Jump to content

Hva slags på Arsenal SAR M1?


ktm250sx

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som vet hva slags gjenger det er på denne børsa? Eller er det i det hele tatt?

 

Ser det er en bøssing som er en del av forsiktet som er pinnet fast i løpet med gjenger på utsiden til munningsbrems. Er det 14x1LH gjenger under denne bøssingen eller er siktet bare tredd over løpet?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Framsiktet er presset på løpet og festet med låsepinner. Den skal sitter der permanent og det er ingen gjenger under det. Hvis det skal av må du jekke det av med hydraulisk presse. Har du M24x1.5 RH så har de utvendig diameter på ca 24 mm, og på AK-74 som typisk har disse gjengene så er disse støpt i sammen med framsiktet. Har du M14x1 LH så har de utvendig diameter på ca 14 mm, og er links. På AK-47 som pleier å ha disse gjengene så er de kuttet i selve pipa og har ca samme diameter som den og framsiktet er kortere.

 

 

 

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 12/24/2019 at 12:22 PM, Ei tohi varjata said:

SAR-M1 er en salig blanding av deler fra AK ("AK47"), AKM, og AK74, det er ikke rart folk blir forvirra. De har valgt å gjøre den så dustete som mulig når det kommer til å benytte seg av ekstrautstyr som kolber, grep, osv.

Litt gammel tråd, men river litt liv i den da jeg har begynt å kikke litt på SAR M1 i 7.62x39 (ukurant kaliber i disse tider, I know)


Vet du tilfeldigvis hvilke deler som passer fra AKM/74/47 på en SAR-M1? Forsøkt å søke litt, men SAR M1 finnes vist ikke i USA, de har en egen variant. 
Tenker standard AKM kompensator/brems samt pistolgrep, forkjefte, kolbe? 


Ideen er å kjøpe inn en SAR M1 i kombinasjon med 'surplus' originalt Sovjet AKM kolbe/pistolgrep/forkjefte/brems og magasiner i bakelite om det passer på SAR M1.
Og ha et separat sett med det samme fra Zenitco slik at samme rifla kan brukes nogetlunde i sport sammenheng men og fylle et ønske om en oldschool ala 1970 AKM. 

 




 

Edited by Stat 0
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til Arsenal SAR M1 så er der en del særegenheter som gjør at noen deler kan fritt benyttes og andre må kanskje bearbeides:

 

- Kolber må være til Type 3 (milled receiver), alle andre typer har annen innfesting og vil generelt ikke passe. 

 

- Gassrør/overtre kan byttes fritt mellom de ulike typene. Samme med sluttstykkebærere, pistolgrep og mekanismedeksel.

 

- Til forskjefte så vil et type 3 passe (men vær forberedt på litt bearbeiding siden M1 har pipe som er presset og pinnet i låsekassen fremfor skrudd (type 3) som gir litt annen geometri i innfestingen. 

 

- Munningsbrems så vil du kunne bruke bremser som har gjengestigning M24x1,5 RH (samme som for AK74 og AK100-varianter), men tilpasset 7,62 og ikke 5,45. 

 

- Bajonett så vil standard AKM-bajonett passe.

 

- M1 er relativt snill med stålmagasiner både østtyske, polske, ungarske etc. passer, enkeltmagasiner må kanskje tilpasses litt (files ned). Noe mer usikker på polymer. 

 

Deler fra samme land har en tendens til å passe med mindre manuell tilpasning enn deler fra forskjellige produsenter. Som med alt AK så vær forberedt på litt tilpasning.

 

Vet om en samler i Storbritannia som har mye gammelt tre og diverse smådeler (https://www.cold-war-collectables.co.uk/)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mye nyttig informasjon her @lompa 👍 noen som har tips til egnet demper og hvor slikt eventuelt er å få handlet/hvem som kan importere? Kan ikke si jeg har sett demper med korrekte gjenger noen plass. Så er vel patenten på disse børsene noe spesiell med denne fjærbelasta tappen som låser i munningstilbehøret?

