Jump to content

Zeiss kikkertsikter hos XXL


Furu

Recommended Posts

Registrerer at utvalget av Zeiss kikkertsikter hos XXL holder på å bli tynt, prisene er også vesentlig høyere en den var for en tid siden. Hva skyldes dette, satser de på andre merker?

Edited by Furu
Link to comment
Share on other sites

Aksjekurs på 29,64 idag. Tidemandsen sa etter siste kvartalrapp. at kursen skal opp. Da må resulatet forbedres dvs høyere priser jevnt over. Og ikke minst selge ting og tang man TJENER penger på. Har en følelse av at Zeiss ikke blir prioritert i særlig stor grad i denne sammenhengen. 

Link to comment
Share on other sites

På 12.4.2019 den 20.41, Polardego skrev:

XXL her i Sverige har en kampanje på Conquest V4 3-12x44 til SEK 6999

 

Zeiss Conquest V4 3-12x44

Fordi V4 er en rimelig uønsket serie som har fått dårlig mottakelse pga. pris og "kultstatusen" til f. eks. Classic-serien deres. 

 

V4 har jo hatt elendige salgstall iforhold til det Zeiss hadde forventet. Ikke så rart når de kommer med sånt som 3-12x44 på det konservative europeiske markedet 

Link to comment
Share on other sites

Zeiss burde starte opp igjen produksjonen i Tyskland av Classic 2,5-10x50 med belyst retikkel 60 og lav gammel type kulefallskompensator som viste "meter" til 400m. Hadde de greid å selge denne til 7990.- hadde de tatt knekken på resten av markedet.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Greia er vel snarere at Classicen ble prisdumpa her i Norge, så å få et nyprodusert sikte med tilsvarende kvalitet til 7 lapper er kan hende ikke realistisk. Prisen på feks en ny 3-12x56 Classic var ca 1300 Euro i Tyskland helt på tampen av produksjonen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Torf skrev:

Hadde de greid å selge denne til 7990.- hadde de tatt knekken på resten av markedet.

 

Dere som har testet litt, hvordan synes dere Classic stiller mot feks V4 eller V6?

Vurderer en V6 2-12x50 m ASV, men hvis Classicen er vel så bra burde den jo vurderes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet mine egne Z C 2,5-10x50 mot Swaro Z6i 5-30x50, side ved side, i simulert reelle jaktsituasjoner i skumring i forstørrelsesområdet 8 - 10x. Med mine gamle øyne hadde kanskje Swaroen et par minutter lengre effektiv jakttid i begynnelsen av september.

 

Swaroen hadde kanskje et "finere" bilde i felt i fullt dagslys noe som imidlertid ikke har noen innvirkning på skyteresultatet og er dermed for meg totalt verdiløst og uaktuelt å betale for. Fulglekikkere betaler for dette men jeg skal bare drepe det jeg ser..

 

Oppsummert er det for meg helt tullete og betale 3 til 4-gangeren for meget marginale forbedrede optiske egenskaper. Swaroen forsvant kjapt på finn. Det må være andre spesifikke egenskaper i siktene jeg betaler merpris for enn forbedret optikk fra Zeiss Classic -nivå. 

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Torf skrev:

 - hadde kanskje Swaroen et par minutter lengre effektiv jakttid i begynnelsen av september. 

 

"Kanskje"-en er nok på sin plass, ja. Jeg sammenligner stadig håndkikkerter og kikkertsikter når noen i bekjentskapskretsen har kjøpt noe nytt og dyrt. Men hva som er best, kan variere fra kveld til kveld. "Vinneren" fra en kveld kan bli overgått av andre neste gang. Kanskje har det noe med fargetemperatur på lyset å gjøre, eller kanskje er det øynene mine som har varierende dagsform. Jeg finner hvertfall ikke noen signifikant samsvar mellom prislapp og rangering av europeisk optikk i "godt nok"-klassen.

 

12 timer siden, Torf skrev:

Det være andre spesifikke egenskaper i siktene jeg betaler merpris for enn forbedret optikk fra Zeiss Classic -nivå.  

 

I dag er "merprisen" for det meste betinget av at siktene har et enormt zoom-område, noe som gjør siktene store, tunge, klumpete og svært dyre. Jeg driver hvertfall ikke med noen jaktform der jeg har bruk for slike zoom-områder. Det er kanskje kjekt at det samme siktet kan brukes både på elgjakt på trange poster, og til gemse-jakt i Langtvekkistan. Men med alle de kjekke QR-montasjene som er på markedet i dag, vil jeg framheve muligheten til å ha to sikter til samme våpen. To "alminnelige" kvalitetssikter koster langt mindre til sammen enn et av de nye, fantastiske "se-hva-vi-har-klart-å-lage"-siktene.

 

Det er hvertfall ikke noe postitivt for rekruttering til jakta, hvis nye jegere tror de er "nødt" til å kjøpe sikter i prisklasse over en god bruktbil. "Godt nok" er ganske enkelt - ja, akkurat - godt nok!

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 12.4.2019 den 0.55, Vapenskjold skrev:

Aksjekurs på 29,64 idag. Tidemandsen sa etter siste kvartalrapp. at kursen skal opp. Da må resulatet forbedres dvs høyere priser jevnt over. 

https://www.xxl.no/zeiss-victory-8x45-t-rf-svart/p/1050614_1_style

 

Selv pris på utgått modell zeiss Rf 8x45 har nådd nye høyder. Nå nærmest dyrere enn da den ble introdusert.

 

Selv senere høst 2012/ vår 2013 lå disse på ca kr 17800 kr i nettbutikken hos xxl. Kjøpte selv en på venners venners salg og  betalte ca kr 13350

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, zeissoem2 skrev:

https://www.xxl.no/zeiss-victory-8x45-t-rf-svart/p/1050614_1_style

 

Selv pris på utgått modell zeiss Rf 8x45 har nådd nye høyder. Nå nærmest dyrere enn da den ble introdusert.

 

Selv senere høst 2012/ vår 2013 lå disse på ca kr 17800 kr i nettbutikken hos xxl. Kjøpte selv en på venners venners salg og  betalte ca kr 13350

Denne kikkerten er også elendig i skumringen

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig ikke noe uvanlig at prisen på produkter går opp med tiden. Kostnaden ved å produsere, markedsføre, distribuere og selge de de går jo også jevnt og trutt opp, så om en ikke klarer å rasjonalisere produksjonen eller får senket råvarekostnader, burde vel dette være en forventet utvikling. "Noen" europeiske merkevarer har vel prøvd å holde prisene i sjakk ved å flytte produksjonen til land med lavere kostnader, men slikt faller oss merkevaresnobber gjerne tungt for brystet.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skarvekongen skrev:

Husk at Eurokursen steg med 25% i 2013 eller når det var.

 

1 Euro lå på 7.34 mot NOK 01.01.2013.

Idag ligger den på nærmere 10 blank. Det er klart at det har vært en ganske formidabel prisstigning på importvarer handlet i Euro. Inflasjonen på ca. 2% kommer i tillegg pr. år  

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...