Jump to content

Nytt kaliber 8,5x55 blaser


Cruiser

Recommended Posts

12 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Hva da? At en 180grs 338-kule er lett for kaliberet? Eller at lett kule og relativt stort hylsevolum gir potensiale for høy fart?

Er det noen andre kaliber som klarer 910 m/s i kort løp med 180 gr kule i en x55 hylse? Noen eksempler? Hvor kort løp?

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Cruiser skrev:

Er det noen andre kaliber som klarer 910 m/s i kort løp med 180 gr kule i en x55 hylse? Noen eksempler? Hvor kort løp?

https://winchester.com/Products/Ammunition/Rifle/Ballistic-Silvertip/SBST300SA .300 WSM skal klare 917 m/s med 180 grs kule, men kanskje ikke med kort løp. Den har riktignok bare x53 hylse.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/.325_Winchester_Short_Magnum .325 WSM skal visstnok klare 930 m/s fra ei 61 cm pipe.

 

51 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Spår patronen et kort liv..

Det kan du nok ha rett i

 

Link to comment
Share on other sites

Oppgitt hastighet er sikkert sånn «testpipefart», som ikke nødvendigvis er så lett å oppnå i standard fabrikkpipe. Noen moderne «superpatroner» (som .30 TC, og tildels .338 fed tror jeg) har fabrikkammunisjon ladet med spesialtilpassede proprietære kruttsorter som ikke er tilgjengelig for hjemmeladere.Uansett ser det ut som en fin storviltpatron. Trolig er den litt for lang for korte låskasser, ikke noe tema med Blaser selvsagt, men det kan påvirke patronens muligheter for å etablere seg i markedet. Videre konkurrerer den jo mot patroner som i praksis har samme jaktmessige kapasitet, men en langt enklere komponentlogistikk.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, matsb skrev:

Ja, det her er ikke noe som kommer til å slå ann på noensomhelst måte 😂 ekstremt snevert marked og prisene på fabrikkammo kommer nok til å være sinnsvake, som alt anna ekstrautstyr for Blaser

Med stadig flere villsvinjegere som reiser til balkan eller mellomeuropa er dette tvert imot en potensiell hit.

Spesielt med tanke på kortpipe/kappefetisjen som rir i jegermiljøet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke på at noen lar seg lure, men man må faktisk stille spørsmål om lett kule og høy hastighet er rett medisin til jakt.

En stor råne er et massivt dyr med et kraftig bruskpanser. Den krever ammunisjon med dybdevirkning. En 338 win mag med 250 gr kule vil gjøre en bedre jobb på stor gris, og det er i tillegg ammunisjon som er lett tilgjengelig. Med den prisen som er skissert må man ha mer penger enn vett for å gå i fellen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Jeg tviler ikke på at noen lar seg lure, men man må faktisk stille spørsmål om lett kule og høy hastighet er rett medisin til jakt.

Vår venn Franz sverger jo til det. Til og med 130grs av og til. Han får jo lagt ned litt....

På de "griseturene" jeg har vært på har det stort sett vært normalpatroner som 6,5, 308 og 30-06. Fellesnevneren var at grisene døde når de ble truffet innenfor det man kan anse som et godt treffområde. Men så var det dette med å treffe..... Det er i hver fall ikke enklere med mye rekyl, munningsvipp og en treig kule. 

For noen år siden var det en her inne som testet ut  110grs TTSX og 125 grs Accubond i 308 win. Fungerte vist veldig godt. Men det er klart at i enkelte tilfeller på stor gris og ugunstig vinkel vil en tung kule være å foretrekke. Men de aller fleste grisene som blir felt er relativt små. Blir litt som å kjøpe seg en sportsbil når man i 95% av tilfellene trenger bakkeklaring og 4wd.

Når det er sakt, så tror ikke jeg heller at denne Blaser-patronen blir en super-hit. Temmelig lik 338 Federal.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Spår patronen et kort liv..

 

14 timer siden, Tikka 512 skrev:

Det kan du nok ha rett i

 

1 time siden, vavlo skrev:

Klarer man å gjøre noe trendy er det alltid noen som vil følge og det generer jo salg. 

 

Amen! Når det gjelder akkurat dette merket, ser det ut til at "snob appeal"-effekten er formidabel!. Merkelig at den samme fabrikken klarte å levere STR 200-piper til konkurransedyktig pris, mens piper til dens egne rifler koster det mangedobbelte!

