Jump to content

Hvordan lade presise ladninger


Aircooled

Recommended Posts

Jeg har ett lite ønske om å lage en tråd om hvordan man lader presise rifleladninger. Hva slags merker utstyr og hva slags utstyr som er bedre enn andre for presise ladninger, men er sletts ikke kompetent nok til dette selv (å lage tråden altså).

Jeg kan jo starte med hvordan jeg går frem, for å krympe mm på gruppene.

Jeg starter med å sortere hylser etter vekt. Teorien min er at små variasjoner i hylsevekt, gir variasjoner i innvendig hylsevolum, og kan gi variasjoner i hastighet og trykk. Altså veier jeg alle hylsene jeg skal lade, og sorterer vekk de med en uakseptabel variasjon.

Jeg freser hettelommer. Dette gjøres hver gang hylsen lades. Min teori er at da får tennhetten like forhold hver gang.

Så helpresser jeg hylsen før første gangs skyting, og lader på vanlig måte.

Ved annen gangs ladning måles hylselengde og freses og tennhettehull freses. Jeg gjorde før fresing av tennhettehull ved første gangs behandling av hylsen, men etter noen samtaler med Morten Vinje, og litt tankevirksomhet, gjør jeg det nå etter skyteformingen. Grunnen er at Lyman tennhettehullfreseren (gisp for ett ord) som jeg har, bruker hylsehalsens kant som anleggsflate, og justeres ut fra hylsens lengde. Siden hylsens lengde justeres etter skyteformingen, vil man kunne få variasjoner i tennhettehullfresingen, ved å gjøre dette før.

Jeg har til nå brukt full size die til å presse hylsa. Dien har da vært justert etter kammeret på rifla, ut fra metoden beskrevet i Ladeboken. Jeg kommer til å gå over til å kun halspresse fremover. Om det blir med Lee collet die eller om jeg bruker ett diesett med løse bøssinger vet jeg ikke. Det er sånne ting jeg håper å finne ut med denne tråden :D Jeg kommer til å bruke Body die når hylsa blir treg å kamre.

Så over til kulene. Akkurat som hylsene sorterer jeg kulene ut fra vekt. Kuler med stor variasjon i vekt, sorteres vekk. Jeg har vurdert å skaffe meg en meplatefres, og frese meplaten på kulene, men har ikke helt bestemt meg enda. Det var ett "problem" med Sierra sine kuler, men har gått over til Lapua Scenar, og de virker jevnere i tuppen.

Jeg veier hver enkelt kruttladning, og bruker ikke kruttmål. Grunnen er at Lyman kruttmålet og jeg ikke blir helt venner. Jeg får ikke justert det, til å gi like nok ladninger hver gang, og siden jeg har Lyman DSP, så bruker jeg den i stedet.

Sånn gjør jeg altså det i dag. Siden ingen av riflene mine har tight neck kammer, så freser jeg ikke hylsehalsen utvendig. Jeg lurer på å frese hylsehalsen innvendig da, men vet ikke om det har noe for seg.

Jeg håper at superladerene her inne kan komme med sine tips og triks, da jeg og sikkert flere med meg ønsker å lade så presis ammo som mulig. I tillegg er jeg så rart skrudd sammen, at jeg synes det er kos å preppe hylser, og terapi i det å sitte ved ladebenken.

Edit: Jeg mente meplatefres :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg regner meg i kategorien superlader kommer jeg med litegrann jeg også. Tror egentlig jeg tenker nokså likt som trådstarter, men vil bare kommentere et par ting:

 

Sortering av hylser etter vekt:

Er det sikkert at forskjeller i vekt mellom hylsene gjenspeiler forskjeller i innvendig volum? Husk at det er det innvendige volumet som virkelig er interessant å få så jevnt som mulig. Man kunne måle innvendig volum i hver hylse (antall grain vann f.eks.) og sortere etter det istedet for vekt. Vet ikke om det vil gi praktisk gevinst, men man måler ihvertfall direkte på den størrelsen man er interssert i.

 

Sortering av kuler etter vekt:

Etter å ha lest boka til Harold R. Vaughn, "Rifle accuracy facts" sitter jeg igjen med følgende: Det er mye viktigere at kulene er balansert enn at de har nær eksakt lik vekt. Slik leser ihvertfall jeg litteraturen. Nå er vel kanskje sjansen for at en ubalansert kule har en annen vekt enn resten av esken relativt stor for alt jeg vet. Poenget mitt er også her at vekt bare er en _indirekte_ indikator på de størrelsene vi ønsker å få jevnest mulig.

 

Er selvfølgelig klar over at jeg innfører mye mer arbeid (vannfylling og tørking av hylser tar tid) og behov for avansert måleutstyr (hvem har et instrument for å måle statisk eller dynamisk balanse i prosjektiler?). Ei heller vet jeg om forslagene mine vil gi noen praktisk forbedring, men forståelse av et fenomen er alltid viktig for å forbedre noe.

