Jump to content

Sliter med å velge ny salongrifle!


Harlau

Recommended Posts

Sitter i disse dager og tenker og tenker angående anskaffelse av 22lr. Og har kokt ned til at jeg har lyst på enten browning buckmark rifle(heldempet) eller browning T-bolt composite Links (heldempet).                                                                                                                         

Den ene er jo en halvautomat, mens den andre er rett trekker. Jeg har forsåvidt en 17 hmr som jeg bruker å ha med på fjellet. Så hovedoppgaven blir trening, men muligheten er der for at en og annen gang blir den med på fjellet.  Hva anbefaler folket? Har sett nesten alt om browning buckmark på nettet og den ser jo veldig spennende ut, men har aldri tatt i en.  Presisjon skulle ligge på ca 3-4 cm på 70 meter i følge butikken som jeg har snakket med. 

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Buckmark ble testet i "Jeger" for noen år siden, det eksemplaret var ikke spesielt presist såvidt jeg husker. Du får litt "færre lodd i presisjonslotteriet" med halvauto. Uformell boksskyting er gøy nok det, men i det lange løp er det bare presise rifler som er interessante (for meg). Av de to; T-bolt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@bardp jeg skyter baby-trekløver med min 10/22 og topshot på 25m med Rødpunkt uten forstørrelse... Så å utelukke halvauto bare sånn synes jeg er litt brutalt.. Men at det er forskjell på børsene, det er det ikke tvil om.. Lånte en ruger rpr i 22lr, som gikk hull i hull på 85meger med samme ammo... Men den blir tung å dra på fjellet.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Harlau skrev:

Sitter i disse dager og tenker og tenker angående anskaffelse av 22lr. Og har kokt ned til at jeg har lyst på enten browning buckmark rifle(heldempet) eller browning T-bolt composite Links (heldempet).                                                                                          

Du kan kjøpe hvilken som helst moderne 22 børse og treffe hva som helst. Når du ser innleggene her så kan hvem som helst klare det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Spinnvillt skrev:

Men at det er forskjell på børsene, det er det ikke tvil om.. Lånte en ruger rpr i 22lr, som gikk hull i hull på 85meger med samme ammo... Men den blir tung å dra på fjellet.. 

Da må jeg straks kjøpe meg en slik. For det har jeg aldri fått til verken med noen av mine Sauer 200 STR, Anschutz Match rifle eller Waltheren. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, bardp skrev:

Da må jeg straks kjøpe meg en slik. For det har jeg aldri fått til verken med noen av mine Sauer 200 STR, Anschutz Match rifle eller Waltheren. 

Sarkasmen er dårlig innpakket, så får svare som du roper i skogen... 

 

"det hjelper lite med en tiger på tanken, om du har en sau bak rattet.." 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Hei, 

Har buckmark rifle! Fantastisk morro våpen som ligger svært godt til skuldra. Tror jeg aldri har testet et våpen som ligger like godt. Treffer ganske godt, har skutt et utall kråker og skutt noen tusen skudd på blink. Som alle salonger er kulebanen type banan. Dvs at du skal skyte noen tusen skudd for å bli trygg om du skyter på variabel avstand. Kråkene, ryper og annet sitter sjelden på samme avstand fra gang til gang. Hadde en cz452 tidligere. Salong skal være morro og det er ikke cz. Har også hatt SA 22, lite og lett men den hiver hylsa rett ned. Hylsa er varm og den lander mellom genser og hud.  Det eneste jeg ikke liker med buckmarken er at den hiver kruttslam etter skudd. Ikke alle skudd men det brenner og treffer ansiktet. Skyter heldigvis med briller. Jeg skyter links og får hylsa kastet ut forran øynene. Dette kan være årsak til at kruttslam følger med. Du vil få mye morro med en buckmark rifle! Med en rifle som er morro vil du også skyte flere skudd og få mere trening. Etter at jeg fikk buckmarken i hus for ca 10 år siden har samlingene på oppskytingen forbedret seg betraktelig. Ble ikke det samme med cz for meg. Men det er meg. 

