Jump to content

Klokke


tussehaugen

Recommended Posts

 

Har i dag ei g-schok  Rangeman klokke som eg kjøpte fordi den utgir seg for å vere ”skuddsikker“.  Men har slitt reima ei gong (1000 lapp) og no knakk faktisk heile j... huset. Så etter ca 2.5 år så var den søppel..

Kompass, barometer, sol opp/ned og at den var dønn vanntett og solid var det eg ønska. At den hadde solcelle var eit +

Er ikkje glad i klokker som må lades heile tida og meiner at pulsen skal kunne telles uten klokke🤣 Innser dog at dette må eg nok desverre godta om eg skal ha ei anna klokke.

Har kikka på Garmin fordi eg har hund og Alpha, men er det meire jåleri enn nytte?

Så kva anbefaler folket til friluftsliv og jakt?

Link to comment
Share on other sites

De jeg kjenner som tjenestegjorde i Afghanistan brukte G-Shock, og jeg vil påstå at de stilte noe høyere krav til utstyret enn den jevne jeger. Trond Bolle brukte ifølge boka en G-Shock på den ene hånden og en Rolex Submariner på den andre, der Rolexen var ment å være byttemiddel i en nødssituasjon...

 

At selve huset knekker er uhørt, med mindre det ble utsatt for stor ytre påvirkning. Hvordan skjedde det? 

 

At remmen ryker må du derimot regne med. Gummirem blir slitt og er forbruksvare. Ny rem koster 250 kr på eBay. 

 

Den eneste klokken jeg vet om som blir eksplisitt markedsført med hvor mye juling den tåler, er Victorinox Inox (for all del den gamle kvartsversjonen og ikke den nye mekaniske). Den er rimelig funksjonsfattig. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke mye til jakt, men finnes jo mye som kan være kjekt.

Det jeg synes er aller viktigst er at den er lesbar i all slags lys, og helst uten å trykke på knapper. Og at den tåler en støyt, men jakt er ofte ikke så veldig hard bruk. Største risiko er vel at man ryker noen springbars for at den hekter i noe eller sprenger ut når man drar tungt. Da er det fort gjort å miste hele klokkka.

 

Analog quartz med tritium er enkleste løsning. Finnes slike med integrerte reimfester, så man slipper risikoen for å ryke springbars (sorry, vet ikke noe godt norsk navn)

Marathon har mange modeller, militærmodellen (US) er rimeligst og kanskje mest kjent: https://www.marathonwatch.com/collections/land/products/general-purpose-quartz-with-date-tritium-gpq?variant=7514603913258

Bertucci har en i titan: http://www.bertucciwatches.com/Bertucci/A4TIlluminated.html

 

Jeg har en med skrudde reimfester. Virker mer pålitelig enn springbars og mer fleksibelt enn faste reimfester:

http://www.militarywatchshop.co.uk/watches/h3-gws-g10/gws-g10-pro-diver-lithium/

Selv om det er litt penger, så er dette er mye klokke for pengene. Enkel, men veldig bra komponenter (drivverk og tritium gasstuber er noe av det beste du får). 8 år batteritid, safirglass, vanntett til 200m og veldig grei størrelse.

 

Jeg har brukt Garmin Fenix 5S plus også, spesielt på nye plasser der det er greit å sjekke kart uten å fiske opp telefon / GPS støtt og stadig. Det er også lett å tilpasse skjermen med akkurat det du trenger, men jeg har en preferanse for enkle ting, så blir som regel analog klokke.

Link to comment
Share on other sites

Vel... Må vel innrømme at den fikk litt medfart når den knakk. 

Startet eit aggregat og klokka traff vannbrettet på vinduet. Kjente ingenting i armen men begge ørene som holder reima inn på huset knakk tvers av så bitene fløy.

Aksepterer at gummien ryker men den holdt som bare juling denne gongen🙈 

 

Link to comment
Share on other sites

Liker det enkelt eg også, men akkurat på klokkefronten så vil eg ha litt ekstra funksjoner. 

Jakter og ferdes meget ofte der det er fritt for mobildekning og ingen yr til hjelp. Barometer med hurtige dropp/stigning er god indikator på værendring, kompasset er  også flittig i bruk.

