Jump to content

Fjerne stålplast fra treverk.


Helmet

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen som sitter på en genial måte å fjerne stålplast fra treverk på? Jeg har en pistol der forrige eier har tilpasset grepet med stålplast. Jeg har slipt vekk en del så grepet passer godt i hånda mi, men det er fremdeles igjen noen plasser der det er igjen litt stålplast i porene i treverket. Det er har ingen ting å si for funksjon, men det ser ganske stygt ut. Jada, jeg er jålete... 😛 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Berbu skrev:

Ville prøvd å lagt grepet i er bad av linolje og terpentin. Mulig det ville fått grepet til å trutne slik at stålplasten løsner fra overflaten.

 

og så lukter den så godt etterpå også..

 

Jeg tviler på at det trutner nok til at stålplasten slipper taket. Dette er et grep til en eldre FWB-pistol, og overflaten på disse grepene er ganske ru/grov. Er redd jeg må finne noe som tar knekken på stålplasten, men ikke angriper treverket. Ser ikke bort i fra at et sånt stoff ikke finnes...

 

2 timer siden, Kvernhuselva skrev:

Dersom det berre er i porene, så trur eg du må slå deg til ro med det. Med mindre metoda med linolje og terpentin fungerar. Den har eg berre 30% trua på, Dersom det sitter så djupt. Men sikkert verdt og prøve.

 

Eg hadde drylt på to strøk med bengalakk 😁

 

Bengalakk??? Dette er et pistolgrep av treverk, ikke ei skrustikke!!! :P 

Edited by Helmet
Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd hvordan stålplasten reagerer på varme fra en varmepistol? NB! treverket selvantenner ved 200 grader, så utvis forsiktighet. Vil anta at ståplasten blir temmelig medgjørlig ved varme, mener å ha brukt en gang i tiden, men akk jeg kan huske feil. Prøv likevel på en liten bit.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Snoppy skrev:

Jeg ville prøvd aceton

 

15 timer siden, Tomas skrev:

Har du prøvd hvordan stålplasten reagerer på varme fra en varmepistol? NB! treverket selvantenner ved 200 grader, så utvis forsiktighet. Vil anta at ståplasten blir temmelig medgjørlig ved varme, mener å ha brukt en gang i tiden, men akk jeg kan huske feil. Prøv likevel på en liten bit.

 

Får kline på litt stålplast på en plankestump, og se hvordan den reagerer på aceton og varme. Takk for tipsene. :)

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Geco5 skrev:

TS. Er du sikker på, at det er stålplast? Har aldri hørt om bruk av stålplast på treverk. Mulig det fungerer, jeg vet ikke. Men, det er vel mer normalt å benytte formtre.

 

 

Ja, ut i fra den blåhvite fargen så er jeg ganske sikker på at det er stålplast. Men jeg har grep med formtre på også, som skal til pers senere. Har du noen gode tips for å fjerne formtre så tar jeg i mot med stor takk. :) 

Link to comment
Share on other sites

På 31.3.2019 den 15.40, Helmet skrev:

 

Ja, ut i fra den blåhvite fargen så er jeg ganske sikker på at det er stålplast. Men jeg har grep med formtre på også, som skal til pers senere. Har du noen gode tips for å fjerne formtre så tar jeg i mot med stor takk. :) 

Eg har med hell fjerna formtre med Lynol/cellulosetynner.

Edited by Kvernhuselva
Ikkje på ei børse vel og merke.
Link to comment
Share on other sites

På 31.3.2019 den 22.21, Tomas skrev:

Prøv varmepistolen der også.

 

 

På 3.4.2019 den 20.20, Kvernhuselva skrev:

Eg har med hell fjerna formtre med Lynol/cellulosetynner.

 

Takk for tips. Da får jeg se om det ikke blir tid til å prøve ut litt forskjellige saker og ting i påskeuka. :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 31.3.2019 den 15.40, Helmet skrev:

 

Ja, ut i fra den blåhvite fargen så er jeg ganske sikker på at det er stålplast. Men jeg har grep med formtre på også, som skal til pers senere. Har du noen gode tips for å fjerne formtre så tar jeg i mot med stor takk. :) 

Stålplast biter seg temmelig godt fast i treverk. Bruker det også på møbler som skal slipes og sprøytelakkeres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...