 

Gleder meg til fortsettelsen på denne tråden. :D

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg regner meg i kategorien superlader kommer jeg med litegrann jeg også. Tror egentlig jeg tenker nokså likt som trådstarter, men vil bare kommentere et par ting:

 

Sortering av hylser etter vekt:

Er det sikkert at forskjeller i vekt mellom hylsene gjenspeiler forskjeller i innvendig volum? Husk at det er det innvendige volumet som virkelig er interessant å få så jevnt som mulig. Man kunne måle innvendig volum i hver hylse (antall grain vann f.eks.) og sortere etter det istedet for vekt. Vet ikke om det vil gi praktisk gevinst, men man måler ihvertfall direkte på den størrelsen man er interssert i.

 

Sortering av kuler etter vekt:

Etter å ha lest boka til Harold R. Vaughn, "Rifle accuracy facts" sitter jeg igjen med følgende: Det er mye viktigere at kulene er balansert enn at de har nær eksakt lik vekt. Slik leser ihvertfall jeg litteraturen. Nå er vel kanskje sjansen for at en ubalansert kule har en annen vekt enn resten av esken relativt stor for alt jeg vet. Poenget mitt er også her at vekt bare er en _indirekte_ indikator på de størrelsene vi ønsker å få jevnest mulig.

 

Er selvfølgelig klar over at jeg innfører mye mer arbeid (vannfylling og tørking av hylser tar tid) og behov for avansert måleutstyr (hvem har et instrument for å måle statisk eller dynamisk balanse i prosjektiler?). Ei heller vet jeg om forslagene mine vil gi noen praktisk forbedring, men forståelse av et fenomen er alltid viktig for å forbedre noe.

 

Gleder meg til fortsettelsen på denne tråden. :D

 

Hvis vi går ut fra at utvendige mål er like, noe de bør være, så vil forskjell i vekt gjennspeile forskjell i innvendig volum.

Ellers er min erfaring med å lade presise patroner at du får ikke bedre resultat enn det rifla er bygd for. Har rifla romt kammer, spesiellt da i halsen, eller at alt ikke ligger på linje, kan du preppe hylser til krampa tar deg uten å få noe bedre resultat. Den tok i hvert fall meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi går ut fra at utvendige mål er like, noe de bør være, så vil forskjell i vekt gjennspeile forskjell i innvendig volum.

Akkurat hva jeg tenkte og. Det kan vell være litt forskjell i utvendige mål på ei hylse, men jeg bruker hylser fra samme lot, så jeg antar det ikke er store forskjeller i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vell være litt forskjell i utvendige mål på ei hylse

Det vil det vel ikke være etter at hylsa er skutt en gang? Da bør jo hylsa holde ytterdimensjoner som er gitt av kammeret ditt. Eller?

 

Materialet i hylsa springer jo litt tilbake etter avfyring. Ujevnheter i messingen hylsene imellom kan kanskje føre til at de springer litt ulikt tilbake.

Imidlertid vil vel hylser av god kvalitet være nokså homogene i materialet. Jeg tror uansett vi snakker SMÅ forskjeller her.

Skulle egentlig ikke forundre meg om hele teorien min faller i fisk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil prøve å sparke litt liv i denne tråden igjen, for det er et interessant tema.

 

Men for å gjøre tråden litt mer konstruktiv og logisk bør den deles opp i kategorier rifler det lades for.

 

Kategori 1: Fabrikk jaktrifler

Kategori 2: Rifler der kasse og sluttstykke er overgått for retthet og custom løp er montert og med tilsvarende rett kammret.

Kategori 3: Bench Rest rifler.

 

På kategori en, kan du enten ha vært heldig og rifla går bra med det meste, eller du kan ha fått en med forskjellige lyter som skjeivt tennstifthull i bolten, romslig kammer og et dårlig løp. Sjansen for å lykkes med de slik rifle krever mest arbeid, og det er ikke sikkert at du lykkes uansett. Når du skyter en patron i ei rifle med romt kammer vil du få en større trykkring oppe der hylsa ikke er støttet av kammerveggen. Skal du tyne det meste ut av denne rifla, må du merke hylsa slik at du kan legge den inn i kammeret i riktig orientering. Til jakt er jo dette umulig å få til, så den smarte gir seg allerede her. Vil du fortsette kan du prøve med forskjellige kuler, krutt og settedybder på kula. Dette er arbeidskrevende og du må bare forandre på ett parameter om gangen.

På grunn av at hylsa ikke ligger rett i kammeret har heller ikke dreiing av hylsehalsen noe for seg. Også fordi kammeret og hyldehalsen er rom, så vil du egentlig forværre problemet bed å starte kula beint. Teorien er, og den virker mye mulig i praksis, at i det skuddet går og halsen utvider seg og slipper taket på kula er den uten støtte og kula eller bakdelen vil dette ned til bunn av halsen. Da vil den jo entre skjeft i løpet.

Jeg har prøvd med patroner som er helt rette i utgangspunktet og der det var kast i kula i patronen. Resultatet på skiva med begge typer patroner var likt, og det får meg bl annet til å tro litt på teorien over.

