Jump to content

Sliter med å velge ny salongrifle!


Harlau

Recommended Posts

41 minutter siden, Bergara-Man skrev:

Denne versjonen av CZ-455 med 43,5cm varmint pipe har jeg erfart går utrolig bra med CCI Standard ammo.

Men den går ikke like bra med en del annen ammo, jeg prøvde Eley Sport og SK Standard Plus som spredde mye mer.

Utrolig det er det motsatte av det jeg har erfart.

Link to comment
Share on other sites

Det må ha noe med den pipelengden å gjøre, jeg har sett andre med det litt lengre løpet (jeg tror det er 52,5cm) som sliter med å oppnå samme presisjonen.

 

Jeg ble veldig overrasket selv, jeg hadde en Brno Model 2 med lang pipe tidligere (60 cm ?) og den klarte jeg aldri bedre enn omtrent 2,5cm samling på samme holdet. Brno'en kjøpte jeg vel i 1988 tror jeg, men den gikk aldri så bra.

 

M67: Jeg har skutt en del med denne CZ'en, ved flere anledninger har jeg klart å få samme bra samlingene. Nå er vel de patronene fra samme lot, kjøpte flere slike 500-esker. Under fliken på eskene står det: LO4ZA01

 

Men når jeg satt litt lenge og skjøt og ble mer og mer sliten i øya av å nistirre gjennom kikkerten (en Hawke 3-9x40 på full zoom) så plutselig får jeg noen dårlige avtrekk (det er standard avtrekk på CZ'en, som jeg polerte med 1200 slipepapir pga. litt kryp).

 

Og da blir det jo ikke fullt så bra lengre (SK Standard Plus nede til høyre):

 

image.png.24b082afc561e2057607adc6a3b92a53.png

 

Tillegg: Jeg skal prøve mer mot sommeren når det er bra forhold og se om det holder seg. Problemet er at jeg sliter mer og mer med synet (blir mer og mer nærsynt), så alt begynner å flyte i kikkerten hvis jeg sitter og stirrer for lenge. Og hvis jeg trekker av da så blir det ofte en "slenger".

Edited by Bergara-Man
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Vapenskjold skrev:

Låner denne tråden.

Jeg sliter også med å velge ny salongrifle i .22LR. Jeg hadde tenkt til å kjøpe Tikka T1x, da jeg har en Tikka T3x i 6,5x55 i sminket versjon. Men nå lurer jeg på om jeg skal klinke til å kjøpe R8 i .22LR, og kjøpe nytt løp i 9,3 x 62 til gris og elg. Kjenner jeg meg rett (?) så blir det vel et løp i 6,5 også. Noen som har erfaring med R8 i .22LR ? 

Det var lang leveringstid på 22LR kittet til R8 men jeg fikk det i hus nå sent i høst. Fikk testa det litt i Juletider. A-Tec Weave demper og RWS Subsonic. Hawke Airmax 30SF 3-12x50 m lys (parallakse fra 10 yard). Funksjonsmessig var alt upåklagelig og det virka som om det gikk beint også. Har 2 R8 stokker i hhv Classic Sporter og Pro Success og man må vel kunne si det er optimalt med ei 22 lr pipe man kan trene med til disse. Jeg valgte ikke å kappe pipa pga nettopp dette men fikk den som sagt gjenget for de gangene man ønsker å være litt mer anonym.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Utrolig det er det motsatte av det jeg har erfart.

 

Jeg har hatt denne CZ'en i ca. 2 år, men ikke fått skutt mer enn kanskje 7-800 skudd med den.

En bekjent kjøpte nøyaktig maken til den jeg linket til på Finn.no, og han også fikk utrolig tette samlinger med CCI Standard. Han fikk også veldig bra resultat med RWS Subsonic HP.

 

image.png.a26e29296ce5234b6e54e2dbbf344b69.png

 

Jeg hadde liggende noen gamle patroner av noe rart fabrikat, men disse gikk helt ræva pga. noen gikk over lydhastigheten og noen under. Så de var alt for ujevne. Det ble bare å pøse dem ut og bli kvitt dem. He he.

 

Pipa på disse CZ-455 varmint'ene er jo 22mm i diameter, så de er utrolig stive. Jeg har bare gode erfaringer med dem, og kan bare anbefale dem for de som vil ha presisjon. Anschutz 1761 ser forresten knallfin ut...... men koster jo en del.

 

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Vapenskjold skrev:

Noen som har erfaring med R8 i .22LR ? 

 

Jeg fikk håndtere og prøveskyte en R8 i 22lr. Ikke mye, 25-30 skudd men nok til å få fikle litt. Den var skikkelig grom og et fint system - helt til jeg skulle skyte med den...

