Jump to content

Kapping av løp .308 1:12


olemk

Recommended Posts

Etter å ha bært rundt på en Remington 700 med 66cm varmintpipe på elgjakt et par sesonger, har jeg bestemt meg for å lette børsa en del i framkant.  Men får ikke bestemt meg om hvor mye jeg vil kappe, eller rettere sagt jeg har ikke funnet ut hvor mye jeg kan kappe.

Har sett flere som får dette til å fungere helt topp med 40cm piper, men da er alltid er riflestigning på 1:10 eller raskere blitt nevnt. Jeg sitter da med en pipe med 1:12 stigning og har på følelsen at dette blir et handicap siden det ser ut til at fart er viktig med slapp stigning.

 

Så litt for å konkludere:

 

Jeg vil helst kappe så mye som mulig, altså ned mot 41cm da jeg skal ha på en demper på jakt.

Av vilt skal det jaktes opp mot elg i størrelse.

Og på avstander ikke over 300m verken på jakt eller papp.

 

På forhånd Takk for den hjelpa jeg kan få.

Hilsen jeger som er lei av å bære med seg et spett på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Riflestigning påvirker vel mest kulevekten (egentlig lengden) som kan stabiliseres? 

 

Jeg har ihvertfall en .308 med 1/12, som er kappet til 50 cm og gjenget for demper. Jeg forsøkte å beholde nok lengde til å kunne skyte nogenlunde komfortabelt uten demper også, og det fungerer greit. 

 

Men jeg har ikke skutt tyngre kuler enn 155 grains.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kulevekter har du tenkt å skyte? 

 

Jeg har lekt litt med Greenhill-formelen for å kalkulere riflestigning, og kan ikke der se at utgangshastigheten påvirker evnen til å stabilisere en gitt kulevekt - i hvert fall ikke i de hastighetene som er aktuelle. Mulig noen som har testet i praksis har noe motstridende informasjon her, altså. 

 

I en av de siste ladebøkene har de visstnok testet effekten av å kappe løp, og funnet at en .308 Win (med riktig krutt) ikke taper omtrent noe på å kappe. Men så vidt jeg forstår er "riktig krutt" da CFE223 eller noe sånt, som er både litt kilent å lade og vanskelig å få kjøpt. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Edward skrev:

I en av de siste ladebøkene har de visstnok testet effekten av å kappe løp, og funnet at en .308 Win (med riktig krutt) ikke taper omtrent noe på å kappe. Men så vidt jeg forstår er "riktig krutt" da CFE223 eller noe sånt, som er både litt kilent å lade og vanskelig å få kjøpt. 

Mja, det er ikke slik jeg leser det i Ladeboken utgave 8 (ref. side 180)... Alle rifler i alle kalibre får hastighetstap ved å kappe pipa, noen kalibre og kulevekter mer enn andre. Raske krutt gir mindre hastighetstap enn tregere krutt, men førstnevnte har også lavere utgangshastighet i følge grand old man Lien.

Link to comment
Share on other sites

Meget mulig. Min Ladebok er gammel og jeg har bare blitt vist den nye av en som argumenterte veldig hardt for korte løp. 

 

Har ikke testet selv, men slik jeg leser ladedataene til Hodgdon gir CFE223 latterlig høye hastigheter med lette .308-kuler? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har "løpt rundt" med 1:12" pipe på 40cm i 308 i mange år, og skutt tusenvis av skudd. Det er ingen problemer forbundet med det. Alle vanlige kulevekter stabiliseres, og presisjonen er upåklagelig. @Knut Erik har video av at jeg skyter en stein på størrelse med et sauehode på 500m - med sauen ved siden av...
Er stigninga nok så er den nok, uansett hvor langt løpet er. 

Ulempen er selvsagt hastighet. Det er ikke voldsomme utgangshastigheter en får. Egnede krutt er N150, N203B og N540 og N550. Alle er lett tilgjengelige. Jeg får ca 750-760m/s i 40cm, og litt over 900m/s i 70cm, med 155g Scenar og N550. Samme data med Barnes TTSX 150gr. Samme treffpunkt også nesten, til forbi 500m.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...