Jump to content

Jakttid på rev i Nord Norge


gordon setter

Recommended Posts

Har drevet litt med lokking på rev siste årene. 

Men noe som slår meg er at pga snøforhold her nord. Og spesielt i fjell og høyere liggende skogområder så mener jeg jakta på rev her oppe burde vært forlenget til feks 10 mai. 

Ser at uten skareføre eller i hver fall i dyp snø så vil ikke reven komme. 

 

Man ønsker uttak på rev. Men forholdene i hvert fall for lokking i snørike vintre som nå er nesten nyttesløst. 

Ulf Lindroth forklarer snø problemet godt i revelöck 2 filmen. 

 

Tror det med fordel kunne vært gjort individuelle forskjeller i dette landet på jakttider pga slike ting. 

 

Bare en tanke. Men hadde lyst å lufte den. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, gordon setter skrev:

Tror det med fordel kunne vært gjort individuelle forskjeller i dette landet på jakttider pga slike ting. 

Egentlig helt meningsløst at det ikke er det. Lierne kommune gjorde et "forsøk" på å få Miljødir. på samme tanke. Det var seff nytteløst. Langt nord burde jakta vart frem til rundt 10-15 mai og så kunne man utsatt starten tilsvarende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rypejakta er jo forlenget med 14 dager i nord, hva kommer det av?

Hvorfor kan ikke revejakta forlenges?

 

Sørpå er det jo vår, kanskje sommer enkelte steder i April og Mai.

 

Våren nordpå kommer jo ikke før, mer eller mindre, i løpet av Mai.

I går 10 april, våknet jeg opp til -15 i Troms, ikke akkurat vår/sommertemperatur.

 

Er løpetia for rev seinere nordpå, pga klima og mørketid?

 

 

Edited by Lillefix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Eiha skrev:

Jakt- og fredningstiden på reven er jo begrunnet ut fra når den får unger. Reven får stort sett unger i månedsskiftet april/mai. 

Er ikke så sikker på at dette er tilfellet her oppe. Tror nok det er en forskjell på dette kontra sør og nord.

Men skulle likt å sett noe forskning på det.

Årsaken til at jeg tar dette opp er at jeg tenker at har har man sett hele landet under ett fra gammelt av og ikke sett på om det er forskjeller pga klima.

 

Her kan revelöck 2 kjøpes og streames

http://www.lindrothnorin.com/kop-film-digitalt/

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sakoen75 skrev:

Burde den startes tilsvarende senere også siden valpene etter sigende kommer senere enkelte plasser?

Ja om det er tilfellet så burde det jo vært justert i begge ender av jaktsesongen på rev her oppe.

Mener i hvert fall at vi ikke får utnytta lokkejakta stort på våren før det er mer skareføre, nå kan det nok i høyere liggende strøk sørpå kanskje også være tilsvarende forhold, men er jo her de bør kunne gå inn å lage individuelle jakttider mer tilpasset slike forhold.

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

På 11.4.2019 den 8.11, Super XX skrev:

I Lierne er ikke løpetia ferdig før rundt 15 april. Så nei, den har ikke unger i starten på mai. Derimot er de veldig små den 15 juli.. Hele poenget er jo at dette ikke er likt i hele landet🙄

Stort sett, skrev jeg. At det varierer er nok helt sikkert. 

 

Fra snl: «Paringstiden er i februar til mars. I april til juni får hunnen 3–9 blinde unger»

 

Fra rovdyrsenter.no: «Paringen skjer på ettervinteren, fra januar til mars. Tispa er drektig i 53 døgn, og valpene kommer vanligvis i april eller mai»

 

Jakttidene er nok for å forenkle. Men om de er modne for revisjon skal jeg ikke mene så mye om, siden jeg ikke jakter i nord. 

Edited by Eiha
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...