 

Tore

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, 

Har også en t bolt i kaliber 17 hmr. Har sansen for browning! Til morroskyting vinner buckmarken nesten hver gang. T bolt er ganske lett og jeg er ikke sikker på om jeg treffer bedre enn med buckmarken. Har svært lyst på den nye tikkaen men den kommer ikke i links. 

Tore

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På buckmarken har jeg en liten leupold rimfire. Den fungerer perfekt på de avstandene jeg skyter med salong. Imponerende liten sak av ett sikte til fin pris. På t bolten satte jeg en leica 2-10x42 som koster ganske mye mer. Har forsøkt andre kikkerter på buckmarken men det er kun rimfire siktet som har fungert. Noen ganger sitter kråka svært nært og da fungerer ikke disse store kikkertene for meg. Mer imponert over leupold enn leicaen til mitt bruk altså salong, 22lr og godt skytelys. På elgrifla har jeg standard kikkert og der fungerer leica siktet utmerket. Men det er noe helt annet. 

 

Tore

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Så en Browning T bolt i Browning magasinet som fulgte med seneste "Jakt og Fiske" Den er i carbon,veier 2,6kg og er en rettrekker. Hva vil rettrekker si? Denne skal vistnok være å oppdrive i links. Cz har ingen umiddelbare planer om å lage noe i links,tikkaen i links er ventet på nyåret 20. Da går tillatelsen min ut. Og hvordan virker ett trommelmagasin? Har vist og ett reservemagasin i kolben. Hjelp. Hilsen en novise 😆

Edited by Jegerlærling
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min t bolt er i links. Med rett trekker drar man sluttstykket rett bak. Man slipper å løfte opp, ta ladegrep for så å " løfte" ned. Du bytter ut tre grep for å lade med to og da skal du i teorien spare masse tid. I ett trommelmagasin ligger skuddene rundt en kjerne i sirkel mens i ett vanlig ligger de stablet oppå hverandre. En trommel skal da ta mindre plass i høyden men tar mere plass i bredden. Mens ett vanlig magasin kan være ganske høyt/langt, avhengig av hvor mange skudd det er plass til. Jeg synes brownings trommel kan være litt vanskelig å lade/fylle opp med skudd. 

 

Tore

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, torese skrev:

Min t bolt er i links. Med rett trekker drar man sluttstykket rett bak. Man slipper å løfte opp, ta ladegrep for så å " løfte" ned. Du bytter ut tre grep for å lade med to og da skal du i teorien spare masse tid. I ett trommelmagasin ligger skuddene rundt en kjerne i sirkel mens i ett vanlig ligger de stablet oppå hverandre. En trommel skal da ta mindre plass i høyden men tar mere plass i bredden. Mens ett vanlig magasin kan være ganske høyt/langt, avhengig av hvor mange skudd det er plass til. Jeg synes brownings trommel kan være litt vanskelig å lade/fylle opp med skudd. 

 

Tore

Tusen takk for ett godt svar selv jeg forstod med en gang. 👍

Link to comment
Share on other sites

På 27.3.2019 den 22.15, Mas-36 skrev:

Prøv å oppsøk forhandlere som har våpnene på lager. Slik at du kan se og kjenne på de. Så velger du den du faller for :) 

Då må du kjøpe den der. Og ikkje på nett til 400 krone mindre.

 

1 time siden, Jegerlærling skrev:

Den er i carbon,veier 2,6kg og er en rettrekker

Den er nokk lettare enn som so.

Screenshot_20190329-092459.png

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, DoctoRoy skrev:

He he. Ja prinsippet blir vel det samme? Er det egentlig noen begrensninger på hvor mange skudd ett magasin kan inneholde i følge forskrift? Da tenker jeg bane ,ikke jakt som er 2 i magasin og ett i kammer om jeg ikke husket helt feil. 

Er Browning en god salongrifle,eller kan de hagler best?

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Kvernhuselva skrev:

Då må du kjøpe den der. Og ikkje på nett til 400 krone mindre.

 

Den er nokk lettare enn som so.