 

På dette stadiet i skyte og ladekarrieren har vi gjerne bare et standard diesett. Jeg har ikke sett noen direkte beviser på at det hjelper, men ett triks kan være å legge en tynn O-ring mellom låsemutteren på dia og pressa. Dette er for å la dia "flyte" og følge hylsa uten å bryte på den. (Lee har vel en slik løsning på sine dier) I innstruksjonen til dia står det gjerne at du låser ekspanderknappen/utstøteren mens ekspanderknappen står i halsen på dia. En bedre løsning kan være å la ekspander/utstøter henge løst. I terorien vil da også hylsa følge knappen og ikke bryte. Nå er min erfaring at ekspanderknapper drar halsen skjev nesten uansett. Et siste triks når du setter kula er å starte den i hylsehalsen og så vri patronen180 grader rundt før du setter kula til full dybde. Dette skal også være med å rette opp kula.

 

Jeg kan komme tilbale til riflekategori 2 og 3, men nå vil jeg ha kaffe.

 

En liten ting, Sinclair gav i sin tid ut et hefte som heter Presicion Reloading & Shooting Handbook. Her står det mye bra om presisjonsladning.

Link to comment
Share on other sites

Det var en bra presisering Arrowmaker, å dele temaet vårt inn i kategorier. Jeg har ikke glemt denne tråden, men det har vært så mye å sette seg inn i her i vårt nye hjem nr to, og i tillegg har laderommet midlertidig vært lager for tomme pappkasser. Nå ser jeg gulvet i furtebua igjen :D

Jeg har litt lyst å komme inn på hva slags dier og utstyr som er gode til presisjonsladning også. Det er fryktelig mye utstyr på markedet som lover presise ladninger, men hva virker egentlig, og hva er "mumbojumo"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en del tanker om både kategorisering av nærværende tråd, hensiktsmessig oppdeling o.l. samt om bidrag til selve innholdet.

 

Mitt spørsmål er om vi rett og slett må begynne med utgangspunktet, hva ønsker en å oppnå og hvorfor? F.eks. vil vel akanskje kvalitetsforskjellen på die-sett utelukkende vises på hvor rett den ferdigpressede hylsen (hylsehalsen) blir og om den er riktig dimensjonert så en kan justere inn riktig patronspill? Det vi ønsker å oppnå er riktig ompressing og rette/konsentriske hylsehalser, hvordan oppnås dette og hvilke løsninger er gode?

 

Jeg følger Arrowmakers forslag til inndeling, ikke minst tror jeg det er hensiktsmessig å ikke blande diskusjon av hensiktsmessig utstyr og fremgangsmåter relevante for f.eks. BR våpen med hva som er hensitksmessig for et masseprodusert jaktvåpen.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg forslår at vi beynner i BR enden, for her vil ALT det ekstreme være, og andre "nedover skalaen" kan implementere det de synes, alt etter hvor mye den enkeltes rigg er i nærheten ei BR rifle.

 

Jeg vil tro at de fleste som bidrar her er viderekommende, både på lade og riflefronten,(har våpen i kat. 2-3) mens de som leser og som er i "kategori 1" kan dra nytte av dette. En PRØVER jo ikke å lade upresise patroner selv om en har en masseprodusert umodifisert fabrikkbørse heller...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid like lett å holde på en tankerekke til du kan trekke en fornuftig konklusjon, særlig i saker med mange og ikke alltid målbare variabler. (Så hvis det går litt i ball her, så er det hjernen min som går varm)

Når det gjelder presise rifler og patroner for disse, tror jeg omtrent følgende.

Det som skiller BR rifler mest fra andre er "tight neck" halsen, og jeg tror at mye av hemmligheten ligger her. Det er mange andre variabler også, men la oss konsentrere oss om halsen i denne omgang. Jeg nevnte i mitt forrige innlegg ei rifle som gikk like bra med rette og urette patroner. Teorien blir da at toleransene på kammer og hylsehals er såpass trange at kulen blir rettet opp eller ikke gitt anledning til å starte så skjeivt at det gir nevneverdig utslag. Jeg gjorde noen kjappe målinger i dag med en .223 Rem. Løpet er et Shilen Select Match og med et bra brotsjet kammer. Diesettet til denne rifla er et standard RCBS med necksizer. Jeg målte kastet på hylsehalsen på avfyrte hylser med en RCBS case master. På 6 målte hylser er kastet innenfor 0,0254mm. Det er ganske beint. Så smurte jeg hylsene utvendig og innvendig, og kjørte de gjennom necksizeren. Kast etter sizing var 0,127mm. Etter å ha satt i kula var kastet pålt på kula oppe i hele 0,1778mm. Ikke veldig bra spør du meg, men rifla går faktisk ganske bra selv med disse patronene.

Jeg gjorde en ganske omfattende test på ei .243 Win rifle for en del år tilbake og konklusjonen min ble nogen lunde den samme.