 

Åtte magasiner til Sauer tar like mye plass og koster ca det samme som ett for Blaser, om du i det hele tatt får løse magasiner. Magasinbytte og -fylling var noe knøl og ladegrepet som det en gang er på Blaser. @Torfhar rett i at avtrekket er bedre på Anschütz, selv om det på ingen måte er dårlig. 

 

Fin børse hvis man vil ha alt-i-ett jaktrifle med status og ikke irriterer seg over dårlig magasin. For meg ble det for mye mikkmakk og middelmådig avtrekk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det må være en tidlig versjon av Lada🤣  CZ er en kontruksjon fra før kikkertsikte ble vanlig vare med det horrible boltløftet. Jeg skjønner godt folk ikke vil ha CZ.

Vi får se når Schou har solgt ut lageret sitt med CZ455 museumsrifler og CZ457 blir tilgjengelig om det er håp om å nå opp til å matche Tikka/Sako.

Link to comment
Share on other sites

Savage mk2 er hvertfall jeg fornøyd med. Samler omtrent som saueren jeg hadde i 22lr. Riktig nok har jeg bsev varianten, kan virke noe røff, men synes den er bedre enn samtlige tikka t1x, sako quad, cz jeg har kjent på. Saueren var bedre, men nå koster den jo over dobbelt og.

Link to comment
Share on other sites

OK, ja det kan sikkert gå an å bestille hos Landrø vil jeg tro.....?

 

Den HW66 får man dessuten i 17 Hornet, 22 Hornet og 222 Rem.

En slik i 222 Rem må jo være ei flott småviltrifle 🙂  Men jeg finner ikke noe om "twist rate" (riflestigningen) der.

 

Prisen er nok ganske høy ut fra Landrø.

 

Jeg fant en prisliste online, men det står ikke dato på den:

 

http://www.helmuthofmann.de/pdf/preislisten/www.VK-Weihrauch.pdf

 

De HW66 ligger rundt 1100-1350 Euro alt etter modell, avtrekker etc. på de jeg finner online i butikker i Tyskland.

 

https://www.akah.de/produktsuche/?z2=0&z=weihrauch+hw+66

 

Samt den enklere modellen uten tommelhull-stokk er rimeligere:

https://www.akah.de/wettkampfbuechsen/hw-66-production-18944000

 

Ser ut som merket Hermann-Weihrauch lager diverse revolvere også:

 

https://www.hermann-weihrauch-revolver.de/

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Gått fra CZ455 til Tikka T1x....
Etter 4-5 år i våpenskapet og maks 2-300 skudd ble Cz byttet inn mot en ny Tikka hos J&F idag. Cz hadde ræva avtrekk med masse kryp og er nok også i letteste laget. T1x har et langt bedre avtrekk som skal justeres til ca. 1 kg og testes på bane i morgen. Håpet er at det blir mer trening med denne fremover da resultatene fra jaktfelt skytinga desverre blir dårligere for hvert år😞

Setter over kikkerten fra Cz, en Leupold VX1 3-9 på den, virker helt greit.

Er klar over at det finnes mye avtrekker godis til begge børsene, men utgangspunktet på Tikka virker mye bedre, men så er jo Tikka litt dyrere også, om det har noe å si. PS. I USA er Tikka nesten halvparten så billig som her hjemme..

Link to comment
Share on other sites

På 15.1.2020 den 17.02, Mas-36 skrev:

Men når du ikke vil ha CZ da fordi de er like vakre og pent laget som en gammel Lada. Og pengepungen ikke tillater en Anschutz/Sauer sak. Hva skal en da velge? Har kjent på 2-3 Tikka/Sako og syns de virket litt røft laget også :( 

 

Kanskje du kunne vurdert ISSC spa 22lr? 

Billedresultat for issc spa 22lr

 

Jeg har ingen erfaring med den dessverre, kanskje noen her har hatt muligheten til å tafse på en?

 

Får litt Anschutz 1727F vibber fra den, men det er vel bare skjefte som likner litt og rettrekker mekanismen, ganske sikker på at sammenlikningen slutter der:)

 

Ser de fås nye for 6,5-7 tusen. Hadde vært spennende å høre fra noen som har prøvd en.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 3.5.2020 den 16.53, Jegerlærling skrev:

I følge Schou og tikka.no så er tikka tx1 mtr left hand på vei nå på vårparten. 

Og på direkte forespørsel fra forhandler til Schou,  så var svaret nå, juni-juli. Dere andre som skyter naturlig links, hva er deres erfaringer med right hand våpen? Prøvde selv en salong, sittende uten anlegg. Å hver gang jeg tok ladegrep , mistet jeg fokus med siktet, å måte "lete" etter blinken gjennom kikkerten igjen. Knotete og ikke bra ved et eventuelt oppfølgingsskudd mot levende mål, f.eks en rype. 

Edited by Jegerlærling
Autoredigering på mobilen og jeg er ikke gode venner alltid
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...