Screenshot_20190329-092459.png

Oj. Det virket litt vel lett. Det står ingenting i "min" annonse om vekt. Tror jeg fikk det fra YT.  Da faller vel litt av treningsprinsippet bort pga stor vektforskjell fra en med grovere kaliber? Mulig jeg kommer med mange dumme spørsmål her nå. Bær over med meg 😆

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en eldre Anschutz skiskytterrifle, men den har egentlig for bra avtrekk...luksusproblem, men å skyte med jaktrifle etter å ha brukt et sånt avtrekk er natt og dag. Man kan lettere "nappe" i avtrekkeren på stående med lett avtrekk uten at det vises på blinken. Dette kan føre til litt dårlige vaner.

 

Anschutzen er helt fantastisk, men jeg vurderer sterkt en Tikka T1 i tillegg bare for å få så lik stokk og avtrekk som på jaktriflen som mulig for treningens del. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje den breidaste erfaringa. Og burde ha vet til og ikkje uttale meg.

 

Menn....

Kjøp en ein cz med 17 hmr og 22 lr. Med laminatstokk og varmintløp. Så har du ei tong børse til trening med 22lr. Og 17hmr til gås. Og rev og ymse skadedyr.

Og T-bolten til rypejakt. 

 

Det er den kombinasjonen eg planlegger og satse på. Den dagen finansane gir løyve til det.

 

Eg har ei slik CZ på lån av ein kamerat. God presisjon og eit stødigt våpen. Men litt tong. Har hatt ho med på fjellet. Og det går fint det. Men og ta den med på støkkjakt når eg primært går med hagle, er uaktuelt. 

Derfor vill eg ha T-bolt. som eit suplemang til hagla.

 

Og det å kunne legge seg ned med heildempa salong når du har gått deg på ein stor rypeflokk, er heilt fantastisk. Då kan du igrunnen skyte så månge ryper du vill før flokken forsvinner.

 

Har du ikkje rypetereng, så vil eg være modig nokk til og påstå att du kan du drite i T-bolten.  🙈🤷‍♂️

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Remington 700 faktisk ;) 

Har vurdert å kjøpe henger til Remington for å montere anschutz avtrekk. Ellers skal Huber Concept tostegs være ganske rått. 

 

Men jaktriflen er en Sako A7, så der er utvalget smalt, men veldig bra avtrekk originalt uansett. Et skiskytter avtrekk er litt i letteste laget også i tett skog hvor ting skjer fort.

Link to comment
Share on other sites

Min garderobe ca ideellt ville sett ca sånn ut:

Banesalong - Anschutz (har)

Banerifle - R700 opphora (har)

 

Jaktsalong - Tikka (har ikke)

Jaktrifle - Sako A7 (har)

 

Så er spørsmålet for sånne som meg som altfor sjeldent kommer meg på banen, om jeg ikke burde ha kun de to nederste og bruke de mer.

 

Men da snakker vi fornuft, og det er useriøst.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jegerlærling skrev:

Er det egentlig noen begrensninger på hvor mange skudd ett magasin kan inneholde i følge forskrift? Da tenker jeg bane ,ikke jakt som er 2 i magasin og ett i kammer om jeg ikke husket helt feil. 

Størrelsen på magasiner er som du sier er kun regulert i forhold til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt et tyvetalls ryper med t-bolt carbon 17hmr denne sesongen.  Har montert en khales 2-10x50 med parallaksejustering og demper.T-bolt mekanismen fungerer godt og 10-skuddsmagasinene er greie å håndtere i kulden. Min erfaring er at det er vanskelig å skyte godt med den pga. stokken, den er for kort. Har måttet sette på en gummiforlenger for å forlenge den noe. Stokken vil sannsynligvis være for kort for personer over 175. Den er utrolig fin å ha med i sekken, men jeg vurder nå et våpen med noe mer tyngde og bedre balanse.

Edited by Plinkaren
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 29.3.2019 den 22.32, Plinkaren skrev:

Jeg har skutt et tyvetalls ryper med t-bolt carbon 17hmr denne sesongen.  Har montert en khales 2-10x50 med parallaksejustering og demper.T-bolt mekanismen fungerer godt og 10-skuddsmagasinene er greie å håndtere i kulden. Min erfaring er at det er vanskelig å skyte godt med den pga. stokken, den er for kort. Har måttet sette på en gummiforlenger for å forlenge den noe. Stokken vil sannsynligvis være for kort for personer over 175. Den er utrolig fin å ha med i sekken, men jeg vurder nå et våpen med noe mer tyngde og bedre balanse.