 

Så, jeg tror at mye av problemet ligger i halsområdet og at det kan være en grense på toleranser og gjerne kuleskråning som skiller hvor en rifle kan rette opp skjeve kuler eller ikke. Så dess "dårligere" utgangspunkt du har, dess mindre er sjansen for at mekaniske ladetriks som hylseprepping og lademetoder vil gi noen gevinst. I sånne våpen har jeg mer tro på kule/krutt kombinasjoner.

 

Men, det er jo det som gjør lading interessant også, at man vet ikke før man har prøvd og selv da er det vanskelig å gi en bastant forklaring på hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke være noen "festbrems", men er enig med Trons kommentarer lenger opp i tråden. (hvis jeg forstår han rett)

Å bruke BR ladeteknikker har lite eller ingenting for seg hvis du ikke lader for et BR våpen. Å dreie hylsehalser er ingen vits hvis du ikke har "tight neck" kammer for eks.

Det er egentlig også litt vanskelig og diskutere ut fra kategorien jaktvåpen og våpen med skiftet pipe da kvalitet på jobben og toleranser varierer fra rette trange kammer til kammer som har blitt brotsjet med borvinne. Derfor et forslag.

Hvis noen for eksempel tar jaktrifla si, eller en annen rifle for den del, men i et kaliber det er lettvindt å få ammo til. Så kan han skyte noen referansegrupper med fabrikkammo. Deretter kan han prøve å forbedre presisjonen ved å lade for den samme rifla. Da har vi noe konkret å jobbe ut fra og noe som sikkert flere kunne hive seg på. Dermed ville vi også lettere kunne fastslå (til en viss grad avhengig igjen av kammerdimensjoner osv) hvilke metoder, om noen, som virker.

Link to comment
Share on other sites

Det ville kunne bli veldig interessant å teste litt ut i praksis hva som faktisk ser ut til å fungere. Det jeg er redd for er at vi skriver fasiten for èn rifle, dvs. testvåpenet.

 

Arrowmaker refererer til en rifle, med ordinært romt kammer, som ikke responderer den ene eller andre veien på konsentrisitet. Jeg har gjort en motsatt erfaring i sommer, riktignok med noe så tungskutt som .375 H&H, men tilslutt var tendensen helt klar: Den pipa vil ha rette patroner. Og 203B. Da går "alt". Jeg fant ut av det ved at Forster die settet jeg har brukt i fem år plutselig begynte å lage skjeve patroner. Dette ble løst ved, som påpekt over, å løsne på skruene som holder stammen. Løst tiltrukket blir det rett, hardt tiltrukket blir det skjevt. Enda her er stammen "lagret" opp med en gummiskive og ekspanderen montert høyt på stammen... jaja.

 

Men litt mer konkret: Jeg stiller gjerne med et testvåpen, min meget (i jakt og jaktfeltsammenheng) presise 6,5x55 pipe i Blaser`n. Problemet mitt er maks 12x kikkert og dårlig rutine i benken + dårlige benker der jeg skyter = litt usikkerhet om sjåførfeil kan utelukkes såpass at resultatene blir valide. Men Reinhard har jo sin egen benk + kanskje mer rutine i benke, og sågar noen egne våpen som kunne passe?

 

I 6,5x55 kan en jo skyte ei pakke lapua scenar, og så lade opp de samme hylsene med scenarkuler og VV krutt, for så å teste ut ulike prosedyrer og se om det bærer noen frukter?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Aircooled. Jeg ser du vurderer å frese hylsehalsene dine for å få større jevnhet i halstykkelse.. Ikke gjør det med mindre du ikke har neck-sizer die med løse bøssinger. Du vil antagelig ende opp med dårlig hold til kulene dine.

Hva regner du forresten som uakseptabel vektavvik?

Vektsortering av hylser kan være nyttig, men sørg da for at du har de beste hylsene på markedet. .. Lapua

Ingen annen hylseprodusent kan måle seg med Lapua hylser i jevnhet og kvalitet, så hvis du ikke legger lista for høyt, så slipper du antagelig å sortere. :)

 

Nå er det frem og tilbake om hvorvidt det skal lades til ei rifle med BR potensial eller ikke, men uansett så strever de fleste etter mest mulig uniformitet i sine hjemmeladde patroner. Det får man ved å bruke god tid, være nøyaktig og velge utstyr og komponenter med omhu.

Syns du er på god vei allerede.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Aircooled. Jeg ser du vurderer å frese hylsehalsene dine for å få større jevnhet i halstykkelse.. Ikke gjør det med mindre du ikke har neck-sizer die med løse bøssinger. Du vil antagelig ende opp med dårlig hold til kulene dine.

Det er forskjell på å ta toppene og full "sleik". Jeg har et 308 tight neck(.334 neck) og der MÅ det freses. I 6BR har jeg et .274 "no turn" neck(.272 regnes også som no-turn i 6BR) og her trenger jeg strengt tatt ikke frese halser.

