Jump to content

Remington 870 trykk-grenser


Spinnvillt

Recommended Posts

Hei folkens!  Endel av "Yankee" hagle ammo er merket med max trykk, og det er vel og fint... 

Begynte derfor å søke litt på verdensveven etter hva min gamle 870 express i 12/76 er "godkjent" for... Men enten søker jeg på feil ord, eller muligens har Google lagt meg på hat-lista si... 

Løpene til remington skal visstnok tåle 10x 😲😲 trykket til alle typer hagle patroner som er i salg idag I samme kaliber, men finner lite info om hva kassa tåler... 

 

Anyone? 

Link to comment
Share on other sites

Remington  fick en stämning  på sig ang  matrialfel och reserverade tror det var 30 milj usd ,  och Remington ägare 

var inte precis patriotiska utan rotade fram gamla bössor och stämde Reminton skamlöst. Jag kan inte vad det är i 

psi  men 12/76 ska uppfylla 1320 bar . Sen finns det dom som har testat just Rem 870  och vid  50000 psi så började den 

må lite dåligt men den hade ändå inte öppnat sig. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Spinnvillt said:

Løpene til remington skal visstnok tåle 10x 😲😲 trykket til alle typer hagle patroner som er i salg idag I samme kaliber, men finner lite info om hva kassa tåler... 

 

Anyone? 

 

Hva selve løpet tåler er lite relevant. Når låsingen mellom bolten og løpet ryker så kommer kruttgassene ut lade- og utkasterportene okkesom. Jeg har hørt at 12ga versjonene tåler 3-4 ganger nominelt trykk, men jeg tviler på de varer spesielt lenge med slik diett.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Sakoen75 skrev:

Står stemplet på løpet hva din tåler.

 

remington870_barrel_markings.jpg

Hva skal jeg se etter? 🤔 

 

@Thor "har hørt"  er liksom ikke heeelt det jeg var ute etter... 😉 Mer en oversikt over hva reciverne på 870 er ment å tåle fra remington sin side... Men finner ikke noe på nett, men mulig jeg leter feil...

 

er det standarden for 12/76 du referer til @culot når du snakker om 1320bar? Og ikke 870 spesifikt? 🤔 

 

Takk for alle svar sålangt folkens! 

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg tviler på at det finnes noen offisielle tall på det du er ute etter.

 

Jeg skjønner uansett ikke poenget. Remington 870, i likhet med Mossberg 5xx, låser bolten i selve løpet, ikke i kassen. 

 

Dette gjør at bare en brøkdel av kreftene fra patronen virker på kassen, pga. asymmetrisk låsing. Disse haglene har bare en klakk. Med roterende bolt og symmetrisk låsing, som noen italienere har, er kraften på kassen nærmest null. 

 

Remington har kasse i smidd stål, Mossberg sin kasse er i aluminium.

 

Remington kunne uten problem levert 870 med alu-kasse og det finnes kloner som har dette. De ville vært minst like solide som Mossbergs hagler som bl.a. er i bruk av politi over halve verden.

 

Konklusjonen er at kassa på disse haglene er grotesk overdimensjonert uansett hvordan man ser på det.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke uten videre. Remington ønsker ikke at man f.eks. skyter bly i 3" magnum i de gamle kassene som ikke var laget for det selv om man setter i et løp som er merket med 3".

 

Det er flere deler enn selve kassa i spill. Jeg har nevnt selve låsemekanismen, det er bare én klakk. Andre ting som kan ryke er f.eks. innfestningen for magasinet i kassa, som holder løpet på plass.

Link to comment
Share on other sites

12/76 generellt !  Det enda fabrikatet som mig veterligen går ut med mer är FAbarm  med sina 1640bar för 12/76.

Sen vad en 870 tål och vad den är godkänd för är två skilda saker och det ska alltid finnas marginaler. 

Men vad tänker du stoppa i den som får dig att fundera i de banorna ?  

 

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Fikk et par kasser med remington 12/76 ammo som var eksplisitt merket med overkant 1300bar, 

"DO NOT USE IN FIREARMS NOT RATET FOR THESE PRESSURES"  osv, osv.... Derfor jeg plutselig tenkte på om det var noe veldig greier...  Men da tenker jeg det går bra...  Hvis ikke, så skriver jeg litt senere neste gang...😉 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 7.4.2019 den 16.19, Spinnvillt skrev:

Fikk et par kasser med remington 12/76 ammo som var eksplisitt merket med overkant 1300bar, 

 

Ingen Ammo producent  gör nåt som inte ligger inom ramarna, speciellt inte Ammo från landet där de fetaste advokaterna finns .... 

