Jump to content

Upresist førsteskudd 22lr


bardp

Recommended Posts

Det er sikkert mange som har lagt merke til at første prøveskuddet på banen med 22lr ofte så vit henger i 9 ern. Og at våpenet først samler skikkelig etter fir fem skudd. På banen betyr jo ikke dette noe fa en starter med prøveskudd og fenomenet er over før alvoret starter. Men i en jaktsituasjon er jo dette et reelt problem. Er det noen som har noen medisin mot dette eller vet hva dette skyldes? Registrerer også at førsteskuddet når jeg skyter med lyddemper ofte lager kulesmell men de neste ikke gjør det hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

@bardp Pusser du hver gang du har vært på banen? Mine 2 .22lr rifler har 2mm og 4mm avvik på førsteskudd(jeg pusser løpet kun når jeg har vært i fuktig vær eller når presisjonen starter å bli dårlig).

 

Men kan ha store avvik på første skudd om jeg bytter mellom ammunisjonstyper.

Link to comment
Share on other sites

Nei baneriflen pusser jeg kun 3-4 ganger i året og etter en puss må en jo skyte 10-15 skudd før den samler. Den jeg skyter kråker med pusser jeg stort sett kun når den har vært utsatt for fukt. Ser jo også at når jeg bytter fra treningsammo til koknuranseammo går det noen skudd før den samler men det betyr nå ikke så mye. Det som irriterer meg er at den slenger litt på førsteskuddet i jaktsituasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært diskutert før (lenge siden), tror kanskje det var jmonsen som startet den tråden? Mulig den tråden har noen forklaringer, etter det jeg forstår handler dette om endringer i kulefettet over tid. Men løpet er helt klart en del av problemet, min Ruger har ingen slike uvaner. Har kun sett det en gang ved testing av ammo, tror det var fra RWS til Eley.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

En gammel og kjent debatt. 

Vi kom frem til en del svar. Det gikk med adskillige pakker med amo.  Våpen ble testet og mishandlet. Skal ikke dra gjennom alle rare forsøk. 

Kort versjonen er fettet i løpet, hvor lenge det har lagt der og hvor stivt det var blitt. Til mer fett kulene hadde og hvor lang tid våpenet hadde stått i ro påvirket avvik på første og noen påfølgende skudd. 

Versting våpenet hadde henimot 10cm avvik opp høyre på førsteskudd, avstand 50m. 

Etter total puss av våpenet så opplevde vi at der kunne gå opp mot 20-30 skudd før vi hadde godkjent presisjon. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en del avvikende førsteskudd før, på DFS stevner altså, sesongene 2017 og 2018 hadde jeg som prosedyre å skyte 5 skudd FØR jeg begynte å bry meg om hvor jeg traff. I 2019 har alle 1. skudd vært 10 ere, bortsett fra et par ganger der det åpenbart var et annet treffpunkt på skiva.
Forskjellen er at det er lenger siden jeg pussa. (en gang i 2016 eller 17) Jeg har nå skutt minst 15 000 skudd uten å pusse.

 

IMG_2903.JPG.22f9be01981ba06906179442a8448554.JPG

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så lenge jeg ikke pusset hadde jeg en X.4 klokken ni på førsteskuddet. Etter en kjapp demontering og puss kaster jeg en dårlig nier på første, dårlig tier på andre. 

 

Jeg tror (med vekt på tror) hvordan låsklakkene tar og spenn i låskasse må ha betydning, for jeg endrer retning på kastet om jeg demonterer og monterer løpet. 

Link to comment
Share on other sites

På 3.4.2019 den 21.40, Snoppy skrev:

Årsaken til førsteskuddssmellet er forbrenningen av oksygenet som opprinnelig er inni lyddemperen

Burde være enkelt å teste, skyte 5 og skru av for å blåse friskluft inn.

Tar en uke før jeg får gjort det, men kanskje andre alt har gjort det?

 

Mitt ankepunkt er at lyden høres veldig lydmursk ut og sammen med treffpunktforandring fører det til at jeg vil ha med kronografens data i dette.

Intuisjonen sier at årsaken er at den første går fortere.

Edited by Stefflus
Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer 

Skyter en mye med patroner med hardt fett trenger en noen skudd før treffpunkt er rett, med patroner med mykt fett merker jeg ikke avvik (minute of trost, ikke BR..). Pussing gir rare treff, må gjerne ha noen skudd før ting blir normalt.

Første skudd med demper smeller litt mer enn påfølgende skudd 

Patroner uten fett (minimag, stinger og denslags) ser jeg ingen treffpunktendring mellom første og påfølgende skudd (men de liker rene piper, presisjonen blir bedre etterhvert som en skyter rent for gammel smøring (puss gjør sikkert samme nytten..)

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...