Jump to content

Kikkert til åtejakt på rev


Lillefix

Recommended Posts

Har hatt nytt besøk på åta, tok seg kraftig opp på slutten av jakta. Vært stilt hele vinteren men nå har det begynt å skje ting.

 

Har en påkjørt rein som hovedåte, og strør litt hundemat++ rundtomkring (har funnet ei god oppskrift som ser ut til at reven ikke kan motstå, hundepellets pluss litt godsaker).

 

Har ca 110 meter til åta, synes dette er litt i meste laget.

Har 2 lys på åta, 1000metring pluss Biltema ledlys.

 

Reven blir ganske liten på denne avstanden. Bruker en kikkert på 2,5-10*50 Nikon.

 

Spørsmålet er : Skal jeg flytte revebua nærmere åta, eller skal jeg planlegge en ny svindyr kikkert?? Ny kikkert er jo det som er morsomst.

 

Hvilken avstand er å foretrekke og hvilken kikkert er grei til formålet? Hva bruker folket?

 

 

Edited by Lillefix
Link to comment
Share on other sites

Ny kikkert selvfølgelig!
Skyter lett rev på over 150m med en Zeiss HT 3-12x56. Bruker 223 Rem skutt inn på 100m - 2 klikk opp til 150m, 4 klikk til 200m.

Har også skutt rev på 150m med en V8 4.8-35x60 -  moro å zoome inn, men det blir jo ganske mørkt etterhvert...

 

Godt anlegg, godt avtrekk og god kikkert - i den rekkefølgen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har ca 110 meter til åta, synes dette er litt i meste laget.

Har 2 lys på åta, 1000metring pluss Biltema ledlys.

 

Reven blir ganske liten på denne avstanden. Bruker en kikkert på 2,5-10*50 Nikon

Avstanden som er å foretrekke er vel den avstanden du foretrekker... Sitter du dønn stille, eller kan du skyte litt lengre?

Hvilken kikkert du skal ha er jo samme svaret. Du har lys på åta, så verdens mest lyssterke trenger du jo kanskje ikke, men det er nice... Til ren nattjakt, "spesialrifle" til nattjakt, så ville jeg satt på en 7 eller 8x56 av noe slag. Tysk eller østerriksk. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en Sightron S3 3,5-10x56, en grei kikkert, men altfor mye lys på rødprikken, selv på laveste innstilling. Så blir lite egnende i mørket.

Har funnet noen kandidater, vil disse egne seg bedre for min jakttype?

Swarovski Habict 3-12*50

SogB Zenith 2,5*10*56

Leupold VX5 HD 3-15*56

Zeiss V4 3-12*56

 

Plutselig ble dette til en "hvilken kikkert" tråd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er det nødvendig med lys i kikkerten, i og med at du har lys på åta? Kjøper du kikkert uten lys så slanker du budsjettet ditt betraktelig. 

 

Selv bruker jeg Zeiss HT 3-12x56, men kunne godt tenkt meg noe mer forstørrelse når avstanden blir over 100 meter. Skygger, bare flekker og ulik kontrast gjør til at reven ikke alltid er like lett å se i mørket. 

 

Et tips kan være å strø åte fra hovedåtet og nærmere bua, for å lokke inn reven på kortere hold. First Price våtfor til hund er billig og lukter sterkt og godt. 10 kr. for en boks på 1 kg. 

Edited by LisleArne
Link to comment
Share on other sites

Tja kan jo gå uten lys, men har sett at et mørkt trådkors, mot en mørk rev kan bli vanskelig å se.

En ørliten rødprikk mot en sort rev er enklere å se.

 

Men svaret vil jo alltid være, at det blir litt lettere, dersom det du skal skyte på er nærmere.

Så jeg ender jo kanskje opp med å både flytte bua nærmere åta, fornuftig, og å kjøpe annen kikkert, ufornuftig men morsomt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Liker å ha åta på 70-75m selv. Greit å være sikkert at det er faktisk rev på åta da jeg jakter i urbane strøk. Har brukt Brunst grønn led lampen kombinert med S&B fast 8x56 i år. Ble ikke helt fortrolig med ubelyst retikkel (etter 12 år med). Drivjaktsikte ble ofret og en S&B Zenith 2.5-10x56 FD7 ble montert på 17 Rem'en.   