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (16 minutter siden):

Før du monterer demper på AK skal du være rimelig sikker på at den monteres/indekserer konsentrisk med løpet. Det er ganske mye slarv/slark på de munningsdingsene de bruker og gjengene på munningen er primært kun ment for flammedemper og komp.

Kjedelig å skyte ovalt høl gjennom demperen ;)

 

Ole

 

Har hørt det samme, og ser det er en del slark på flammedemperen som står på originalt. Men det må da finnes demper som er egnet? Hva er mest brukt på disse, demper som skrus på brems eller ren demperløsning? Hadde jo vært perfekt med noe One Norseman lignende størrelsesmessig. 

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Stat 0 skrev (På 27.1.2023 den 9.55):

Litt gammel tråd, men river litt liv i den da jeg har begynt å kikke litt på SAR M1 i 7.62x39 (ukurant kaliber i disse tider, I know)


Vet du tilfeldigvis hvilke deler som passer fra AKM/74/47 på en SAR-M1? Forsøkt å søke litt, men SAR M1 finnes vist ikke i USA, de har en egen variant. 
Tenker standard AKM kompensator/brems samt pistolgrep, forkjefte, kolbe? 


Ideen er å kjøpe inn en SAR M1 i kombinasjon med 'surplus' originalt Sovjet AKM kolbe/pistolgrep/forkjefte/brems og magasiner i bakelite om det passer på SAR M1.
Og ha et separat sett med det samme fra Zenitco slik at samme rifla kan brukes nogetlunde i sport sammenheng men og fylle et ønske om en oldschool ala 1970 AKM. 

 

Etter tips fra @lompa handlet jeg et sett som stammer fra en polsk WZ60 fra cold war collectables til min SAR M1. Type 3 altså. Delene krevde minimalt med bearbeiding, kun litt fjerning av treverk her og der ved hjelp av fil og pussepapir.

 

Må si meg veldig fornøyd med resultatet. Delene er godt brukt og rustikke, men jeg liker det 👌 blir nok å gi dem en liten omgang trerens og olje, men ellers skal de få være som de er :) det gjorde seg å bli kvitt plasten!

 

(noen som vet hvorfor bildet får så dårlig oppløsning etter jeg laster opp?)

 

 

20230305_122032.jpg

Edited by arnegun
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du steike, dette ble det resultater av. Helt enig, den plastikken ødelegger hele rifla, nå ser det faktisk ut som en AKM variant, med unntak av flammedemperen så er du i mål! 

Dog dumt om ikke Zenitco deler vil passe fint overens. Uansett, kjempeflott rifle.

 

Denne får du nok mye oppmerksomhet av på skytebanen! 



 

On 3/5/2023 at 8:44 PM, arnegun said:

 

 

Etter tips fra @lompa handlet jeg et sett som stammer fra en polsk WZ60 fra cold war collectables til min SAR M1. Type 3 altså. Delene krevde minimalt med bearbeiding, kun litt fjerning av treverk her og der ved hjelp av fil og pussepapir.

 

Må si meg veldig fornøyd med resultatet. Delene er godt brukt og rustikke, men jeg liker det 👌 blir nok å gi dem en liten omgang trerens og olje, men ellers skal de få være som de er :) det gjorde seg å bli kvitt plasten!

 

(noen som vet hvorfor bildet får så dårlig oppløsning etter jeg laster opp?)

 

 

20230305_122032.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fryktelig moro rifle er det uten tvil! Da vet du værtfall at type 3 deler passer fint på disse 👍 tror ikke jeg blir å gjøre så mye mer med den. Har sidemontasje med rødpunkt som brukes i ny og ne, men til konkurranse kommer den til å bli brukt i ipsc standard rifle. Lurer dog på å skifte baksiktet til en ghost ring, har ikke blitt helt komfortabel med standardsiktene, spesielt i middels lys.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...