Till och med de hemska hypersonic steel  och hypersteel  är inom toleranserna i usa  pga  SAAMI  snackar chamber pressure ,  CIP  skulle dom inte klara pga mynningsmomentet.

Men dom pluggen sliter mekanismer nåt grönjävligt  och har spräckt  mången choke  däröver....    och är det nån sådan Ammo du fått skulle jag möjligen skjuta den i en Fabarm alt  en 12/89  bössa  

/ P

Link to comment
Share on other sites

FYI så er 1370 bar 19 870 psi. Dette er en referanse til test trykk, ikke til patronene i boksen. De aller fleste moderne hagler i 12ga er testet mellom 18-20 000 psi.

 

Baserer en seg på databladet under så ligger gjennomsnittstrykk på 10 525 psi og makstrykk på 12 090 psi. SAAMI grensen for 12ga er 11 500 psi. For 12ga supermagnum er SAAMI grensen 14 000 psi.

 

DD301074-0E70-447B-8AA8-32DCE5289964.png

Edited by Thor
Staveleif
Link to comment
Share on other sites

Remington English Proof.

 

Jeg husker ikke hva det trykket ligger på, men SAAMI som alle andre amerikanske hagleprodusenter benytter spesifiserer «Blue Pills» som leverer 19 000 til 20 500 psi når det smeller.

 

Alle remington løp er tilsvarende testet og et utvalg fra hver batch er testet på skive med normal ammunisjon i tillegg.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte Remington customerservice i 2016 hvilket trykk min 870 12/89 er rated for og fikk følgende merkelige svar:

 

"Remington Support

Service Ticket Response

We appreciate you inquiring about Remington products. The pressure specicifiactions that we use are in house only and not available for public knowledge at this time.


 

Thank you and best regards,
Remington Customer Services"

 

Link to comment
Share on other sites

På 10.4.2019 den 18.08, tor1980 skrev:

Culot. vet du om fabarm tester sine 1630bar våpen selv eller er det bnp gardone som gjør de

 

Jag har tyvärr inte den kvar och inte servise/manualen över den så jag vet faktiskt inte. 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

@odin1899,

 

Det der er et standardskriv. Jeg tipper på at de ville sendt en tilsvarende Mail hvis du spurte dem om hvilket fabrikat toalettpapir  de benytter på personalfasilitetene.

 

Remington er en amerikansk produsent og er nødt til å holde seg til SAAMI hvis de skal kunne eksistere. Dvs. at hagla di er «rated» for 14,000 psi som 12ga supermagnum ammunisjon har som maksgrense. At den er testet (proofed) mye høyere er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

På grisejakt fra helikopter brukte jeg i kampens hete 12/89 ammo i 12/76 kammer med en 870. Jeg registrerte vel at det ikke matet optimalt men det var ikke verre enn at jeg oppdaget bommerten da jeg plukket tomhylser fra gulvet etterpå. Ikke at dette beviser noe men jeg har i det minste testet hagla til over SAAMI..

 

IMG_0070.jpg.49aec0cc5144fc387260942a37e322a6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Egentlig så har du bare skutt med ammunisjon som er maksimum 2500 psi over det hagla di er beregnet for. Det sliter nok mer på den enn det den er beregnet for, men det er fremdeles minst 5000 psi mindre enn det løpet ble testet med før det forlot fabrikken. 

Link to comment
Share on other sites

" ikke alltid godt når det er trangt " 🙈 

 

@Thor jrg drar iallefall konklusjonen at børsa skal tåle det som er av fabrikkammo I 12/76, hvorvidt den har godt av en "steady diet" med max-ladninger, det er vel heller en annen tråd..  Men som et oppfølgingsspørsmål... Er det noen spesielle forvarsler før jeg sitter med halve reciveren under hattebremmen? 

Link to comment
Share on other sites

Glippe mellom løp og kasse eller plutselig treg vandring i pumpemekanismen er dårlig mojo som man sier her. Ellers så er de fleste feilmekanismer nokså vanskelige å forutse. Løpet ryker som regel ved choke og er låseklakken eller utfresingen den låser i kaputt får du deg en karamell du husker en stund.

 

Jeg tror ikke du klarer å herpe hagla di med noen esker av de Saga greiene, med mindre du skyter veldig mye med ammunisjon i øvre trykklasse. De greiene ligger i overkant av SAAMI, men sannsynligvis innenfor CIP. Remington selger hagler over hele Europa så det ville overrasket meg stort hvis man kan kverke dem med CIP testladninger.

Edited by Thor
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...