Jump to content

Spørsmål til linksskyttere


Kammerherren

Recommended Posts

Tvillingene på 8 måtte naturligvis få prøve seg med min gamle CZ 452 for en tid tilbake. De syntes det var spennende, så jeg sendte børsa til børsemaker for ombygging til barnestørrelse. Resultatet ble svært så bra, men det kostet nesten skjorta. Nå etter litt praksis på jaktfelt så dukker det opp nye utfordringer. Jeg har ingen egen erfaring med å skyte links, derfor må jeg spørre de som faktisk praktiserer dette.

 

Tvilling 1:

Tilsynelatende venstredominant øye.

Foretrekker å skyte links med min standard rechts børse.

Sparker fotball med venstre bein.

Skriver med høyre hånd.

Skyter egentlig veldig gode samlinger på denne måten.

 

Tvilling 2:

Tilsynelatende venstredominant øye.

Foretrekker å skyte rechts.

Sparker fotball med høyre bein.

Skriver med høyre hånd.

Skyter nesten like gode samlinger som brodern.

 

Så spørsmålene:

Hvordan merket du at det var best å skyte links? Falt det seg bare naturlig?

Er det noen annen metode jeg kan benytte for å verifisere at tvilling 1 faktisk bør ha en links børse?

Bør tvilling 2 "tvinges" over på links børse siden han tilsynelatende har venstredominant øye?

 

Jeg har også venstredominant øye og har aldri vurdert å skyte links, det kjennes helt forferdelig å holde børsa slik, derfor er kanskje ikke siste spørsmål noen spesielt god ide?

 

Det ser ut til at DFS laget har links rekruttrifle med diopter tilgjengelig, tenkte jeg skulle ta en tur dit for å la dem teste litt, mulig det er beste løsning?

 

Takk for innspill.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er høyrehendt og har et venstredominant øye. Og det er så dominant at jeg heller skyter links. Det er altså graden av dominans som bør styre om du skal skyte links eller ikke (etter min mening).

Om du er høyrehendt eller venstrehendt spiller ingen rolle når du er 8 år og skal lære deg å skyte - det de lærer nå blir slik de foretrekker å skyte når de blir voksne. Men om du presser dem til å skyte på en unaturlig måte nå, så KAN det medføre at de vil bytte skytemetode i fremtiden og det KAN ta litt tid... Jeg ville derfor latt barna skyte slik de selv finner det naturlig nå - la dem prøve to like våpen i links og rechs, så finner de fort ut av hva de foretrekker.

Link to comment
Share on other sites

Det har da ingen som helst betydning for en rifleskytter hvilket øye som er dominant? Og kan man først skyte med rifle så er det begrenset hvor vanskelig det er å bytte side.

Det å skyte høyrehendt er jo en nokså stor fordel mhp. tilgang til utstyr, rifler, og også i forhold til skyting på stevner - er en venstrevridd er det alltid dårlig plass, eller noe utstyr som ikke passer, stokker, rifler wtf. Jeg tror jeg ville skutt høyrehendt uansett om jeg var venstrehendt faktisk. 
Det har alltid vært venstre øye som er dominant hos meg - og jeg kan overhodet ikke skyte med hagle, så der må det kanskje tas hensyn til, men ved vanlig rifleskyting har det fint liten betydning.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarer begge to. 

M67, siden jeg heller ikke kan treffe godt med hagle var jo tanken litt å tenke mer helhetlig nå som de er unge og muligens kan formes. Om de enkelt kan vende seg til å skyte links nå, vil de på et senere tidspunkt lettere skyte godt med hagle siden de antakeligvis da vil fortsette med links børse. Tilgang på våpen er naturligvis et ankepunkt, samtidig som mitt eget arsenal er mindre interessant for dem på et senere tidspunkt...…..

 

Jeg får la dem teste litt mer før jeg går å kjøper noe iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Lider selv av å være "feil"-hendt med høyredominant øye, selv skyter jeg links utelukkende basert på at det er det jeg er mest komfortabel med. Personlig har jeg få problemer hverken med tilgang på utstyr (på riflesiden er det dog noen flere utfordringer) eller å skyte (og treffe godt) med diverse våpentyper som hagle, rifle eller pistol. Når jeg var trener i det lokale skytterlaget var min tilnærming å la rekruttene prøve seg frem og finne  den måten som de syntes var mest komfortabel for de og ikke hva de "burde" ut ifra mine eller andres synspunkter.

Edited by lompa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har venstre øye som "mesterøye" og har alltid skutt hagle fra venstre skulder (klarer ikke montere på høyre skulder-blir bare rart, snodig men sånn er det). Rifle skyter jeg like greit fra begge skuldre. La helt om til links for noen år siden, det eneste som er litt vanskelig er fylling og isetting av magasin. Siden jeg er høyrehendt er og blir det litt knotete. Men det blir enklere for hver gang!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis mange av oss. Jeg har venstredominant øye og bruker begge hender like godt. Da blir det rifle og hagle fra venstre skulder og pistol i høyre hånd. Pistol kan jeg forøvrig skyte nesten like godt med venstre hånd når jeg bruker siktene. Rifleproblemet kommer jeg vekk fra ved å stort sett bare skyte bolt liggende eller fra benk. Stående osv., blir det automat eller bøyle.

 

Hvilken hånd jeg skyter med har jeg valgt etter hva som føles riktig, på samme måte som jeg valgte hvilken hånd til å skrive med, dele ut kort osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...