Jump to content

Sprekk i skaft ved bruk av rå linolje?


Shaug

Recommended Posts

Fikk ånden over meg her en dag og gikk til innkjøp av litt jotun rå linolje. Tanken var å ta en skikkelig sjau i boden og olje økser og knivskaft.

Oljet 3 økser og 11 kniver. Har smurt på tynt, latt det tørke, for deretter å gjennta til treverket ikke ville ha mer.. Nå til min store forskrekkelse ser jeg at den ene øksen har fått en tynn sprekk rett under øksehodet, den andre øksen har fått et løst hode, og to av knivene har fått små hårsprekker i skaftet.. Dette virker jo nesten litt kontraproduktivt, men jeg er nesten 100% sikker at de sprekkene ikke var der før jeg begynte med oljingen..

 

Er dette noe som kan skje? At treverket sprekker når du oljer det? Eller er det slik at de sprekkene "var der fra før", og bare ble bedre synlig når jeg oljet det?

 

Vet ikke helt hva jeg skal tro, annet enn at dette var et dårlig prosjekt :D

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes rart ut, jeg bruker selv rå linolje til å vaske og vedlikeholde treskaft, på alt fra slegger og plenriver til kjøkkenkniver, og har aldri sett dette.

Har jeg gamle økser, slegger eller lignende som har løst hode, så pleier jeg å sette f eks øksa oppi en liten dunk, der jeg heller oppi en skvett med rå linolje og lar dette trekke inn i endeveden. da sitter øksehodet som støpt etterpå.

 

Har du noen bilder av disse uheldige sprekkene?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Nei, jeg tenker nå selv at linolje ikke får treverk til å sprekke, men.. den ene sprekken i den ene kniven er jeg 100% sikker på ikke var der før jeg oljet den. Men sånn er nå det. Nå til et nytt spm.. hva tetter jeg sprekkene med for at de ikke skal sprekke opp mer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...