 

Når det kommer "noe nytt", tenker jeg alltid på hva jeg ville gjort, hvis ikke "tante Blå" hadde pukket på den %#&!!/?¤!! gardebroben! Det er jo et spørsmål om hvor mange omtrent identiske patroner man vil ha (at markedsavdelinger skryter av ytelser som utfordrer naturlovene, kan vi la ligge i denne sammenhengen!). Slike "proprietær"-patroner vil jo overleve, så lenge fabrikken holder sin hånd over dem. Men jeg ser altså ikke det store behovet for denne patronen for egen del (sier jeg, mens jeg sysler med planer om å åpne 308W/338F/358W til 9,3mm!).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 28.3.2019 den 8.30, Per-S skrev:

Jeg tviler ikke på at noen lar seg lure, men man må faktisk stille spørsmål om lett kule og høy hastighet er rett medisin til jakt.

En stor råne er et massivt dyr med et kraftig bruskpanser. Den krever ammunisjon med dybdevirkning. En 338 win mag med 250 gr kule vil gjøre en bedre jobb på stor gris, og det er i tillegg ammunisjon som er lett tilgjengelig. Med den prisen som er skissert må man ha mer penger enn vett for å gå i fellen.

 

Hvor mange slike store keilere går det på det antall vilt hvor en 180gr .338 i 910 m/s vil fungere utmerket? Er det ikke en smule konstruert problemstilling? 

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, neve skrev:

Er det ikke en smule konstruert problemstilling?

Denne patronen er en konstruert problemstilling. Den gjør ingenting som ikke andre eksisterende patroner gjør bedre og i tillegg koster utstyret hinsidig mye.

Hvor mange store dyr som skytes i forhold til små er irrelevant, når du jakter må du ha utstyr for å kunne felle det største viltet som du kan felle.

Du reiser ikke på elgjakt uten å ha ammunisjon for å kunne skyte en stor okse selv om de fleste dyrene på kvoten er kalver.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 28.3.2019 den 8.22, hjortefot.com skrev:

Med stadig flere villsvinjegere som reiser til balkan eller mellomeuropa er dette tvert imot en potensiell hit.

Spesielt med tanke på kortpipe/kappefetisjen som rir i jegermiljøet. 

 

 

Finnes flere kaliber med mye bedre tilgang på ammo som er etablerte på markedet å gjør jobben utmerket. Blir nok å se denne like ofte som man ser 338BM. Dvs. særdeles sjeldent.

Blir nok solgt noen da jeg ser det er endel uintelligente folk som kjøper reimer, kniver, dempere og tofoter for et ekstremt påslag for å få Blaser-logoen iforhold til samme varen med den virkelige produsentens logo. 

 

Ser selvfølgelig bort fra alle som er smart nok til å få dette bakt inn i en pakkepris som fjerner alt påslaget som det er for Blaser-logoen! 😅

Edited by matsb
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 28.3.2019 den 17.34, Chiefen.v-2 skrev:

Samme konsept som Tesla satser på det...

 

Blaser har en vellykket patronkonstruksjon, 30R Blaser. De øvrige er for de aller ivrigste som kjøper hva som helst om det bare er merket Blåser.

 

De skal ha skryt for plasmanitreringen, som er overlegent alt annet jeg har prøvd. Mye derfor jeg eier, og antakelig kommer til å kjøpe Blaser. Kan jo knapt huske en godværsdag på jakt siden Aalesund brant. Mauser M03 har det samme, men er så tunge at man trenger en Sherpa dersom man skal gå langt.

Alt det andre overprisede stæsjet med logo er for folk med mer penger enn vett ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ruger #1 skrev:

 

De skal ha skryt for plasmanitreringen, som er overlegent alt annet jeg har prøvd. Mye derfor jeg eier, og antakelig kommer til å kjøpe Blaser. Kan jo knapt huske en godværsdag på jakt siden Aalesund brant. Mauser M03 har det samme, men er så tunge at man trenger en Sherpa dersom man skal gå langt.

Alt det andre overprisede stæsjet med logo er for folk med mer penger enn vett ;)

 

 

Hva mener du? Overlegent på hvilken måte? 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Per-S skrev:

når du jakter må du ha utstyr for å kunne felle det største viltet som du kan felle. 

