Jump to content

Uregistrert Luger


Hulemannen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nylig kjøpt en Luger fra en som solgte den etter sin brors dødsbo. Han skal ha vært en aktiv skytter med flere våpen. Nå viser det seg at våpenkontoret bekrefter at han har hatt tillatelse til å ha våpen, men det er aldri registrert noen Luger på denne personen. Jeg har kjøpt våpenet i god tro og selger har også trodd at våpenet har vært registrert, men siste beskjed fra våpenkontoret er at den må destrueres om det ikke kan redegjøres for hvor våpenet kommer fra.

 

Jeg har altså kjøpstillatelse på 9mm pistol og alt er i så måte i orden på min side, er det da så firkantet at jeg ikke kan registrere våpenet på meg og det i stedet må ødelegges? Jeg synes det er fryktelig synd å måtte destruere det, da det er en veldig pen nummerlik P08 med original blånering, så jeg skulle ønske det var mulig å få til en løsning.

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Har (som bevilgningshaver i tidl.  jobb) fått registrert inn en del lovlig uregistrerte hagler bare ved å sende inntaksmelding til politiet på våpenet, men dette blir nødvendigvis annerledes. De tenker vel sikkert at dersom de tillater innregistrering av dette våpenet har de i praksis åpnet en mulighet for ulovlig import av uregistrerte håndvåpen - bare få de inn i landet og la kjøper registrere de inn... Jeg vet ikke, det er kanskje "rett" å gjøre det politiet krever her, selv om det i utgangspunktet høres feil ut. I allefall ingen tvil om at du ikke skal sitte igjen med svarteper og regninga. 

 

I tillegg selvsagt ekstra surt med tanke på at hvis du hadde kommet ifb med et våpenamnesti hadde dette sannsynligvis gått i orden uten mer spørsmål. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver meg vel på en e-post til våpenkontoret og spør pent om det kan behandles som en amnestisak, men det er vel ikke store sjansen. Alternativet er vel kanskje å plombere våpenet, regner med at det da er tillatt å ha, selv om det ikke blir helt det samme...

Link to comment
Share on other sites

Ein av mine revolvarar var uregistrert frå dødsbuet til ein sjømann som hadde kjøpt den i USA og tatt den med hit til landet. Ergo var den smugla hit. Det ordna seg ved at ein svært hjelpsom politimann som handterte våpensaker på det lokale kontoret skreiv ei ærklæring og fikk ordna med innregistrering av våpenet. No er dette riktignok 16 år sidan, men ville nok tru at muligheten er der for å få det registrert i dag også. Som sagt så hadde dette ikkje vore noko problem om det var amnesti.

Mi erfaring frå ulike sakshandsamarar er at det er vedkommandes tolking og oppfatning av regelverket som blir lagt til grunn, utan at det blir vist til konkrete paragrafar eller bestemmelsar. Det har vist seg i fleire tilfeller at det sakshandsamaren seier ikkje alltid er rett. 

Ville ha påklaga dette og spurt kva bestemmelse, paragraf etc som ligg til grunn.

Edited by P99
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Gjør et forsøk på å få selger til å redegjøre for historien til pistolen. Gjerne med noen form dokumentasjon, som kan bekrefte redegjørelsen/historikken.

Klarer selger ikke å redegjøre/dokumentere noe historikk kan det bli vanskelig.

 

Selger må få registrert pistolen, for så å selge den til deg.

 

Som tidligere svart er dette selgers problem.

Link to comment
Share on other sites

Vil nevne at det har vært mye rot i våpenarkivene, hos div. våpenkontorer rundt om i landet. Har kjennskap til noen tilfeller, bl.a. en avdød  kammerat (RIP), som etter politiets utsagn, hadde flere uregistrerte våpnen.( Og i dødsboet ble ikke alle Våpenkort funnet). Bl.a. våpen han hadde kjøpt sentralt her på Østlandet, var det store mangler. Flere typer tidligere registere og kanskje noe slurv, hadde ført manglende innrapporterig inn til det nye systemet. Jeg kunne selv bevtne flere av våpenkjøpene. Mulig et av problemene var, at han flyttet en del på seg en periode av livet (grunnet jobb) og at våpnene ikke var registrert i samme arkiv/våpenkontor. Våpnene ble tilslutt registrert på nye eiere, uten noe problemer. Kannske dette kan være problemet i TS sin sak også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg arvet en gammel lang-krag av min farfar hvor vi ikke fant noen registreringspapirer og polititet heller ikke fant noen registrering.

Dette gikk uten større problemer. 6 måneder senere ble familien kontaktet at et politikammer langt unna der farfar bodde med spørsmål om hva som hadde skjedd med kragen siden de nå hadde oppdaget han var død...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, OysteinR skrev:

6 måneder senere ble familien kontaktet at et politikammer langt unna

 

Jeg får stort sett vondt i sjela hver gang dette med politiets våpenregister kommer på banen. Det er lett for politiet å gå ut i media og anslå hvor mange uregistrerte våpen som finnes, og hvor farlig dette er. Men ut fra min erfaring, og ut fra det jeg hører og ser både her og der, tror jeg de hadde hatt veldig godt av å innføre et system for det de driver med. For dagens opplegg kan knappest kalles et system. Jaja, jeg har forsåvidt vært borti folk som har all innkommende post liggende i en haug, men stort sett vet ca hvor langt ned i bunken de skal lete for å finne brevet fra strømleverandøren i 2015, men... 

 

Det er vel lovt bot og bedring, vi får håpe at det i allefall blir det sistnevnte. Dette er jo faktisk viktig også for oss lovlydige våpeneiere. For når det oppdages noe feil i systemet, så er det jo sjelden tvil om hvem som sitter igjen med svarteper... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Samma her... Måtte sjøl hjelpe til med å få alt som var registrert på meg satt opp riktig (jakt/arv/bane/affeksjon/trening), pga feil i politiets system. Nå er jeg en ærlig sjel, og kjenner tante sånn passe godt, så alles gut pr dd. Men en vet nå aldri da... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...