Jump to content

Recommended Posts

Hei kammeret!

 

Som førstegangs jeger å nylig fullført jegerprøve var det ikkje lett for meg å komme igang med skyting og jakt. å reise aleine opp på riflebanen med min nye rifle som eg ikkje var heilt sikker på hvordan fungerte, fikk hjelp til å skyte inn denne av dyktige standplassledere, men måtte selfølgelig stå får videre trening på eigenhand, med lite kunnskap om våpen og vedlikehold måtte eg lese meg opp på internett då det ikkje var like lett å spørre dei erfarne på bana, då eg var redd dette ville vrike dumt blandt alle dyktige skyttere som samlet inner tiere på blink å eg spredde skudda som om eg  skulle skutt med hagle på 100m.. å der var ikkje noe tilbud om videre oppfølging eller kurs etter jegerprøva og dei utedagene på bana som hørte med.


Dette har fått meg til å tenke... Det burde være enklere og komme i gang med jakt og skyting etter endt jegerprøve, dette vil eg være med på å gjere enklere!

Etter å hørt ei episode av jegerpodden  med eit intervju fra Anne-Mette Kirkemo Fylkessekretær fra NJFF, der ho prater om rekruttering av nye jegere å introjakt forteller ho om hvor mange jegere som tar jegerprøven men faktisk ikkje begynner med jakt eller skyting i det heiletatt.

No som eg er standplassleder på ei skytebane i Bergen og med i styret har eg mulighet til dette! kanskje eg skal holde open bane to ganger i månden til å begynne med, so ser eg interresen videre om vi skal utvide tilbudet?. oppstart blir allerede no 10mai!


"Hvert år uteksaminerer NJFF rundt 10 000 jegerprøvekandidater. Dessverre viser tall at nær halvparten av de som tar jegerprøven aldri kommer seg ut på praktisk jakt. Årsakene er mange, men spranget fra klasseromsundervisning til å dra ut i skogen med eget våpen kan bli for stort. Manglende kunnskap, jaktterreng, miljø og våpen er ofte årsaker som trekkes frem." (kopi njff)

 

Rifleskyting og vedlikehold opplæring for nybegynnere:
Som standplass leder har eg lagt merke til nye jegere som er meir usikkre å enktelte er redde for å spørre om hjelp, akuratt som eg var! eg tenker at eg vil holde open banen to ganger i månden til å begynne med der eg innfører kurs i rifleskyting og vedlikehold av våpen etter skyting, som ein videre opplæring etter jegerprøven då ikkje alt vil blir lært der. og eventuelt øke tilbudet om det blir større etterspørsel.

vi har rifler på bana som kan lånes ut til dei som ikkje har skaffet seg våpen enda, ammunisjon vil bli kjøpt av skytteren på bana, å det vil bli uteført våpenpuss og vedligehold på desse under opplæringa til dei som ønsker dette. det vil også være høyt forkus på riktig handtering av våpen!
Det vil være mulighet å få skyte på elektronisk blink, samt prøve seg på forskjellige hold opp til 125meter med papirfigurer, der den nye jegeren vil lære litt om treffpunkt forandring på dei forskjellige holda med ei rifle som er innskutt på 100 meter.

 

Etter dette håper eg den no nye usikkre jegeren har blitt meir sikker! å kan ta steget videre, om interresen er stor kan vi kanskje innføre intro jakt på predator osv, vi har også intro jakt på hjort!

 

Grunnen til at eg skriv her er at eg treng innspill til hva folk ville hatt på eit sant opplegg?

har dokke eit innspill til hva som eventuelt bør være med på eit slikt tilbud? og hvordan vi kan nå ut til folket?

 

som sakt! oppstart 10 mai å blir annenhver fredag framover! tenker at det vil bli informert om under jegerprøven, å dei som har tatt jegerprøven 3 år tilbake i tid vil få dette på mail.

eg må lage eit bra skriv som skal nå ut tilfolket å treng innspill fra dere

 

 

Takk!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 15
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Helt fantastisk initiativ.  Dette savner jeg som godt voksen nybegynner. Jeg måtte henvende meg til DFS siden de lokale jeger og fiskeforbundene og deres hovedbane ikke er så ivrig på å gi plass til salongrifle. Det er det oppskyting til storviltprøve som gjelder. Savner og 50 meters baner. Flott tiltak ☺

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det jeg gjør er å ta med forskjellige børser i forskjellige kalibre, så folk får prøve seg med .223 før de går på 30-06 i lett reinsbørse. Og skyte sittende på stubbe. Alle må gjøre det når jeg har noe jeg skulle ha sagt, og hittil har til og med de verste fått samlingene ned fra minute of grandiosa til innafor ei cd-plate. Etter det kan man teste ut stillinger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...