Rettelse: Man trenger utstyr for det største viltet en ønsker eller trenger å felle. Dessuten er det ikke slik at en patron plutselig går fra å være helt egnet til helt uegnet, det vil være en stor gråsone der en må ta ting som hold og skuddvinkel med i regnestykket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, matsb skrev:

Hva mener du? Overlegent på hvilken måte? 

Overlegent i betydning av at det er tilnærmet rustfritt. Ikke som i stain less (ruster mindre direkte oversatt) som er blankt og skinnende. Matt svart overflate som er steinhard. Har hatt ei slitebørse i snart 20 år.

Ikke en eneste rustflekk. Rust er et ikkeproblem. Drillingen når det er meldt overskyet krever stell både før, og etter. Ikke noe verktøy man bare grabber, går ut, og er ferdig. 

 

 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, DoctoRoy skrev:

En skal alltid høre på folk som har erfaring med det de snakker om - spesielt når det kommer som en ufrivillig innrømmelse xD

 

Touche` ;)

 

Men likevel har jeg vel et poeng ved valg av bruksbørse ? om enn noe overpriset..

De værste, er de religiøst overbeviste, som mener alt skal ha Mauser mekanisme. trestokk, helst solid og kjedelig. Alt skal blåneres. det har vi jo gjort med hell i 100 år. Når det ruster, og man pusser vekk, kalles det patina.. Da er plutselig "gammelmævseren" verdt det dobble på Finn.no B|

 

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo ikke noen Blaserfan, men @Ruger #1 har et meget godt poeng. Overflatebehandlingen til Blaser virker steinhard. Pluss i min bok. Heller betale litt ekstra for det, enn """blåneringen"""/"""fosfateringen""" på mange andre moderne rifler (KREMT M18 HARK Sauer 100 KREMT alle amerikanske rifler HOST) som virker være like motstandsdyktig som vannmaling..

 

Glock har jo også noen hissige overflatebehandlinger for tida som virker tåle en støyt. Skjønner ikke helt hvorfor våpen som blir solgt som bruksvåpen skal ha mikrometertynn blånering eller jallalakk som ruster hvis rifla hører gjennom veggen at en eller annen sier "det er sjans for yr ævæntuælt rææægn de næste tre daaaaagår" på NRK..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ruger #1 skrev:

Overlegent i betydning av at det er tilnærmet rustfritt. Ikke som i stain less (ruster mindre direkte oversatt) som er blankt og skinnende. Matt svart overflate som er steinhard. Har hatt ei slitebørse i snart 20 år.

Ikke en eneste rustflekk. Rust er et ikkeproblem. Drillingen når det er meldt overskyet krever stell både før, og etter. Ikke noe verktøy man bare grabber, går ut, og er ferdig. 

 

 

Det gjør stålet hardere, men gjør ingenting for rustbestandigheten såvidt jeg vet. 

Har du noen "dokumentasjon" der Blaser påstår at det gjør pipene mer rustbestandige, for jeg finner ikke noe om det. 

 

Har selv gjort tester med saltvann og avkapp av Lothar Walther Stainless, LW CrMo, gammel brukt Tikka M590 CrMo og Blaser R8 og LW Stainless kom nesten like godt ut av det som Blaser R8. 

 

Delene ble rengjort, lagt i saltvann i 30min, så lagt til hver sin lufttette boks. Den gamle Tikka-pipa rusta noe jævlig, men den hadde noe ujevnheter og kan ha hatt antydninger til rust fra før. 

 

Husk på at selv om Blaser-pipene er sorte så er de lagd av stainless steel. 

Tror det er mer sannsynlig at den økte rustbestandigheten kommer fra hardere stål og dermed mindre sannsynlighet for hakk og ujevnheter som grobunn for rusten. 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Husk på at selv om Blaser-pipene er sorte så er de lagd av stainless steel. 

Tror det er mer sannsynlig at den økte rustbestandigheten kommer fra hardere stål og dermed mindre sannsynlighet for hakk og ujevnheter som grobunn for rusten.

Jeg kan ta feil her - men for at plasmanitreringenskal virke, så må det være krom og molybden, eller titan, aluminium eller andre metaller som danner stabile (og harde) nitrider - i stålet. Rustfritt er primært legert med nikkel, nikkelnitird er ikke stort å skryte av ikke jernnitrid heller - og aluminium og titan - tja. Gode nitrider, men i stål?

