Jump to content

Kikkert 8x32


Joika

Recommended Posts

Går rundt med tanker om kjøp av kikkert i størrelse 8x32. Bruk er elg/gåsjakt og generelt turbruk i dagslys.

Grunnen til x32 er

-mindre,lettere en x42 = den blir med.

-Større synsfelt,bedre i dårlig lys en 20/25 pocketkikkerter.

-Planen er på sikt å kjøpe en større kikkert til skumring/senkveld/nattbruk.

 

Så langt har jeg sett på :

-Zeiss victory 8x32t*fl

-Swaro el 8x32 

-Swaro cl 8x30

-Leica etellerannetvid 8x30/32

-Meopta meostar b1 8x32

Så vi snakker kikkert i de litt høyere prisklassene.

Så langt heller jeg sterkt mot Zeiss V etter bl.a å ha lest tester på: 

https://www.allbinos.com/allbinos_ranking-binoculars_ranking-8x32.html

Den får å skryt for å holde et stykke ut i skumringen.

Så hva tenker kammerfolket? Fordeler/ulemper og gode råd mottas med takk.

 

Link to comment
Share on other sites

Slike kikkerter varer svært lenge, så om man har kjøpt en, er det den man har og bruker. Dvs at man har erfaring etter mye bruk av en modell, og da tilsvarende lite med de andre. Så erfaring tilstrekkelig til å sammenlikne disse, er det ikke mange som har.

 

Selv har jeg en Zeiss 8x32 FL som jeg er godt fornøyd med. Den er litt dårligere enn en eldre 8x42 jeg har, men siden den er mer kompakt og lettere, er det den som blir med på jakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@amatør  Det jeg lurer på,med zeissen,er hvordan vil den takle en grå oktoberdag i nordnorge, der lyset kan være sådær. Holder den litt ut i skumringen. Den fikk som sagt skryt på allbinos og mange fugletittersider for nettopp det.

Til nå har jeg brukt en opticron discovery 8x42. Den fungerer,skal vi være snill å si,greit nok.

Å oppgradere til en av de kikkertene nevnt i første post,blir jo rene kvantespranget.(I folkelig betydning).

 

Link to comment
Share on other sites

Min "brukskikkert" er en Zeiss Conquest 10x30 T. Det er visstnok kommet nye modeller fra Zeiss i dette størrelsesområdet siden jeg kjøpte min i 2012. Den veier 650 gram med den gode bærereima, ca. 575 gram uten. Den overgår broderen sin Opticron 10x42, som kostet nesten like mye, også i skumring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har maken kikkert som Jegermeistern, og bruksområdet er dagjakt på elg, smygjakt på hjort og rådyr, samt at det er en grei turkikkert.
Laget av Zeiss i Ungarn, men den har holdt stand i storm og stille, sol og regn i mange år uten problemer.
Når mørket senker seg og det posteres på hjort, dåhjort, rådyr og villsvin, bruker jeg en Zwarovski SLC 10x42, den gjør jobben den også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var tanken min også,å på sikt kjøpe en større kikkert til bruk i skumring/mørket. Noe i x50/56 eller så. 

I tillegg blir det nok kjøpt en leica avtandsmåler.

Tror jeg blir å gå for den zeiss v fl kikkerten. 

Håper dog at flere poster erfaringer med 8x32 kikkerter her,da det egentlig var lite å finne om slike her på kammeret.

Det er jo greit å kan finne litt info om produkter før man handler,spesielt for oss som bor litt uti «gokk» og må bestille ting.😖😀

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Joika skrev:

Det jeg lurer på,med zeissen,er hvordan vil den takle en grå oktoberdag i nordnorge, der lyset kan være sådær. Holder den litt ut i skumringen.

Ja og ja. Den holder lengre i skumringen enn de fleste tror.

 

Men det gjør sikkert f.eks leicaen også.

Link to comment
Share on other sites

Det fins også gode kikkerter i prissegmentet nedenfor de som trådstarter opprinnelig nevner. Selv har jeg benyttet Zeiss Victory 10x56FL til bruk i dårlig lys, samt en Leica Ultravid 8x20 til turbruk. Til å dekke området mellom disse to har jeg for kort tid siden kjøpt en Zeiss Conquest hd 8x32, og var litt spent på hvorledes denne ville oppleves. Etter å ha brukt den litt på tur i dagslys er jeg så langt meget fornøyd (har dog ikke gjort noen "vitenskapelige" tester). Det eneste jeg har å bemerke som negativt er gummiproppene som skal beskytte objektivet, disse kunne helt klart hatt en bedre utforming. 

Edited by rjl
Link to comment
Share on other sites

Finnes nok mange bra kikkerter til en litt rimeligere pris,Nikon har f.eks 4 inne på topp 10 lista hos allbinos,fra ca samme prisnivå og ned til under 1/3 del.

 

Selv hadde jeg bestemt meg for å ta den helt ut med en av de "tre store".

 

Derfor ble zeissen bestilt og er nå på tur.

Å for snaut 12k tror jeg det blir bra.☺

 

Håper fremdeles folk fortsetter å komme med erfaringer om 8/10x32 kikkerter i alle prisklasser. Er som sagt greit å lese litt om kikkertene før man bestemmer seg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...