Jump to content

Finne rimelig links-hagle


EvenHJ

Recommended Posts

Hei, driver endel med elgjakt og har rifle fra før men ønsker å jakte litt mer småvilt i nærområdet i tillegg. Er derfor på utkikk etter en rimelig links-hagle enten brukt eller ny. Ser for meg maks 7-8000, helst rimeligere. Kommer til å bli brukt primært på rypejakt og kanskje annet småvilt/ fugl. Jeg har liten erfaring med hagler før, men er godt kjent med rifla;) Har sett litt rundt om men ser det er litt mer spinkelt utvalg i links hagler i forhold til "vanlig" høyrehendte. Er det slik at haglen bør helst prøves i skulderen før kjøp? Blir isåfall litt utfordrende med å kjøpe brukt og på nett.

Har kommet over disse, men er mest interessert  klassisk O/U med trestokk og da ser jeg at prisen fort blir høy. 

https://www.jaktdepotet.no/hagler/churchill/halvautomatiske-hagler/churchill-1-2-auto-12-76-synt-71cm

https://www.jaktogfriluft.no/remington-model-870-express-left-hand-flat-1276-28-vt

https://www.sportsbutikken.no/hagle-altay-classic-links_33868p.html

 

Er det noen som vet om noen kupp på links-markedet for tiden, evt noen spesifikke godt utprøvde og solide linkshagler som jeg bør se etter?

Takker for alle innspill😀

 

 

Link to comment
Share on other sites

Isåfall bør vel også sikringen byttes/ speiles om har jeg hørt rykter om. Er tilpassing av kolbe og bytting av sikring noe som en ordinær våpenbutikk tar seg av eller eller er det kun børsemakere som gjør slikt arbeid? Er det noen som vet om flinke børsemakere i Møre og Romsdal? Har hørt rykter om at de fleste har lagt ned i området

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mine 2 cent er: Kjøp ei links hagle først som sist. Jeg rotet rundt med forskjellige løsninger på både det ene og det andre før jeg landet på å kun kjøpe linksbørser... Men, når det er sagt så er det jo andre mål som er like viktige som cast-on/cast-off. Du kan sikkert finne ei rechtshagle som passer deg ganske bra, særlig hvis den er rett i stokken. Men jeg, som har brede skuldre og feite kjaker (kom ut av skapet der altså...) må ha cast-on, ellers havner øyet mitt godt ute til høyre på skinna. Hvis du ikke lider av de samme lytene som meg så kan sikkert en rechtshagle være like bra. Du må bare prøve noen og se hvordan monteringen fungerer. 

Link to comment
Share on other sites

Ser at Benelli 828 U har shims som gir deg ca 40-  50 justeringsmuligheter, det ser jo meget bra ut i reklamen, men sannsynligheten for at den IKKE passer er likevel stor. Et problem ikke unikt for Benelli. Da det er enkelt å lage ei hagle som passer de fleste, er du utenom denne standarden så er som regel shimsene ikke aggressive nok. Cast er uansett den faktoren som er minst kritisk. Mye handler om skytestil og trening. Og

castmessig kan svært mange som trenger litt cast likegodt gå for en rett planke.

Det beste vil likevel å tilpasse en god OU med sikringa på kolbehalsen på rett måte av en kompetent børsemaker. 

Lettere å ta utgangspunktet i ei god hagle, enn å leite etter ei linkshagle da den ikke nødvendigvis passer selv om cast er rett...

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, hovdeknuten skrev:

Ser at Benelli 828 U har shims som gir deg ca 40-  50 justeringsmuligheter, det ser jo meget bra ut i reklamen, men sannsynligheten for at den IKKE passer er likevel stor. 

 

Om en ikke klarer å shimse til en Benelli så den passer vil jeg hevde en er 1/3 giraff, 1/3 cyclop og Quasimodo for resten... 

Altså har en noe uvanlig kropp. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Om en ikke klarer å shimse til en Benelli så den passer vil jeg hevde en er 1/3 giraff, 1/3 cyclop og Quasimodo for resten... 

Altså har en noe uvanlig kropp. 

Les siste Vapentidningen? nå vet ikke jeg hvordan artikkelforfatteren ser ut, men han fikk den ikke til å passe. 

 

 

 

 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...