Når jeg likevel gjør det er det av den enkle grunn at selv om du ikke har tight neck, så er selv Lapua hylser ujevne i halsen. Jeg stiller fresen slik at den tar toppene, og på noen så går den plutselig helt rundt :!: Halsen kan variere i tykkelse på flere måter; Enten så er den jevn med ULIK tykkelse, eller så er den jevn med mindre tykkelse, eller så er den tykkere på ene siden. Dette forekommer i begge av de to tykkelsesvariantene, og det ses når jeg måler etterpå med mikrometer.

 

Eller dvs. jeg har sluttet med å måle, jeg bare finner tilbake til tykkelsen jeg vet fungerer, for jeg setter kulene med en Load tension meter fra shootingsoftware.com som spytter ut hvor stor kraft de sitter med.

Under forutsetning at kulene har nøyaktig samme diameter(som jeg også har sjekket) er varierende verdier forskjellig kulehold. Dette er igjen underforutsetning at en gjør dette på engangskutte el. nye hylser, og ikke blandede da hardheten forandre seg hele tiden. Med et neck tension meter gjetter en ikke lenger med hvilken kraft kula sitter med, og en kan tom. skifte bøssinger i dia og sette med en kraft som tilsier topp presisjon etter erfaring. OI...Enda en variabel å ta hensyn til... :lol:

 

Når jeg setter kulene i brettet sitter de med likt hold på rekker, og da ser det ikke ut til å gå dårlig akkurat...ES er veldig liten på de, og dette gjør seg utslag på langhold mer enn om de går på 5 eller 15 mm på 100meter.

 

Jeg har stor tro på at det er bedre med litt tynnere hylsevegger og RETTE patroner, enn å ikke dreie å ha skjeve. Jeg tror tom at dette har MER å si i rommelige kammer enn trange, under forutsetning at kammeret er RUNDT og ikke ovalt som mange fabrikkrifler er, og også mange kamrede i ettertid.

 

Når skal det sies at Lapua fabrikkammo går MEGET bra i min rifle, og de aller fleste ville vært fornøyd med det, men de preparerte går enda endel bedre. Og det er derfor jeg lader...Fordi det er GØY :D

Link to comment
Share on other sites

Aircooled. Jeg ser du vurderer å frese hylsehalsene dine for å få større jevnhet i halstykkelse.. Ikke gjør det med mindre du ikke har neck-sizer die med løse bøssinger. Du vil antagelig ende opp med dårlig hold til kulene dine.

Hva regner du forresten som uakseptabel vektavvik?

Vektsortering av hylser kan være nyttig, men sørg da for at du har de beste hylsene på markedet. .. Lapua

Ingen annen hylseprodusent kan måle seg med Lapua hylser i jevnhet og kvalitet, så hvis du ikke legger lista for høyt, så slipper du antagelig å sortere. :)

 

Nå er det frem og tilbake om hvorvidt det skal lades til ei rifle med BR potensial eller ikke, men uansett så strever de fleste etter mest mulig uniformitet i sine hjemmeladde patroner. Det får man ved å bruke god tid, være nøyaktig og velge utstyr og komponenter med omhu.

Syns du er på god vei allerede.

:wink:

Takk takk :D Jeg er knallhard, aksepterer ett avvik på hylser og kuler på +- 0,5 grs. Som en liten digresjon, så begynte jeg med å sortere med noen Rem 180 grs bulk kuler, til den forige 300'en min. Ut av 123 kuler, var det 10 som var innenfor krava mine :shock: Nå bruker jeg jeg Scenar, og da blir haugen med godkjente kuler mye større :D

Til VS'n bruker jeg Lapua hylser til "krympemmskyting" og rem bulk hylser til alt anna. Samme gjør jeg med 300'en. Har ett større avvik i rem bulk hylsene, men de er faktisk ikke så ille. Med den prisen Lapua skal ha på 300 hylsene, passer jeg på de som de var av gull. Nesten så de får sove på puta mi om natta. Jeg bruker vanlige hetter, ikke match.

Link to comment
Share on other sites

Det er så enkelt at man ¨å være pinlig nøyaktig som F.eks. å telle kruttkorn for å få ladningen 100% lik hver gang, sette kula like dypt og med sammre krymp/ikke krymp, at alle hylsene er rengjort for man bruker dem både inni og utapå og at de behandles som egg under hele prosessen. Allikevel vil det være feilmarginer Er kulene like runde, like tunge er spissen beskadiget er hylsene like innvendig, (av samme lott)

 

hvor stor feilmargin har du som skytter, hvor stor feilmargin har våpenet ditt. summen av alt dette vil fortelle deg hvor god ladning du har laget...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lærte noe av en av Norges beste hjemmeladere for match ammunisjon - Ove Gude.

For å sortere kulene rullet han dem på en skråstilt glassplate. Da ser du hvilke som er symetriske og sylindriske. Det er selvfølgelig nødvendig å preparere hylsen, men det er kulen som skal gjøre jobben, og den er like viktig. Dersom tyngdepunktet ikke ligger i symetriaksen for kulen blir det et avvik i det kulen forlater munningen. En kule som er svakt kon vil også entre løpet ulikt fra en som er sylindrisk.

