Jump to content

Bygge om siktebaser på drilling


Recommended Posts

Hei

 

Vurderer å bygge om drillingen og trenger litt inputs/meninger fra dere.

 

Har en gammel Krieghoff med en Nickel 2,5-6 i hakemontasje. Nickel skal visst være av temmelig god kvalitet, og siktet feiler forsåvidt ingenting annet enn at retikkelet er ukurant etter mitt skjønn og montert noe høyt med see-through montasje.

Tenker å intensivere revejakta og det er her børsa vil bli mest brukt. Feks ved sporing vil alt mellom hagle og riflehold kunne oppstå, det samme gjelder vel forsåvidt ved lokkejakt. Bruken vil stortsett bli på dagtid så skumringsegenskaper og slikt er ikke prekært.

 

Plan A er å beholde alt slik det er og ikke tenke mer på det. Med seethrough montasje bør det gå fluktskyte med hagle mens kikkerten er på men det er ikke optimalt. 

 

Plan B er å slakte siktet jeg har nå og bruke montasjene til et mer moderne sikte. Tenker da å bruke hakemontasjen som står på i dag og frese de ned, lodde på 30 mm ringer og bruke et eller annet 1-6x sikte til all skyting. Ser da for meg at hagleskytinga også foregår med siktet.

 

Plan C er å få en børsemaker til å lage ny montasje fra scratch. Dette er vel ekstremt tidkrevende og blir nok ganske dyrt ser jeg for meg.

 

 

Kan jo legge til at jeg har ikke jakta stort de siste årene siden jeg fikk børsa, så jeg har ikke de helt store praktiske erfaringene med akkurat denne.

Bør jeg gi det en sesong før jeg starter med tildels dyre ombygginger?

Noen som har byttet ut gamle sikter og har meninger om saken?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Arne Vegar skrev:

.. Med seethrough montasje bør det gå fluktskyte med hagle mens kikkerten er på men det er ikke optimalt. ...

---------

Plan C er å få en børsemaker til å lage ny montasje fra scratch. Dette er vel ekstremt tidkrevende og blir nok ganske dyrt ser jeg for meg...

Til det første først, å fluktskyte med hagle under kikkerten er dødfødt- her dekker kikkerten alt du har behov for å se under skytingen, mildt sagt- helt ubrukelig. Da er det bedre å fluktskyte med kikkerten- det går rimelig greit med opp til 3-4 gangers forstørrelse. Igjen et større problem med høy montasje.

 

Plan C er nok beste løsningen. Vågsland monterte nye ringer til hakemontasje på min drilling for et års tid siden- mener det kom på en 5-6000. Med litt trening og en 1-4x kikkert skyter en tilnærmet like bra i flukt på fugl med kikkert som uten.

 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ja snakka med Vaagsland, skulle ha 6k for et par ringer ferdig tilpasset på børsa. Regner da med minst 10k inkl sikte, må vurderes nærmere... Tenkte å kjøpe et Vortex Strike Eagle 1-8, en kollega har et slik så jeg skal sjekke det nærmere i morgen når jeg kommer på jobb.

 

Er det stor sjanse for å kødde det til hvis man kjøper ringer og prøver å tilpasse selv?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...