Jump to content

Kulevalg. 308 Win


StephanH

Recommended Posts

Trenger en god kule til elgjakta/seljakta og en god kule til trening. 

 

Har sett meg ut følgende kuler da jeg har lest en del om disse tidligere på nettet. 

 

Men hvilken kulevekt tenker dere? 

 

Skal i en Remington 700 Sps med ca 47cm løp

 

Nosler CC 150grs

Nosler CC 168grs
Barnes TTSX 150grs

Barnes TTSX 165grs

Link to comment
Share on other sites

150gr ttsx egner seg nok best for 308w, men 165 gir neppe problemer. 

150 og 168gr er begge kulevekter som funker bra for matchkuler i 308. Black Hills bruker 168gr smk. Er vel ingen produsenter som bruker så mye tid og penger som BH på å teste ut forskjellige ladekomponenter for å finne gulloppskrifta 

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det har elg og seljakt behov for ganske forskjellig oppførsel av prosjektiler. på elg vil man ha en kule som tåler å gå igjennom et bein og mye masse, og fortsatt holde sammen. Men hos sel vil man gjerne ha momentant eksplosjon. 

 

TTSX 150grs vil jeg anta fungerer bra på elg. (med så kort pipe/lav fart ville jeg gått for letteste lovlige TTSX, da de fungerer best i høye hastigheter). og  Til sel ser jeg for meg tilnærmet varmintkuler er kurant. Hornady SST er kanskje et alternativ. Viktig at kula går godt i rifla, selhjernen er vel ganske liten. 

 

Til trening er vel det meste kurant. Men kjekt med billig og god presisjon. Bruker selv hornady FMJ-BT til trening, da jeg bruker samme kule på rype. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FreeSkier skrev:

Slik jeg ser det har elg og seljakt behov for ganske forskjellig oppførsel av prosjektiler. på elg vil man ha en kule som tåler å gå igjennom et bein og mye masse, og fortsatt holde sammen. Men hos sel vil man gjerne ha momentant eksplosjon. 

 

TTSX 150grs vil jeg anta fungerer bra på elg. (med så kort pipe/lav fart ville jeg gått for letteste lovlige TTSX, da de fungerer best i høye hastigheter). og  Til sel ser jeg for meg tilnærmet varmintkuler er kurant. Hornady SST er kanskje et alternativ. Viktig at kula går godt i rifla, selhjernen er vel ganske liten. 

 

Til trening er vel det meste kurant. Men kjekt med billig og god presisjon. Bruker selv hornady FMJ-BT til trening, da jeg bruker samme kule på rype. 

Hei, 

 

Takk for utfyllende og godt svar. 

 

Er det 308 du bruker på rypa? 

Isåfall er ladedata på den kula meget interessant å få 😊

Link to comment
Share on other sites

 

Hei! 

 

Bare hyggelig. Ja, .308 med 43 cm pipe. 

 

Norma hylser, federal 210L tennhetter. COL 70mm

Har brukt to krutt, N140 og N550. 

annbefalt maks/min med disse kruttene har jeg ikke i hodet. Så sjekk det opp nøye, å start lavere en mine ladninger. 

 

N140 = 45 grain (lite fart, bra presisjon) 

N550 = 48,5 grain (bra fart, veldig bra presisjon, munningsflamme! , sikkert hardt nok ladet.)

 

Husk å sjekke opp ladedata fra kruttprodusent og kuleprodusent. Start lavt å jobb deg opp. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...