 

Går en tilbake til presisjonskyttere på slutten av 1800 tallet hadde de noen triks som vi kan lære av når vi skal sortere ut hva som påvirker presisjonen. Ofte ble kulen satt rett i løpet med et spesielt verktøy som sikret konsentrisitet. Hylsen med kruttladningen ble kamret uten at kulen ble forstyrret. Dersom vi prøver dette vil vi kunne skille mellom kulefaktorer og hylsefaktorer?

Link to comment
Share on other sites

Først en kommentar til forrige taler:Man kan sikkert se skjevheter i kulene vha. glassplate, men dette framstår for meg som en litt unøyaktig måte. Hvor mye kast må det være for at det synes osv.? Sinclair mfl.selger jo diverse verktøy som kan sortere kuler. Har ikke brukt dette selv, men virker å være nokså greie saker som ikke koster all verden, så hvis man gidder kan jo ikke dette skade. Med disse verktøyene vil man også kunne sortere kuler som avviker på ogivalen.

 

Som vi vet er det noen kalibre med noen kuler som liker at kulene sitter godt i bommene for å øke stabiliteten. Tenker spes på 6mm kuler som f.eks Berger VLD. Disse er vel såpass "kilne" på dette pga. den ekstremt korte bæreflata. Jeg har ikke giddet å teste disse kulene så mye i 6BR at jeg har fått de til å gå noe særlig.

 

Er det noen av dere som har prøvd "soft seating" og som kan si noe om hvordan dette har fungert? Hvor langt ut ift. normal sette-lengde dere brukte osv? David Tubb skriver en del om dette i sin bok "Rifle Shooter". Han lader all sin 600 yds ammo på denne måten da han mener dette har noe for seg. Han bruker 117 gr DTAC kule i 6 XC til dette. Dette forutsetter jo at ammoen lades ett og ett skudd og ikke mates fra magasin. Forutsetter også at man bruker bushing som gir mindre "neck tention" da kula skal skyves tilbake ca. 1mm av riflinga hver gang. Teorien sier da at dette skal bli likt hvær gang. Og det er jo bra, som vi alle ved, når det gjelder presisjonsskyting.

 

(Mange engelske ord her, men det er fordi jeg mangler ord-forråd på norsk, da det gjelder enkelte begrep)

Link to comment
Share on other sites

I den tid Ove Gude drev på var det ikke det samme tilbudet av utstyr. Men likevel, metoden er overaskende effektiv. Har du et speil så blir det kansje enda bedre. Legg kulene paralellt med overkanten og la den rulle. Noen kuler svinger til høyre og noen til venstre, noen har kast og noen ruller jevnt. Ruller de jevn og pent rett fram så er de egnet til presisjonslading. (De jevneste ruller lengst bortover bordet etter glassplaten) Metoden er rask, hvordan den er sammenlignet med moderne måleinstrumenter vet jeg egentlig ikke, men det kan jo prøves.

Link to comment
Share on other sites

Her var det kommet mye bra gitt!

 

Leon skrev:

Sitter med et lite utkast som ble skrevet for over et år siden rundt det å sortere parametere for å få best mulig presisjon.

Jeg gleder meg til denne!

 

 

.

Jeg er ikke enig i at det behøver å være en forskjell i behandlingen av det ladetekniske mellom de skisserte kategoriene. Er Pipe/kammer osv rett, og av god kvalitet kan det være mulighet for å oppnå relativ presisjon innenfor den aktuelle kategorien, og at det ikke skal hjelpe å bruke enkelte av BR teknikkene på jaktbørsa kjøper jeg ikke.

 

Bamrud skrev:

Aircooled. Jeg ser du vurderer å frese hylsehalsene dine for å få større jevnhet i halstykkelse.. Ikke gjør det med mindre du ikke har neck-sizer die med løse bøssinger. Du vil antagelig ende opp med dårlig hold til kulene dine.

Hm.. De fleste diesett er så trange at ekspanderknappen har en god jobb å gjøre. Vil man ikke ved å frese halsene litt, kunne oppnå to goder. 1 jevn halstykkelse. 2 man kan frese halsen ned til ”riktigere” halsgrep (neck tention) og samtidig minske faren for å dra halsen skeiv med ekspansonsknappen. Man gir ekspansjonsknappen "mindre å gjøre". Man vil kunne få noe mere rom rundt halsgodset, men jeg innbiller meg at det uansett må være bedre med en jevn hals så lenge man har kulehold nok.

Svar utbedes

 

( sjøl tar jeg som regel alle hylser pressa i std diesett i to omganger. Først presse uten knappen, og deretter med knappen ovenfra, fordi jeg tror mange av mine skeivheter eh.. kommer akkurat herfra)

 

Det er et generelt inntrykk jeg har at man mener at har du romt kammer i halsregionen, kan du glemme presisjon. Jeg tror at hvis du har et romt kammer blir det enda viktigere å få jevnhet i messingen for å styre ved kuleslippet. Det blir vel kanskje et spørsmål om hvorvidt det er jevnheten i messingen, eller ”støtte” fra kammerveggene som sentrerer i kuleslippet.

