Jump to content

Vinzenz Urbas Ferlach


uffern

Recommended Posts

Har en rifle av merket Vinzenz Urbas Ferlach på hånden.Dette er et merke jeg aldrig har hørt om,men skal hvisnok være bra kvalitet.Rifla det er snakk om er ei boltrifle i kaliber 30 06,ganske sikker på at den er bygd rundt en eller annen Mauserkasse,videre er det nesten i overkant mye graveringer på den,samt at treveket er av høy kvalitet.Noen her inne som vet mer om denne produsenten og den spesifike riflen?Noen formening om hva som kan være verdt å betale for den?Børsa er er sansynlig fra 80 tallet og alldrig vært i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Google er din venn, vet du! Jeg fant masse brukte våpen fra Vinzens Urbas på diverse nettauksjoner/våpenhandlere, men ingen heimeside for fabrikanten. Ser ut til at de hvertfall har produsert våpen fra etter 2. vk til ut på 1980-tallet. Denne karen har ei rifle som kan ligne på den du har på hånden:

 

https://www.24hourcampfire.com/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/10312846/Vinzenz_Urbas_Ferlach_Mauser_w

 

De våpna jeg finner på diverse auksjons-/forretningssider, ser ut til å være fine, men ikke skrekkelig høyt priset. Hadde det ikke vært for "garderobe" og alskens problemer med ut- og innførsel, kunne jeg tenkt meg å lagt inn bud.

 

"Den rette prisen" ligger et sted mellom det selger påstår han MÅ ha, til det noen er villige til å gi. Når selger blir lei, ned til det siste. Du kan spørre selgeren, uten å virke alt for interessert.

Link to comment
Share on other sites

Jada,har vært på google men fant bare diverse brekkvåpen.Denne rifla er nok en god del mer utspjåka enn den du linker til,prisen er også godt under de jeg fant på disse auksjons sidene.Så da kjøpte jeg den like godt😉

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at vi nok har titta på samme rifla..

Den står nå i våpenskapet mitt i alle fall. 

 

Flott våpen - de kan sine saker i Ferlach! Rikt gravert med eikeløv over det hele, med åpnerhendel og en inngravert elg på underbeslaget. Passe tykk smørblad hevarm. Skyvesikringen på kolbehalsen kan være praktisk. 

 

Det er helligbrøde å montere kikkertsikte på et slikt rikt gravert våpen - selv en hakemontasje med fremre base på løpet...! 

 

Jeg planlegger å sette på et jaktdiopter bakerst på hylsa for tennstempelet. Muligens et Rigby Aperture sight. Får se hva det blir til. Den ventilerte kolbekappen med hvit effektlinje forsvinner til fordel for ei skikkelig kappe. Rifla er så slank og smekker, at den sparker nok som en gamp...

Et bittelite fiberoptisk rødt korn skal jeg også sette på siden det er mørkt på barmark i skogen i oktober-januar. Denne kommer til å bli strøken på drivjakt, med ladeklips går det kjapt å fylle opp en M98 med patroner! Med Normas nye 170grs striketip ser jeg for meg en giftig kombinasjon. Så kan folk stå der å stappe enkeltpatroner i sin (3-skudds) R93.... 😂

 

Edited by Kiwi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...