Jump to content

amax 100gr + SP7 i 6,5x55 - sjekke i QL


FEVIK

Recommended Posts

Nettopp tilbake fra noen testskudd gjennom kronografen. Hensikten var å sjekke om kunne få
til en grei baneladning med det nye Vectan Nobel SP7 kruttet (ball powder) og 100 gr aMax kule.
6,5x55 helpressede Raufoss hylser (eldre) + 40gr SP7 + 100gr aMax kule. 
Col = 72mm. Hadde igrunnen forventet +/- 850 m/s, men fikk 902 m/s som snitt
i min standard S&L pipe. Ingen tegn til uvanlig trykk, normal tennhette og vanlig hevarmsløft.
Testet også noen skudd med 44gr kruttladning, tung hevarm og alt for høy hastighet til 
å nevne her, ikke bra i det hele tatt..
Kan noen sjekke hva QL sier om trykket med 40gr ladning? 
Vil ned til en 830-850m/s. Hva sier QL om å starte på 37 / 38gr?
 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, FEVIK skrev:

 Noen som kan sjekke trykk i QL?

 

 

"Virkeligheten har en lei tendens til å trumfe det meste av teori".

 

QL er en metode for teoretisk forhåndsberegning av ladninger, ut fra inngangsdata. Men husk grunnreglen for alle slike beregninger eller simuleringer: "GI = GO". Kruttet ditt skal altså, i følge teorien, ligne på N 150. Men din forsøksladning viser helt klart at det oppfører seg minst like kjapt som N 140, uansett hva QL eller annen teori måtte påstå.

 

Til orientering: Jeg har brukt 38,0 grs av skytterlagskruttet NC-96-M på 100 grs. A-Max og fått ca. 790 m/s. Og dette kruttet regnes vanligvis til å være raskere enn N 140.

 

Link to comment
Share on other sites

Litt problemet med Vectan er at det er sparsommelig med ladedata for 6.5 x 55 SE og ingen for SP7.. SP-11 som etter min mening er et bedre alternativ i 6.5 x 55 SE og har iallefall _litt_ data (Om du skal ha ballpowder). 

 

F.eks

308 win Vectan sp7 168gr Sierra HTBT 44.8gr max 820 ms

308 win VV N540 168gr Sierra HPBT 44.5gr max 809 ms https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=30

 

Men i 30-06 med større hylsevolum oppgir Vectan max 50.9gr for 150 gr kule (GS som de kaller den) med SP7 som er en god del raskere enn N540.  Ville med bakgrunn i dette bruk n140 som referanse i brennhastighet. 

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger. Ser at lot med krutt er fra 2013. Kjøpt på Jakdepotet i fjor høst, åpnet nå av meg. Kan alder spille meg et puss her? Tviler selv men noen der ute som kan litt teori rundt lagring av krutt?

Uansett raskere krutt enn først antatt så vil prøve med 37 og 38gr og øke til col lik lengde som Raufoss sin rekruttammo ca.  Kommer tilbakemelding på dette etter kronografering på skytebanen senere i uka.

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testet ny ladestige, col 74mm.
36gr + aMax 100gr = 792m/s 
37gr+ aMax 100gr = 827 m/s
38gr + aMax 100gr = 865 m/s
Ser da ut til en ladning med 37,5gr SP7 med aMax 100gr kule kan tilsvare RWS sin jaktmatch sånn omtrentlig.
Skutt i originalt 6,5x55 løp i S&L rifle.
Presisjon er ikke testet enda men sikkert bra nok som trenings patroner utover våren.
Lader opp den kiloen med krutt jeg har igjen av denne og kommer tilbake når får testet presisjonen.
 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, spindrift skrev:

https://www.nobelsport.it/en/area-download-en/download-en?view=simplefilemanager&id=25

 

Nye, publiserte Vectan-data for bla 6,5x55. Ved første øyekast ser de ganske friske ut (ift tu-7000 og tu-8000, som jeg har brukt i 6,5x55)

I min Schultz ga 44gr SP7 alt for høyt trykk og hastighet og tung hevarm. Jeg vil ikke anbefale å følge tabellen til Nobel da den virker til å være særdeles spenstig.. Ser heller ikke noe poeng med slike hastigheter da det vil slite mye på løp.. 