Jeg tror, spesielt i forhold til kammer med friflukt at dette har noe for seg uansett romsligheten i halsregionen.

 

Slik jeg forstår det er nullfriflukt en måte å omgå problematikken rundt jevnhet i kuleslippet, selvfølgelig i tillegg til å sette kula i et rett utgangspunkt.

Nullfriflukt er jo ikke bare for BRvåpen!

 

Jeg tror ikke noen har nevnt ladestiger/lengdestiger?

 

Jeg gleder meg til å lære mer om å måle kulejevnhet. Det har jeg grubla en del på i det siste!

Link to comment
Share on other sites

Aircooled. Jeg ser du vurderer å frese hylsehalsene dine for å få større jevnhet i halstykkelse.. Ikke gjør det med mindre du ikke har neck-sizer die med løse bøssinger. Du vil antagelig ende opp med dårlig hold til kulene dine.

Man vil kunne få noe mere rom rundt halsgodset, men jeg innbiller meg at det uansett må være bedre med en jevn hals så lenge man har kulehold nok.

Svar utbedes

Nå har du satt meg i gang, Reinhard. :)

Greit "å bli satt til veggs" med en presisering siden jeg utalte meg litt uklart i første innlegg i tråden.

Aircooled lurte egentlig på å brotsje opp hylsehalsen innvendig og spurte om det hadde noe for seg. Det har det ikke såfremt han ikke har åpnet opp eller strupt ned hylsehalsen i form av konvertering fra et annet kaliber. Da får vi som kjent den berømte smultringen som må dreies og/eller brotsjes bort.

Halstykkelsen på nye standardkaliberhylser blir ikke jevnere av innvendig brotsjing av halsen, man fjerner stort sett bare messing, og risikerer å gjøre hylsehalsene enda skjevere.

For å jevne ut eventuelle ujevnheter i godstykkelse i hylsehalsen, så er det kun utvendig fresing rundt en nøye tilpasset mandrell som gjelder.

Jeg syns at dreiing av hylsehals til standard patroner er en uting som kan ødelegge mer enn det forbedrer. Her har hylseprodusentene strukket hylser etter SAAMI standard, også skal dere på død og liv gjøre hylsehalsene tynnere? ;)

Jeg ser den med å sleike av en hundredel eller to på den ene siden av hylsehalsen hvis det er ujevn tykkelse, men skal det dreies bort noe av halsene, så vær nøye med justeringen og pass på og ikke ta for mye. (som er fort gjort,..jeg vet)

Og sørg i alle fall for å ikke dreie halsen i hele dens lengde.

 

Styring av patronen i kammeret er en annen svært viktig detalj. Hvorfor er det viktig å la det bli igjen en "liten bit" av hylsehalsen nede mot skuldra som ikke bør halspresses? Og hva skjer hvis den delen er blitt dreid ned i diameter?

Denne delen av halsen hjelper til med å sentrere kulespissen i kammeret.

Ei helpresset, "halvpresset" og til og med ei halspresset hylse vil alltid ligge til bunns i kammeret. Noen mer oval og eggeformet i lengderetningen enn andre.

Det er ikke ønskelig å la hylsehalsen med kule "ligge" i kammerhalsen på samme måte, men derimot støttes på alle kanter slik at kulespissen peker beint frem i senter av riflepipa.

Ikke en gang null friflukt kan rette opp ei kule som peker i en eller annen retning pga feildimensjonert hylsehalstykkelse.

 

Del 2 :)

Når det gjelder ekspansjonsknapper, så har de ofte for stor diameter..

Samtidig som de er helt i enden av utstøterstanga, integrert i låsemutteren til utstøterpinnen. Det er ikke noen god løsning, kun gjort for å spare kostnader..

En skjev og feiljustert utstøterstang vil derfor nesten alltid lage skakke hylsehalser.

 

Forster har en fin løsning med en liten og nusselig ekspansjonsknapp som kan justeres så langt opp i dien som mulig. Når denne er riktig justert, så blir ekspansjonsknappen det første hylsehalsen møter på vei ned etter halspressing. Dermed blir muligheten for å dra hylsehalsen skjev minimal.

 

Lee har sin velkjente Collet Die som er elsket av mange, hatet av flere. Men at den er en genial neckdie som eliminerer en rekke parametere for ikke å få rette patroner kan vel ikke benektes?

 

Rette patroner får man ved å bruke førsteklasses ladeutstyr. Med førsteklasses mener jeg ikke nødvendigvis dyrest, så det er sagt.

Men det hjelper! :D

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse av bruk av ekspasnsjonsknapp har jeg ett spørsmål. Har Redding type S-dier med bushing som jeg bruker i 6 BR, men pga. av forholdsvis mye spenn i sako-utdrageren min så blir hylsene flate på eine sida av halsen så knappen må bruke for å få hylsemuningene runde og fine igjen. Så lenge denne brukes, vil hylsene bli sizet riktig etter bushingen, så lenge de blir kjørt gjennom knappen etterpå? Hvis ikke må jo dette event. tas i 2 etapper for å size de ned til riktig diameter igjen.

