, og avtalt pris. Også har jeg ikke lyst på Hansen kasse denne gangen 🤷🏼‍♂️

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Cruiser skrev:

Jeg har brukt Hansen mange ganger. Har fortsatt til gode å få noe levert til avtalt tid, og avtalt pris. Også har jeg ikke lyst på Hansen kasse denne gangen 🤷🏼‍♂️

Takk for realt svar, Roger er en dyktig børsemaker, men det skorter noen ganger på etterretlighet!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Betaler ikke den prisen for så og skru fast skinnen med skruer etterpå... Dagens maskiner klarer lett å maskinere alt i et stykke til en brøkdel høyere pris... selv om Amerikanere til tider sliter med gammelt utstyr. CNC er nesten fremmedspråk der..

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Sør-jeger skrev:

Betaler ikke den prisen for så og skru fast skinnen med skruer etterpå...

Det kunne jo hende at det er en tanke bak det å ha en løs skinne? Kanskje de vil ha muligheten til å bruke aluminium for lettere vekt, og kanskje vil de ha muligheten til å endre vinkel, kanskje vil de ha en skinne som også stikke ut over fronten til låsekassa?

Uansett med 6 stk 8-40 skruer og 2 sentreringspinner så er kikkerten ødelagt før skinna løsner fra låsekassa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror det er et tiltenkt problem mer enn et faktisk. Skulle jeg hatt en langhold/jaktrifle hvor vekt var et tena ville jeg feks heller valgt Talley Lightweight med tilt enn skinne. Færre ting som kan gå galt, lettere og mer strømlinjeformet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel bare å få UP til å lage et STR bolthode og låskasse uten gjenger og spor til låsklakkene  så man kan locktighte ei STR-pipe rett i 8) Billigere burde den bli også..

 

Ellers kan man vel teste STR-piper for presisjon i Saueren, kappe av låsklakker og gjenge og kamre på nytt for UP.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Du får ikke testet ei pipe fra Hansen for presisjon før du setter igang med jobben. 

Får du dårligere presisjon med ei STR-pipe etter montering i UP vet du at det er gjort en drittjobb..

6,5x47 Lapua i ei kort kasse med omkamret Blaserpipe hadde vel vært greit til jaktfelt.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal pirke på noe så liker ikke utdrager løsningen de velger.. Har reparert(laget ny utdrager) på den savage med samme løsning, dårlige greier spør du meg!

Var vel en på kammeret som fikk en sånn ødelagt for kort tid siden og..?

 

Edit: fant den: 

 

7AA5FCAE-0AE1-4675-B9D1-F2BC33B4A8C5.jpeg.3fb0aa832121e43aa3589d4c909fb865.jpeg

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

@Aannerud Hva skjedde med med den Savage utdrageren da? Knakk den tvers av? Eller ble hele sluttstykkehodet ødelagt?

 

Enig med de andre her som sier at det ikke er det store problemet at kikkertskinnen ikke er integrert. Blir den festet ordentlig så løsner den ikke, og det gir mulighet til å bruke forskjellige skinner osv. Men til mitt bruk så hadde en vanlig integrert skinne vært å foretrekke. Har ingen planer om å bytte den ut allikevel. Men men . Er ofte ikke mulig å få alt man vil ha i en kasse heller.

 

For min del så virker det kanskje som om denne "vinner" over en del av de andre custom-kassene som bruker Rem700 som mal. De har ofte ikke utskiftbar sluttstykkehode, ei heller 60 graders sluttstykkeåpning.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt, ultimatum’n har det meste man vil ha! Å som du sier, sjeldent man får alt man ønsker i samme kaase! Jeg måtte lage min egen for å få det😂 Skrudd skinne er ikke noe problem og gir deg valg muligheter! Det vil alltid være ting som kan feile på ett våpen å sånn denne skinna er festa tror jeg sjansen for att det er den som feiler er ganske liten;) Savage utdrageren var rett og slett underdimensjonert å glapp over hylsa så vi lagde en ny utdrager hake å det hjalp..  Men løsningen er ikke spesielt sterk! Vet ikke hvorfor man velger den når man har gode alternativer?

 

Aannerud 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes neppe et våpen det ikke kan skje et eller annet med. Tviler på at Bergara er mer utsatt enn andre. AD kvalitet på Ultimatum kontra Bergara etc har jeg ingen kunnskap om. Kan egentlig ikke se for meg at det skal være noe stort problem.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, sako utdrager er ett mye bedre alternativ ja! Vaffal noe som ikke dytter ⬆️ Når man skal gripe ➡️;) M98 utdrageren er solid den men det att den ikke smetter over hylsa er ett stort minus!! ARC har jo modernisert m98 utdrageren så den smetter over å ikke roterer etter å kommet i inngrep, det må vel være tett ved optimalt👌 Men det blir ei annen kassa..

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...