Fenix klokka, må den lades ofte? Det er akkurat dette som eg ikkje liker med nye smartklokker. Ser for meg å bli tom for strøm langt til fjells og ingen lademulighet...

Link to comment
Share on other sites

Eg har også hatt G-Shock som knakk i huset. Nærmare bestemt så var det reimfestet som knakk. Korleis det skjedde aner eg ikkje, eg merka ingenting før klokka datt i verkstedsgolvet.

Den mest solide klokka eg har hatt er ein Citizen ProMaster. Etter gudane veit kor mange år ser den no ut som den er overkøyrt av ein traktor, men glaset er framleis utan riper og klokka fungerer perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Seiko SKX007j er min goto klokke ca alltid, med natoreim. Evt et lite kompass på reimen.

Skal innrømme at det nok blir en Alpha til fuglejakt, men Seikoen er lett, fin, billig og automatisk urverk. Er å regne som en klassiker blant dykkeklokkene. J modellen regnes som gjevest, da den har japansk urverk.

Fås som regel til mellom 2000 og 3000.

 

MJK gikk vel over til Suunto Core, som også er veldig stilige. Semi-smart klokke med mye funksjonalitet unntatt gps/blietooth greiene som drar strøm. Men nå er jo Garminen blitt veldig effektiv ift strømsparing, så er jo fler og fler som bruker den som hverdagsklokke.

 

Ellers var vel regelen at Seiko var for de som dykket, mens G-Shok for de som badet :D 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, tussehaugen said:

må den lades ofte?

Bruker du den som klokke holder den ganske lenge. Har ikke fulgt med så nøye. Jeg har den minste, og med litt blandet bruk så er vel ikke en uke uoppnåelig. Som ren klokke klarer den mer

 

Edit: jeg er nok ikke den typiske brukeren. Tar den på når jeg skal trene, hvis den har strøm, så tar jeg den av etterpå. Samler litt mye støv til å rettferdiggjøre prisen, men kjekk å ha når den trengs. 

Kjempegrei hvis man vil ut på litt lengre treningsrunde uten å dra med seg masse greier. Ta med ett par BT ørepropper så kan du strengt tatt legge igjen alt annet hjemme. Da har du spotify, lommebok/penger, kart, værmelding trenings assistent, m.m. 

Edited by psAico
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, tussehaugen skrev:

Rolex for meg som er hundefører blir som om eg skulle ha Holland & Holland dobbeltrifle og tweed dress.

 

Blir nok å kikke på Suunto og Garmin👍

 

Javel...? Nå har jeg hatt Rolex i 30 år og den har vært med på mye, Ikke en ripe i glasset og aldri behov for urmaker! De eneste gangene den har fått hvile er når fristelsen ble for stor slik at jeg måtte prøve Suunto eller Garmin. Når de har takket for seg eller begynt å fuske, noe de av forskjellige grunner har gjort,  er det frem med Rolexen igjen og den starte og fungerer som alltid.

Rolex har nok opp gjennom årene vært med tøffere eventyr enn jeg kommer ut for, så jeg tipper den holder livet ut for meg.

En annen sak er at de ikke er rimelige, så man kan kjøpe flere Suunto eller Garmin.

Smaken er som baken, men kvaliteten på Rolex er god nok for de fleste.

Ps. Jeg jakter med vanlig boltrifle i kjedelig kaliber og bruker normalt jakttøy. Det går helt fint, ingen konflikter med klokka😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg er villig til å påstå at om man tar livet av en G-shock på 2 år så er det, som min youtube helt AvE sier, 90 kilos gorillaen det er noe galt med, ikke klokka.

Har sett folk som i verste fall befinner seg bak en pult en travel dag få flere skrammer på urene sine enn jeg som har mine på hånda selv når jeg skrur bil og motorsykkel, og generelt gir ganske blanke i å være forsiktig.

Selv Rolex Datejusten fra 1966 ble med på litt skruing, selv om akkurat den som regel ble spart for slikt.

 

Kompass kan du ha i lomma, værendring ser du med øya og merker på gikta.

Kjøp en G-shock DW-5600 eller noe lignende helt enkelt og klassisk, eventuelt et enkel quartz ur med tritium lume, så har du det du trenger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere klokkebokser med armbåndsur jeg ikke har brukt på et par år nå.