Jeg hadde først prøvd neste sesong å korte ned avstand til åte siden du har bra med lys. Er ikke sikkert at det er mer som trengs.

Har du råd så er det lite som slår Zeiss HT 3-12x56.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere brukt grønt LED-lys på åta, men gått over til vanlig 12 volt tusenmeter. Men kan være lurt å ikke ha lyset direkte på åta, da tror Mikkel at et vogntog er på vei. 

 

Tror å komme nærmere er veien å gå i første omgang.

Akkurat nå er jeg i kjøpe ny kikkert fasen, håper jeg klarer å holde meg til etter den 15. uten å gå på en økonomisk smell. Etter den 15. blir jo alt roet ned frem til midten av juli.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har du råd så er det lite som slår Zeiss HT 3-12x56

Før i tida var zoomkikkertene sjangseløse mot de med fast forstørrelse. Jeg vet ikke om det er sant i dag, men de er iallefall ikke dårligere, og du sparer en haug med penger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, M67 skrev:

Før i tida var zoomkikkertene sjangseløse mot de med fast forstørrelse. Jeg vet ikke om det er sant i dag, men de er iallefall ikke dårligere, og du sparer en haug med penger.

 

K

Får man aktuell kikkert med fast forstørrelse høyere enn x10? Han sier jo at x10 er for liten forstørrelse..

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Får man aktuell kikkert med fast forstørrelse høyere enn x10? Han sier jo at x10 er for liten forstørrelse..

Det må han gjerne si, men da vet han ikke sitt eget beste... Litt røft sagt, men han spør jo om råd, og det er mitt.

Og alle jeg har hørt noen sinne, som har diskutert kikkertsikter og nattjakt, har vært 100% klare på at det optimale når en har 56mm objektiv, er 7-8x forstørrelse. Jeg vet selv, fra diverse jakt, der jeg har justet og justert på kikkerten i tusmørket for å se best mulig - når jeg komme hjem, så står den mellom 7 og 9 - alltid, og uten at jeg har sett på skalaen under jakta. Det gjelder alle kikkerter jeg har brukt, enten de har 10, 12 eller 24 eller 27 som maks forstørrelse. Og jeg er ikke kjent for å jakte på kort hold heller. Dersom 10x er for lite på 100m, så er det etter min tolkning noe som er feil, noe annet enn forstørrelsen. Hva det er skjønner ikke jeg, men det kan være oppløsning/ kontrast i kikkerten, som gjør at man opplever det som om man skulle hatt mer forstørrelse. Det kan også være størrelse på retikkel eller lysprikk, ikke vet jeg. Men en rev er diger på 10x @100m. Synsfeltet på 10x er vel rundt 4m på 100m, og mindre på kortere hold. Tar du med halen er det bare plass til 4 rever i siktet - det er ikke mye til å finne igjen en påskutt rev i mørket?

Jeg tror dette er mer en sak om at TS ønsker seg ny kikkert, og prøver å rettferdiggjøre det (på seg selv kjenner man andre, osv..) Og han skal såklart kjøpe seg ny kikkert om han ønsker det. Man må ha nye leker, ofte! Men det er jo greit å kjøpe noe som iallefall har de egenskapene en trenger inni der et sted.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, M67 skrev:

. Dersom 10x er for lite på 100m, så er det etter min tolkning noe som er feil, noe annet enn forstørrelsen.

 

 

Tja, en av feilene, er jo at i mørket blir alle katter/rever svart. Alt blir mye verre når det er mørkt.

Ingen problem å skyte rev på 100meter i dagslys, men når mørket kommer, da er det kanskje litt lurt at i hvert fall utstyret henger med.

Har ikke den store erfaringa med kikkerter, hvor prisen er ei hel månedslønn, så det er jo denne erfaringa jeg på en måte er ute etter.

 

Var jo også ute etter hvor langt unna, andre nattjegere plasserer seg i forhold til åta.