 

(Rifla går den så jeg har ikke tenkt mer over det, men hadde jo vært artig å vist.)

Link to comment
Share on other sites

Har Redding type S-dier med bushing som jeg bruker i 6 BR, men pga. av forholdsvis mye spenn i sako-utdrageren min så blir hylsene flate på eine sida av halsen

Ajjda. Bulker i hylsehalser er ikke bra.

Får jeg bulker i halsen på mine nøye sorterte og preppa hylser, så legger jeg de til siden og gir de pleie, omsorg og en nøye undersøkelse før de havner i boksen igjen.

 

Jeg vil anbefale at du kjøper deg eller lager en egen "spesialdie" for utretting av bulker før du helpresser de i din type S die.

På den måten unngår du den ekstra belastningen på utstøterstanga og ekspanderknappen.

 

Her er min hjemmelagde ekspander som jeg utvider halsene i 220russian hylser til 6mm. Den har jeg dreid ut av en M8 syrefast bolt. Og "ofret" en 243win die til formålet.

ekspander243qk1.jpg

Jeg trenger forøvrig å forbedre denne. Den må være litt skranglete i gjengene for ellers blir den ikke sentrert. Pga. grove gjenger og ingen rett flate å bryste mot, så kan jeg ikke skru den fast. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Den dia di så ikke dum ut! Har vurdert å få kappet av litt av fjøra i utdrager'n så den ikke klemmer hylsene så hardt mot veggene i kassa på tur ut, men er jo avhengig av en viss "snert" for at den skal kaste hylsene ut, pålitelig. Dette er ikke ei BR-børse men brukes til jaktfelt så er avhengig av pålitelig mating og utkast. Den er 100% pålitelig så jeg har kviet meg litt for å få klusset mer med det. Har en del hylser som jeg har skutt 8x nå og med de så leverer den presisjon som holder til mitt bruk. Hadde alikevel vært godt å slippe å bruke ekspanderknappen i dia.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med de som fokuserer på ekspanderknappen som en STOR feilkilde. Jeg ladet i mange år 6,5 uten å bruke ekspanderknappen. Min oppfatning er at en konvensjonell ekspanderknapp trekker hylsen skjev (fordi halsen aldri er like tykk hele rundt, og det er tynneste området som gir etter når knappen trekkes gjennom). Forster har en god løsning på sitt bench rest sett.

Det jeg har best erfaring med er en ekspander av samme type som brukes i pistolsett. Da presses en ekspander ned gjennom hylsehalsen, dersom hylsen er styrt under denne prosessen skal dette bli bra.

 

Når det gjelder skjev entring av kule fordi hylsen ligger i bunnen av kammeret så er jeg bare delvis enig, dersom hylsen er lang nok vil den kone delen av hylsen bli sentrert i fremkant av kammeret. Men dersom kammeret er for romt i akterkant vil hylsen ligge skjevt i forhold til senterlinjen, og selv om patronen er helt rett vil kulen entre skjevt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har aldri prøvd meg med BR utstyr når jeg lader patroner, men klarer likevel fint å lade patroner som treffer treskuddsserier innenfor 20cm på 850m når vinden er fraværende.

Kaliberet er 338 RUM og den ladningen som gikk best med MRP-2.

Leser med stor interesse det som skrives i tråden her og spesielt det siste angående skjeve hylsehalser som følge av ekspanderknappen. I den forbindelse kom jeg på et lite tricks som kanskje kan fungere for å rette opp skjevhet mellom lengdeaksen i hals/helpress dien, og bunnflaten av hylsa som optimalt bør så vinkelrett på lengdeaksen.

I billige konvensjonelle die-sett som fra RCBS er hele utstøterpinnen skrudd helt fast og bryster mot toppen av selve pressdien. Dersom dien i forhold til hylsebunn er ute av vinkel er muligheten for å dra halsene skjeve absolutt tilstede i min verden.

Hvis man tar en passe stor o-ring og legger mellom brystningen og skrur denne til nok til at det ikke løsner vil den myke gummien fjære idet knappen entrer gjennom halsen på vei opp og dermed rette seg opp.

Hvis man i tillegg har en presse med klipslås på hylseholderen kan denne også på enkelte byttes ut med en o-ring og da vil i teorien pressdien og hylsa rette seg i forhold til hverandre når knappen entrer hylsa og før man i det hele tatt har begynt å utvide halsen igjen.

Nå tar jeg utgangspunkt i at man ikke freser hylsehalsene og har et normalt kammer.

I tillegg ser jeg bort ifra eventuell ujevn godtykkelse i halsen, som i tilfelle vil bli verre og verre for hver omladning.

Jeg skal få fatt i noen o-ringer i morgen og prøve dette, for hvis dette er en stor feilmargin så blir det uansett ikke verre enn det det allerede er. Eller hva mener dere folkens??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...