 

Standard for meg er blitt Apple Watch. Med Lifeproof rem/innkapsling er hverken regntida i Afrika eller Sør-Amerika noe problem. Kjører Samsung Galaxy Watch og en Garmin som backup. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, vass skrev:

Kompass kan du ha i lomma, værendring ser du med øya og merker på gikta.

Kjøp en G-shock DW-5600 eller noe lignende helt enkelt og klassisk, eventuelt et enkel quartz ur med tritium lume, så har du det du trenger.

Eventuelt kan du se hvor sola står på himmelen for å finne klokka 😅

Helt seriøst så synes jeg det er veldig greit med uvær varselet som sier ifra om store vær forandringer før de kommer. Svigermor blir også imponert av det så billige poenger å høste 🙈😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har brukt fenix 3 i 1 sesong på elgjakt og annen jakt, og er fornøyd så langt. Som andre sier er batteritiden god, og jeg lader sjelden. Jeg kjøpte fenix 3 fordi den var på salg, muligens er den utgående modell? Og fordi den ikke har pulsmåler som trekker strøm slik som fenix5. 

Jeg har brukt den som hundefører  og da var den fin å se avstanden og retningen til hunden på, samtidig som jeg hadde begge hendene fri. Jeg har og lastet end en ballistisk app, Jeg har ikke brukt den så mye da behovet ikke har vært der, men ser absolutt nytten i enkelte tilfeller da den er rask i bruk. Jeg er ikke typen som er forsiktig med bruksutstyr, og jeg har mange ganger dunket klokka i ting, spesielt under skytetrening(PRS) og når jeg ser på den nå, er der ingen merker i glasset og kun små riper i lakk hvis jeg leter nøye. Har absolutt følelsen av den tåler mye.

Edited by pererik
skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LongRange said:

Anbefaler G-Shock Mudmaster GWG-1000

Mye bra i master-serien, men størrelsen er ikke for alle, og prisene burde vært litt mer edruelige. Dette er tross alt ganske gammel teknologi. Utviklingskostnaden for Casio kan umulig være spesielt høy på disse.

Link to comment
Share on other sites

Denne var ny:

Ble så inspirert av mitt eget innlegg at jeg kjøpte en Sea Dweller Deepsea i dag.

james C m/blå skive som jeg liker.

hsr Scubamaster fra før, men som nevnt tidligere er luft fuktighet en utfordring🤪

 

mvh

 

Jonas Lunde 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min gammel G-shock i 2000 for en tusenlapp. Byttet batteri er par ganger og reim en gang. 18 år daglig bruk i maskinrom og verksted. Ble byttet ut nå før jul fordi knappene var utslitte (nye fåes på eBay, men det får være grenser på sparsomelighet.

 

Å velge ny klokke var i grunnen enkel; det ble en G-shock....

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Jonas.L said:

Denne var ny:

Ble så inspirert av mitt eget innlegg at jeg kjøpte en Sea Dweller Deepsea i dag.

james C m/blå skive som jeg liker.

hsr Scubamaster fra før, men som nevnt tidligere er luft fuktighet en utfordring🤪

 

mvh

 

Jonas Lunde 

 

Det er skummelt det der. Jeg har blitt veldig gla i Seiko skx013n som jeg kjøpte etter å ha solgt unna de dyrere urene til fordel for leilighet, men 200m ISO-dykker er litt på kanten når man bor på Sunnmøre. Her hadde nok det ideelle vært Deepsea Challenge, men når Cameron er så kjip at han vil beholde den selv så er det vanskelig. Får fortsette å leve med hjertet i halsen hver gang det er morgendugg ute, og gud forby at man skulle glemme å legge uret i en pose med ris før man går i vannet på stranda.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en titt på sidene Casio, selv om jeg er særdeles fornøyd med min EcoDrive har den ikke samme utvalget av funksjoner. Men herregud, "G-Shock" er bare marginalt mer spesifikt enn "klokke". De må jo ha ca 3 milliarder modeller med det navnet. Og hvordan finner en egentlig hvilke sensorer de forskjellige modellene har? Snakk om hype-hælvete. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nettopp, jeg merket fort at en skal være interessert i klokker for å se på de sidene. Jeg er litt mer av typen "finne en god en og bruke den opp", så det kan gå både ti og femten år mellom hver gang jeg skifter. Høydemåler og kompass kan være veldig verdifullt turutstyr, men målt opp mot å aldri bytte batteri og bryet med å sette seg inn i hva som finnes? Jeg begynner å tvile. 