Så det er nok CrMo(V?)-stål..

Samtidig er jeg temmelig sikker fra før, på at de kaldhamrede pipene er CrMo-stål (en lokalt spesifisert "slektning" av AISI 4140/50) 

 

Stålet i pipene er jo litt hardere fordi det er kaldhamret, og kanskje ruster det saktere av den grunn, eller så ruster det fortere pga mer spenninger, ikke vet jeg - men det ruster helt sikkert saktere på overflaten så lenge den er nitrert, siden overflaten ikke er bare stål - men nitrid. Som ikke ruster.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Nope, ingen dokumentasjon, utover at det funker for meg ;),  men interessant tema, siden metallurgi utgjør stor del av min arbeidshverdag.

Hvilket stål bruker de ? Hvilken standard ?

At de herder i betydningen knallhardt kan vel de fleste børsemakere skrive under på. De regner vel minimum et oppbrukt skjær pr. gjenget Blaser pipe.

 

Vi er vel litt OT, men pls la oss nerde ;)

 

Link to comment
Share on other sites

AISI 4140 ish var det første som slo meg også

 

Og siden Wiki.. er din venn...

 

Plasma nitriding[edit]

Plasma nitriding, also known as ion nitriding, plasma ion nitriding or glow-discharge nitriding, is an industrial surface hardening treatment for metallic materials.

In plasma nitriding, the reactivity of the nitriding media is not due to the temperature but to the gas ionized state. In this technique intense electric fields are used to generate ionized molecules of the gas around the surface to be nitrided. Such highly active gas with ionized molecules is called plasma, naming the technique. The gas used for plasma nitriding is usually pure nitrogen, since no spontaneous decomposition is needed (as is the case of gas nitriding with ammonia). There are hot plasmas typified by plasma jets used for metal cutting, welding, cladding or spraying. There are also cold plasmas, usually generated inside vacuum chambers, at low pressure regimes.

Usually steels are beneficially treated with plasma nitriding. This process permits the close control of the nitrided microstructure, allowing nitriding with or without compound layer formation. Not only is the performance of metal parts enhanced, but working lifespans also increase, and so do the strain limit and the fatigue strength of the metals being treated. For instance, mechanical properties of austenitic stainless steel like resistance to wear can be significantly augmented and the surface hardness of tool steels can be doubled.[3][4]

A plasma nitrided part is usually ready for use. It calls for no machining, or polishing or any other post-nitriding operations. Thus the process is user-friendly, saves energy since it works fastest, and causes little or no distortion.

This process was invented by Dr. Bernhardt Berghaus of Germany who later settled in Zurich to escape Nazi persecution. After his death in late 1960s the process was acquired by Klockner group and popularized globally.

Plasma nitriding is often coupled with physical vapor deposition (PVD) process and labeled Duplex Treatment, with enhanced benefits. Many users prefer to have a plasma oxidation step combined at the last phase of processing to produce a smooth jetblack layer of oxides which is resistant to wear and corrosion.

Since nitrogen ions are made available by ionization, differently from gas or salt bath, plasma nitriding efficiency does not depend on the temperature. Plasma nitriding can thus be performed in a broad temperature range, from 260 °C to more than 600 °C.[4] For instance, at moderate temperatures (like 420 °C), stainless steels can be nitrided without the formation of chromium nitride precipitates and hence maintaining their corrosion resistance properties.[5]

In the plasma nitriding processes, nitrogen gas (N2) is usually the nitrogen carrying gas. Other gasses like hydrogen or Argon are also used. Indeed, Argon and H2 can be used before the nitriding process during the heating of the parts to clean the surfaces to be nitrided. This cleaning procedure effectively removes the oxide layer from surfaces and may remove fine layers of solvents that could remain. This also helps the thermal stability of the plasma plant, since the heat added by the plasma is already present during the warm up and hence once the process temperature is reached the actual nitriding begins with minor heating changes. For the nitriding process H2 gas is also added to keep the surface clear of oxides. This effect can be observed by analysing the surface of the part under nitriding (see for instance [6]).

 

og denne..