 

Får mange gode tilbakemeldinger, og starter nå å få et bilde på hva som mest sannsynlig vil duge til mitt bruk (S&B eller Zeiss 56mm muligens)

 

Edited by Lillefix
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Alt blir mye verre når det er mørkt

Nettopp, og det siste jeg vil ha da er en masse forstørrelse, supertrangt synsfelt (kanskje ser en ikke dyret uten kikkert engang) og en kikkert som er over optimal zoom, og på vei til litt grå...

Zoomkikkerter mister som regel en hel del "lys" når en nærmer seg maks. Jeg har skutt flere rever i stummende mørke, og nei, mye forstørrelse er ikke greia. Plutselig må du skyte utenfor lyskjegla også... Forstørrelse er derimot topp om dagen når det er lyst, og kanskje litt langt.

 

Jeg tror du trenger en kikkert av bedre kvalitet, ikke en med mer forstørrelse (ikke at det er galt alle bør ha en kikkert med mye forstørrelse :), men jeg tror det er galt på reveåta). eksempel: En kamerat hadde tenkt å kjøpe en (jalla) kikkert mer mer forstørrelse, siden han ikke kunne se kulehull på 200m i den( jalla) 6-24en han hadde (ikke på 100 heller tror jeg). Jeg kunne samtidig se kulehull på 500m med IOR 3-18 stilt på 15-16x... På 200m ser man dem med f.eks. Swarovski 8x42 håndkikkerten - det minner meg om at en håndkikkert er et mye bedre verktøy til å forsikre seg om at det man skyter, faktisk er det man skal skyte.
Eneste unntaket jeg kan komme på er når man har kikkertsikte med (for) mye forstørrelse fordi man ikke gidder å hale på et spotteskop, og trenger å kunne telle gevirtagger på la(aa)ngt hold...

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette handler jo selvfølgelig om personlige preferanser. Alt blir mindre i mørket/dårlig lys og jeg foretrekker høy forstørrelse på alt jeg jakter. På revejakt ønsker jeg ikke åtet for nærme bua, det tillater meg noe bevegelse uten å støkke. For langt hold gjør humane skudd i dårlig lys til en utfordring. Jeg har mine åter på ca 75 meter, et greit kompromiss som funker for meg. 

 

Hva gjelder kikkert har jeg prøvd mye forskjellig. Beste jeg har prøvd må jeg nok innrømme er HT 3-12x56. Men jeg jakter nå med Zeiss V6 2,5-15x56. Den er ikke mye dårligere og gir meg samtidig noe mer forstørrelse. Felles for begge er at det blir merkbart mørkere på høy forstørring. Med sistnevnte vil jeg likevel derfor kunne bruke mer forstørrelse i mørket. Det å velge en kikkert til revejakt uten lys i dag mener jeg er dumt. Har du prøvd begge deler i dårlig lys vil du skjønne hva jeg mener. Forutsetningen er liten nok prikk i mørket, her mener jeg Zeiss er uslåelig! Dette er selvfølgelig mine meninger etter en del erfaring😜

Link to comment
Share on other sites

Ja, da har jeg planen klar.

 

Ny kikkert er på vei, S&B Zenith 2,5-10x56 FD7.

 

Bua flyttes nærmere, blir da ca 70 meter til åta.

 

Alle fornøyd, for utenom Mikkel og sparekontoen. Men skal man drive med denne hobbyen, må tingene være på stell.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nettopp mottatt og skutt inn en S&B Zenith 2,5-10x56 FD7.

 

Har tidligere drevet med kikkerter i midtsjiktet kostnadsmessig, Nikon, Vortex, Sightron, Leupold osv.

Zenithen er min første "dyre" kikkert, men det jeg kan si, er at det er forskjell mellom dyrere og billigere kikkerter. Da med tanke på linser, justeringer, osv.

Synd at mørketida er over. Synd at jeg dessverre har denne kikkerten på en 17hmr (dedikert revebørse).  Tror jeg må rane sparegrisen og montere en slik kikkert på elgbørsa også.

 

Ser ut til at jeg går mot lysere tider, i kommende mørketid.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...