 

Link to comment
Share on other sites

F91W er utrolige greier.

Kjøpte en i 92 (i slappen til stuertens blodpris..)for å ha klokke på jobb. Kastet den når reima røyk nesten 10år senere. Den gikk, med det originale batteriet.

Min første digitale klokke var også en Casio, F-5. Min far hadde den med hjem fra Japan i 1980. Den vakte oppsikt i skolegården, noe slikt hadde ingen sett før.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, can said:

Her er ei bra ei, tilpassa folk med vanlig lommebok. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Casio_F-91W

Sikkert det mest fornuftige som er foreslått i hele tråden,  men Kammeret er jo i stor grad ei støttegruppe for folk som bruker idiotisk mye tid og penger på jakt, skyting og friluftsliv, så det er vel tvilsomt at den får noe særlig respons her.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er villig til å gå litt opp litt i pris ifht Casio F-91, så er Casio G-Shock GW-M5610 mye klokke for pengene, og sannsynligvis det beste kjøpet for alle som ikke er avhengig av spesielle funksjoner. Radiostyrt, solcelle, to tidssoner, alarm(er), stoppeklokke og nedtelling. Tynn og hendig størrelse til G-Shock å være. Kan fåes under 1000-lappen hvis man leter llitt.

20180330_193343.jpg.408ee37bb7c53ee523c476a438b69a31.jpg

 

GW-M5610 sammen med to gode alternativ i hver sin ende av funksjons-skalaen.

P4150698.jpg.9b075e767baba811398f998e0a5395dd.jpg

 

De samme klokkene i mørket, som kan være viktig å tenke på ifm. jakt og friluftsliv:

20190415_120925.jpg.e7f9c6c502dfceecad17337fbe049576.jpg 20190415_120725.jpg.c40d6962baf60cb96e8f40ad8f9f563b.jpg 20190415_120633.jpg.0198c546c02481cea8750db947ac2635.jpg

 

Den analoge er enklest i bruk. Lyser hele tiden, samtidig som lyset ikke er forstyrrende. 

Garmin-klokka har lys som må aktiveres, men autofunksjonen fungerer nesten hver gang og den har knapper som er enkel å betjene om nødvendig. Grelt lys som lyser opp mye og kan være forstyrrende på jakt.

Casio-klokka har også lys som må aktiveres. Autofunksjonen er langt fra skuddsikker og aktiveringsknapp er bortimot umulig å betjene med hansker eller frosne fingre. I tillegg slukker lyset fort, så dette er nok ikke en vinner når man skal sjekke klokka litt stille og diskret på post. Lyset i seg selv er veldig behagelig og bra.

 

G-shock´en er kanskje litt kjedelig, men for den som bare vil ha en klokke som er minst mulig til bry, så er det ett godt valg. Sørg for at den ligger en plass den har dekning en og annen natt, og at den får litt lys på seg av og til, så stiller den seg selv og går aldri tom for strøm. Når den i tillegg tåler mye og koster relativt lite, så er dette bortimot perfekt for den som ser for seg litt hard bruk og som ikke liker å fikle med innstillinger, lading eller batteribytte for at ting skal virke. (NB! Sommertid/DST bør stå til auto, noe jeg trur er standard. Har nok blitt slått av på min ifm. reise til en eller annen plass i en annen tidssone, med lunkent radiomottak). Ca. 1000 Kr.

