Jump to content

Hva betyr kodene på disse patronene?


Silver66

Recommended Posts

Hei dere!

Jeg har arvet ei bøtte med patroner i 6,5x55. Jeg trenger hjelp til å forstå hva det er jeg egentlig har fått. Det var enormt mye forskjellig merking. Her er foto av 29 forskjellige "koder", men det er sikkert flere i bøtta som inneholder ca et par tusen skudd. Hvorfor så mange forskjellige koder? Vet at eieren skjøt DFS i gamle dager. Virker til å være fabrikkpatroner/ikke hjemmeladet.

 

Jeg stiller meg ett par spørsmål som jeg håper å få hjelp med:

  • hva betyr kodingen på patronene / er det noe system her?
  • er noe av dette korrosive hetter / trenger jeg å vaske rifla med vann?

 

  • F.eks RAUFOSS 2 2 krone - er denne fra 1922?
  • Eller hva med RANO 6 A 4 - kan nok ligne på et LOT nr, men finnes det noen oversikt over dette?
  • Hva kan forskjellen være f.eks på   RANO 2 7 D / E og F?

Jeg har vanskelig for å tro at patronene er merket med årstall. Da vil de jo være haugamle, og alle med korrosive hetter.

 

Gode råd tas imot med takk. Skjønner at det er mye kompetanse ute å går blant enkelte her.

 

(ps: at hylsene på foto har forskjellige farger kan ha litt med lyssettingen å gjøre, og at bildene er tatt med mobilkamera)

1-8.JPG

9-16.JPG

17-24.JPG

25-29.JPG

Edited by TS
forenkling
Link to comment
Share on other sites

Det du har er vanlig ammunisjon for 6,5 krag og mauser. Det meste er med berdanhetter, Dersom ammunisjonen har vært tørt lagret kan du bruke det meste.

 

Raufoss med kronehylser ble produsert frem til begynnelsen av 70 tallet. Det var god ammunisjon, og du kan prøve om den fungerer, de eldste kan nok begynne å bli dårlig etter hvert. Jeg har testet en lot fra -71 nylig, og ammunisjonen holder greit innertier.

 

Rano var produsert for DFS skyttere, Noen av lotene fra midt på -80 tallet har begynt å få nedbryting av kruttet. Sorter etter bunnstempel og prøv dem, noen vil gi etterbrenner på grunn av nedbryting av kruttet, de lotene med slike feil bør du kassere, nedbrytingsproduktene kan ha skadet tennhetten.

 

RA med krone, og eventuelt med årstall er ammunisjon produsert på 90 tallet med bokserhette og bør være helt OK, hylsene kan brukes flere ganger, men noen loter tåler ikke mange omladinger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Per-S gir nok det nærmeste svaret her; at vi snakker om en type Lot merking. 

 

Jeg skjøt og sammenlignet en del. Det ble noen "etterbrennere" men uten noe entydig mønster.

Kruttmengden mener jeg å huske lå på alt fra ca 44- opp mot 46 grains (flertallet mellom 44,5-45,5), men heller ikke her fant jeg noe mønster ift hylsemerkinga. Tror det bare var en tilfeldig variasjon. 

 

Har fått høre også av andre at dette var helt ordinære skytterlagspatroner fra 80- og 90-tallet. Ingen som ser ut til å ha hengt seg opp i merkinga.

 

Har ladet RA-krone hylsene 4-5 ganger  nå (boxerhetter), glødet hylsehalsene, og det fungerer fint så langt. 

Edited by TS
Link to comment
Share on other sites

Tallene er produksjonsår og måned, men jeg husker ikke halt mønsteret.

7 timer siden, TS skrev:

Har ladet RA-krone hylsene 4-5 ganger  nå (boxerhetter),

Boxerhetter?

Kronehylsene var svært gode, jeg vet at noen holdt minst 15 omladinger uten gløding og med minimal fresing av lengde.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke kronehylser. Kronehylser ble kun produsert med Berdanhylser, og produksjonen stoppet rundt 1970. Det ble produsert både 6,5 og 7,62 patroner. Bildene viser originale esker. På de to patronene ser vi at på 6,5 står Raufoss på toppen, men på 7,62 patronene står Raufoss under og kronen på toppen.

Begge disse er fra produksjonen i 1968. Legg merke til at 7,62 er ladd med progressivt krutt, 6,5 er fremdeles ladd med ballistitt.

 

IMG_3059.JPG

IMG_3060.JPG

IMG_3061.JPG

Link to comment
Share on other sites

 

På 4.4.2019 den 18.09, TS skrev:

PS: Legg merke til bildet av den flate tennhetta etter å ha skutt RANO 27 F...😬

På 11.5.2020 den 10.54, TS skrev:

Jeg skjøt og sammenlignet en del. Det ble noen "etterbrennere" men uten noe entydig mønster.

 

Flat tennhette og "etterbrennere" KAN vel òg indikere at du har stort headspace/romt kammer? 

Link to comment
Share on other sites

På 15.5.2020 den 10.53, TS skrev:

Aha, det var opplysende Per-S.👍       Så da er nr. 1 ikke kronehylse (boxer),        men 2-5 er kronehylse (berdan). 🤓

 

1-8.jpg

 

Nr 1 er fra nittitallet, RA Sierra. God ammo, gode hylser men litt harde. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...