Jump to content

Tidlig utbrenning av pipe?


Savagebv2

Recommended Posts

Hei :)

Jeg har et spørsmål om det ene løpet mitt som jeg grubler meg blå på.

Til min blaser r8 har jeg en pipe i 9.3x62 som har gått litt i underkant av 200 skudd. Når jeg har lys inn munningen og ser på starten av riflebommene så ser de slitt ut. Er det fare på ferde om man ser tegn etter utbrenning så tidlig? På 6,5x55 løpet mitt så ser jeg ikke noe sånt og det løpet har jeg loggført godt over 1000 skudd på.

 

Det rare er at dette kun er på riflebommene, mellom bommene er det ingen tegn til slitasje. Jeg har altid trodd at utbrenning ville dekke hele løpet et gitt stykke fremover.

For ordens skyld så er jeg nøye med løpspuss og jeg har brukt både skum og børste for å gjøre rent i tilfelle dette bare var mantel.

 

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forklare hva du ser. Men 9,3x62 skal være et kaliber med lang levetid på pipene, det hører nok med til sjeldenhetene at noen klarer/ orker/ tar seg råd til å slite ut en slik pipe i det hele tatt. Det er egentlig utenkelig at pipa er utslitt, den er knapt «innbrukket». Med mindre du har oppdaget et problem mtp presisjon, vil egentlig mitt råd være å bekymre seg mindre, og kose seg med børsa😀. Lykke til videre!

 

Og forresten, velkommen til kammeret!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for det 😃

 

Ja, mulig jeg er for bekymret. Pipa går hull i hull den.

Jeg ble bare så i stuss når jeg sammenligner med 6.5x55 løpet. På 6.5 pipa ser man tydelig hvor riflebommene begynner og de er ikke «ru». Kan det kanskje bare være så enkelt at dette er slik i fra pipa var produsert?

Link to comment
Share on other sites

Hvis et nytt Blaserløp ikke er speilblankt og "skarpt" innvendig er det alikevel grunn til uro selv om presisjonen er god. "Ru" jaktløp har lettere for å ruste og jeg regner med at et 9,3-løp befinner seg oftere ute i drittvær enn på skytebanen. Jeg hadde reklamert på et så kostbart løp.

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ei pipe blir sjelden utbrent i munningen. Det er rett innenfor kammeret der varmen og friksjonen er størst som pipe blir utbrent . Hvis man måler friflukten med ei pipe når den er ny kan man hold øye med hvor mye lenger friflukten med samme kula blir etter feks hvert 1000 skudd. 

Ei 9,3 pipe holder nok lett 7-10 000 skudd før den er utskutt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...