Det er og en av mine bekymringer. Er selv 186 og syntes stokken på cz 452 var litt kort. Tråkig at ikke Tikka left hand kommer før ca nyåret. Da tror jeg valget hadde vært lett. 

Link to comment
Share on other sites

På 29.3.2019 den 10.42, Kvernhuselva skrev:

Kjøp en ein cz med 17 hmr og 22 lr. Med laminatstokk og varmintløp. Så har du ei tong børse til trening med 22lr. Og 17hmr til gås. Og rev og ymse skadedyr.

Og T-bolten til rypejakt. 

Problemet er for meg at cz ikke lenger er å oppdrive i links. I og for seg står det en 455 varmint synthetic i 2019 katalogen til Schou. Der står det links (men ikke kryss under) men bildet er av en vanlig høyre rifle. Kan det være mulig de har laget en links utgave der? Kanskje sende en mail til Schou.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Jegerlærling skrev:

Problemet er for meg at cz ikke lenger er å oppdrive i links. I og for seg står det en 455 varmint synthetic i 2019 katalogen til Schou. Der står det links (men ikke kryss under) men bildet er av en vanlig høyre rifle. Kan det være mulig de har laget en links utgave der? Kanskje sende en mail til Schou.

 

CZ har sluttet all produksjon av links våpen.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Jegerlærling skrev:

Problemet er for meg at cz ikke lenger er å oppdrive i links. I og for seg står det en 455 varmint synthetic i 2019 katalogen til Schou. Der står det links (men ikke kryss under) men bildet er av en vanlig høyre rifle. Kan det være mulig de har laget en links utgave der? Kanskje sende en mail til Schou.

 

Savage er vel an av de som leverer i links, og samtidig har et bra utvalg ordentlige stokker fra fabrikk. Usikker hva som leveres i Norge eller er på lager, men går jo an å ta en prat med Jaktdepotet, de har mye Savage inne. Er veldig populære i USA både salong og grovere kaliber.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 29.3.2019 den 9.56, msteiro skrev:

 

 

Anschutzen er helt fantastisk, men jeg vurderer sterkt en Tikka T1 i tillegg bare for å få så lik stokk og avtrekk som på jaktriflen som mulig for treningens del. 

Her tenker vi helt likt. Har lyst på en Tikka T3 og har det da for meg at T1 vil være best å trene med. 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Låner denne tråden.

Jeg sliter også med å velge ny salongrifle i .22LR. Jeg hadde tenkt til å kjøpe Tikka T1x, da jeg har en Tikka T3x i 6,5x55 i sminket versjon. Men nå lurer jeg på om jeg skal klinke til å kjøpe R8 i .22LR, og kjøpe nytt løp i 9,3 x 62 til gris og elg. Kjenner jeg meg rett (?) så blir det vel et løp i 6,5 også. Noen som har erfaring med R8 i .22LR ? 

Link to comment
Share on other sites

Vurderte i et svakt øyeblikk R8 med div løp og 22lr helt til jeg så magasinløsningen og plunderet det ville være å lade enkeltskudd i 22lr. Da var det stopp. Anschutz 1727F 22lr med 5020 avtrekk er i helt annen klasse skytemessig.

 

https://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?produktID=1213&menu=106&sprache=1&produktShow=detail

 

bild.php5?id=27477&maxwidth=660

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Denne versjonen av CZ-455 med 43,5cm varmint pipe har jeg erfart går utrolig bra med CCI Standard ammo.

Men den går ikke like bra med en del annen ammo, jeg prøvde Eley Sport og SK Standard Plus som spredde mye mer.

 

image.png.a5356e6928c2bac56a064508462992b5.png

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98509671

 

Aimsport-demperen er også veldig solid og fin, med stål i innmat og gjengeparti.

 

image.png.7b1cc8370352f91b57e68a832da25606.png

 

50m med tofot og sandsekk under kolben bak.

Edited by Bergara-Man
rettet link
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...