 

Materials for nitriding[edit]

Examples of easily nitridable steels include the SAE 4100, 4300, 5100, 6100, 8600, 8700, 9300 and 9800 series, UK aircraft quality steel grades BS 4S 106, BS 3S 132, 905M39 (EN41B), stainless steels, some tool steels (H13 and P20 for example) and certain cast irons. Ideally, steels for nitriding should be in the hardened and tempered condition, requiring nitriding to take place at a lower temperature than the last tempering temperature. A fine-turned or ground surface finish is best. Minimal amounts of material should be removed post nitriding to preserve the surface hardness.

Nitriding alloys are alloy steels with nitride-forming elements such as aluminum, chromium, molybdenum and titanium.

 

 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Jeg kan ta feil her - men for at plasmanitreringenskal virke, så må det være krom og molybden, eller titan, aluminium eller andre metaller som danner stabile (og harde) nitrider - i stålet. Rustfritt er primært legert med nikkel, nikkelnitird er ikke stort å skryte av ikke jernnitrid heller - og aluminium og titan - tja. Gode nitrider, men i stål?

Så det er nok CrMo(V?)-stål..

Samtidig er jeg temmelig sikker fra før, på at de kaldhamrede pipene er CrMo-stål (en lokalt spesifisert "slektning" av AISI 4140/50) 

 

Stålet i pipene er jo litt hardere fordi det er kaldhamret, og kanskje ruster det saktere av den grunn, eller så ruster det fortere pga mer spenninger, ikke vet jeg - men det ruster helt sikkert saktere på overflaten så lenge den er nitrert, siden overflaten ikke er bare stål - men nitrid. Som ikke ruster.

 

K

Norma sa at det er stainless som er nitrert og wiki backer det opp med at stainless steel kan nitreres, så stoler på Norma 

Link to comment
Share on other sites

Over til noe helt annet. Kan man lage ei kvalitetspipe av annet materiale enn vanlig "pipestål"? Vet det brukes jo veldig mange forskjellige kvaliteter på stålet blant de forskjellige produsentene. 

F.eks. CoCrMo, CrMoV eller en eller  annen klassifisering av titan? 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 det er stainless

"Æ nægtår" ;) Egentlig vet jeg ikke, men det høres feil ut, både at surkåleterene bruker rustfritt, og at de kaldhamrer rustfritt - men jeg vet ikke.

Hvorfor  kaller du det det "stainless" forresten? Jeg hadde ikke trodd på NOE fra en nordmann som kaller stålet "stainless"...

Man kan lage piper av alt mulig tipper jeg, men det er nok pris og forholdet pris/ ytelse som har gitt de valgene som tas idag. 4140 er oppfunnet for å være sterkt og maskinerbart - det fins en masse stål som er mye sterkere, både hardere, seigere og mer korrosjonsbestandige - men de er mye dyrere, og ikke minst mye dyrere å lage piper av. Maskinering, preging av rifling, osv.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selve stålet i en Blaserpibe, er ikke rustfrit. Og IKKE hårdere end alle andre pibestål.
Det er bare et tyndt lag af Nitrering, som er nærmest keramisk hårdt. Generelt er lagtykkelsen få hundrededele. Selv om det variere voldsomt fra pibe til pibe.
Plasmanitreringen er klart korosions hæmmet (ofte mere rustbestandige end de såkaldte rustfrie pibestål.

OG nej jeg har ingen viden, udover de over 1000 Blaserpiber jeg har gjenget for demper.
Det er hårdere for drejestålet at gennembryde plasmanitreringen, end at dreje i vanligt ubehandlet pibestål. Men dog klare mine drejeplatter let både 10 og 20 blaser piber, før skjeret behøver vendes. (der er 6 hjørner pr platte, og 1 platte koster mellem 20 og 50kr)

De første år anvendte Blaser faktisk ikke en plasmanitrering. Men derimod en Tenifer QPQ behandling (saltbadsnitrering efterfulgt at oxydering, polering og oxydering)

Generelt anvender man sejghærdet akselstål for pibeproduktion. Primært for at udnytte bearbejdelighed, i kombination med styrke og sejghed

 

Edited by ignorant
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg er fornøyd med kaliberet. En fryd og lade. Skulle gjerne hatt ladedata med VV krutt, men har greit med skudd enda. Triebel-dien er jo dyr, den er veldig bra.

Jeg skyter med Blaser 8,5x55 og kjører Tesla! Jeg er maskinist av yrke. Landkrabbe nå:)

IMG_1712.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...