Link to comment
Share on other sites

Faktiske observasjoner med eget våpen trumfer selvsagt tabeller, jeg er helt enig i det. Jeg merker meg også at ladedata for tubalkruttene ser veldig friske ut i forhold til min erfaring med disse kruttene. Tenkte likevel det kunne være av en generell interesse med disse nye, publiserte dataene for kaliber hvor denslags har vært mangelvare med Vectan-kruttene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg litt usikker på hva du er ute etter med disse ladningene men når det gjelder fart så har du langt større potensiale med en 100grs amax enn hva TS oppnår uten at det er fare for uvanlig stor løpsslitasje. Bruker denne kula i 6,5-284 og får best presisjon når jeg nærmer med 1090ms😎

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært bedre om de hadde publisert data med sp-11 med 6.5 x 55. 6.5 cm med 945 ms med 123gr scenar. Har vurdert å prøve sp-11 til nettopp 123gr i 6.5x55 som en erstatter for rp-19 (ra-10) da sider kulekruttene flyter så innmari godt i målet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Meningen med å teste ut dette kruttet var å finne en helt grei trenings ladning / jaktfelt ammo. Og gunstig pris kombinert med lysten på å benytte et "ball powder" er jo stor da dette renner igjennom som smør og er enkelt å jobbe med og utrolig presist i mitt Redding kruttmål.
Så er det utvilsomt positivt med ladetabeller fra Nobel / Vectan da dette synes å være en mangelvare. Enig i det.
Men må si jeg stusser litt over at det oppgis over 46 grains ladning med SP7 kruttet med 100 grains Ball Tip kule.
Det må jo være en utrolig spenstig ladning med tanke på hva jeg selv erfarte med 44 grains ladning med aMax 100 grain.
Da nådde jeg over 1000 m/s i min Schultz & Larsen DL rifle med standard 56 cm løp. Hevarmen var HARD å få opp igjen, med tennehetta rimelig flattrykt.
Kunne målt med mikrometer og sammenlignet hylsa mot hylse skutt med org. ammo  - men ikke gjort det da føltes unødvendig.
For meg sikre indikatorer på for hard ladning . Iallefall i dette våpenet - som jeg ikke kan tro tåler mindre trykk enn andre rifler på markedet.
Men uansett tabell så er det jo absolutt å anbefale å prøve en redusert ladning som et utgangspunkt. Jeg har nå iallefall ladet opp et par hundre skudd med
37,5gr SP7 + 100gr aMax i Norma hylser med RWS tennhetter Large Rifle. Col 74mm.  Så får vi se hvordan presisjonen blir..


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Synes det er mye rart i de nye ladedataene. 900 ms med 120gr ut av 56 cm løp i 6.5 x 55 se. Virker litt for godt til å være sant og sp7 sammenligner de med n540 men dataene er adskillig friskere enn hva VV oppgir for 100gr. 

Link to comment
Share on other sites

På 31.3.2019 den 20.33, FEVIK skrev:

Skutt i originalt 6,5x55 løp i S&L rifle.

 

På 2.4.2019 den 13.35, FEVIK skrev:

- som jeg ikke kan tro tåler mindre trykk enn andre rifler på markedet.

 

I "hine hårde dage" hadde hvertfall S&L-pipene ord på seg for å tåle sprekere ladninger enn de fleste andre. Min M68DL fra ca. 1970, i kal 30-06, spiser ladninger, og gir hastigheter, uten trykktegn, med ladninger som fremkaller "kor e hammaren, Edvard?"-følelser med andre 30-06-rifler.

 

Hvis dette er tilfelle også med @FEVIK sitt våpen, ta fabrikkdataene med all mulig skepsis, og følg rådet om å starte lavt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da fikk jeg endelig både kronografert og sjekket spredning på denne ladningen.
Hastigheten lå på ca. 830-840 m/s med 37,5 gr ladning. Presisjon ca. 30mm i relativt mye
vind. Ingen super ladning men tenker at dette er helt greit som treningsammo. Poenget var jo å se om
man kan bruke dette ball powder kruttet og det kan man bare man starter forsiktig i forhold til oppgitte
ladedata fra Vectan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...