 

For de av oss som er mindre fornuftig eller bare foretrekker en analog klokke, så er solide tritiumklokker fra GWS, Luminox, Marathon e.l. stort sett gode valg. Quartz variantene er nok veien å gå for denne type bruk, men har man penger og lyst, så finnes det vel så bra utvalg i mekaniske varianter. Regn med 2-3000+ (for quartz)

 

Skal man ha en smartere klokke til jakt- og turbruk, så er det vanskelig å ikke nevne Garmin Fenix. Fenix 5 plus har alt jeg trenger av funksjoner til trening og friluftsliv. Displayet er lettlest i all slags lys, all betjening vha knapper som er forholdsvis lett å betjene. Ulempene er at den trenger regelmessig påfyll av strøm, koster mye og blir fort utdatert. Størrelsen er også noe å tenke på. Selv om Garmin har klart å pakke veldig mye i en liten innpakning, er dette fortsatt litt klumpete til hverdagsbruk, men størrelsen er ikke nødvendigvis en ulempe til tur- og treningsbruk, der kan være greit at jakkeermer og hansker/votter ikke så lett sklir over og dekker til skjermen. Til navigasjon m/kart blir displayet veldig lite og betjeningen knotete, men som reserveløsning, lett tilgjengelig- og alltid med på tur kart, er det ett greit kompromiss. Finnes i ulike størrelser, men alle har samme skjermstørrelse. Ca. 5-7000 avhengig av variant.

 

Er man mindre økonomisk begavet, er det alltids mulig å kjøpe mer enn en..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, psAico skrev:

Garmin-klokka har lys som må aktiveres, men autofunksjonen fungerer nesten hver gang og den har knapper som er enkel å betjene om nødvendig. Grelt lys som lyser opp mye og kan være forstyrrende på jakt.

 

 

Har du justert lyset til det svakeste eller er det full styrke?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

hvis man snakker om Garmin klokker så er Tactix Bravo eller Charlie også et godt valg.

Disse har mulighet til å dempe belysningen så den er akkurat passe når man begynner å få litt nattsyn.

Belysningen er tilpasset slik at klokkene også kan brukes sammen med lysforsterkningsutstyr.

 

Garmin Instinct er også en prisgunstig klokke med et lass av funksjoner!

 

Link to comment
Share on other sites

Denne klokka er lett, veldig solid, har lang batterilevetid (ca 3 år), de funksjonene jeg syntes er nødvendig + litt ekstra. Den koster ca 890 kr og jeg har brukt den hver dag de siste 5 årene i arbeidsmiljø som tidvis (ganske ofte) gir mer slitasje enn en hvilken som helst jaktsituasjon. Ps man må regne med å bli ledd litt av innimellom av folk som brukte lik klokke på 80-tallet.

E6A80A35-1B3F-48A5-9CEC-42392CAB0423.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en lik den som jeg bruker som arbeidsklokke. Greit å kunne spenne den fast til sela på oljebuksa, enkel å få ren, viser tid, reflekterer ikke så allverdens, kan kjøpe 8 stykker for prisen av en middels staselig klokke, tåler rett og slett en liten støyt. Skal se om jeg ikke finner et bilde jeg tok... Der ja.

IMG_20190420_211606.jpg.9959af290fe26907821d37b68ddca245.jpg

IMG_20190420_211603.jpg.37ae71bcc594f81b532b5419f8172a2c.jpg

Nå er vel G-Shock-hullet uendelig dypt, men er det noen som vet om modellen finnes med invertert display, altså hvite tegn mot sort bakgrunn?

Edited by JohanPaaSnippen
Link to comment
Share on other sites

Det var nok en litt mer påkostet versjon, ja, men den så nå likevel kjekk ut, med solcellepanel og greier.

Den jeg har, og som jeg tror @Cruiser la ut bilde av, er vel DW-5600, og etter et uforskammet enkelt søk på verdensveven fant jeg modell DW-5600BB-1ER, som var mest likt det jeg tenkte på.

Nå er nå likevel den modellen du nevner en morsom sak, og det er vel ikke til å se bort fra at jeg slår til på en slik en om G-Shocken jeg har skulle ryke (tveksamt), eller kanskje jeg får prakket den på niesa mi, hun skal konfirmeres om 14 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå går jeg jo som regel bare med Seiko SKX013 på lanken i påvente av at jeg skal finne det for godt å kjøpe meg et mer premium ur igjen, men hver gang jeg leter frem denne så må jeg nesten spørre meg selv om hvorfor jeg trenger noe annet.. Komfortabel, solid og den har alt jeg trenger med mer.. 

 

7vrYTHz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...