Jump to content

Forsøk på å lage riflestokk av trykkfast foam og glassfiber


Recommended Posts

Hei. Har lenge lekt med tanken om å få laget meg en glassfiberstokk til min Remington seven i 308. Så nå gjør jeg ett forsøk...

 

Så har du tips og komme med så fyr løs.

 

Usikker på kvilke materialer jeg skal kjøpe..? Hvilke fiberduk og epoxy mm?? Biltema er enkleste måte å få tak i forskjellig for meg...

 

Jeg har begynt og forme emne i trykkfast foam( finnes sikkert bedre materialet til dette men det var nå dette jeg hadde liggende.. 

 

Målet er att stokken skal være noenlunde lett og stiv nok. Orginal trestokken er sti  nok synes jeg.

 

Mest usikker på hvordan jeg skal gå fram nå med tanke på området rundt låskasse/løp.... ta ut såpas av foamen at jeg kan legge fibeduk innvendig får så å bedde til kassa og løpskanalen i ettetkant? Tips?

20190322_191537.jpg

20190322_220834.jpg

20190322_230013.jpg

20190322_215831.jpg

20190322_230019.jpg

20190322_230714.jpg

20190322_230623.jpg

20190322_233210.jpg

20190322_233203.jpg

20190324_220145.jpg

20190323_105249.jpg

20190324_220201.jpg

20190323_163210.jpg

20190324_220151.jpg

Edited by SniperElite
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mye greie på dette, men vil tro at de som har holdt på en del med det vil anbefale deg å bytte kjernemateriale til f.eks. Divinycell for deretter å sende en bestilling på epoksy og duk til WestSystem.
For noen år siden holdt jeg på å rota med noe tilsvarende og det åpnet seg en ny verden ved å bytte ut styrofoam til noe hardere. 
Jeg freste ut så det var god plass rundt kassa, kledde med duk innvendig og fylte hele området med beddemasse.
Ble vel egentlig aldri ferdig, men det var moro å prøve litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Takk for svaret! Ja kunne sikkert vært hardere kjerne her ja.. får fortsette litt med den stokken jeg har formet denne gang tror jeg. Blir den for myk så kan jeg vel kanskje bruke den som mal og aventuelt lage meg støypeformer av den... artigt å prøve litt forskjellig😜

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Kvernhuselva skrev:

Eg har igrunnen ingen kompetanse på feltet. Men dersom du fryktar kjerna blir for mjuk, er det vell ein fordel og bruke karbonfiberduk? Men prisen er vell ilkje hyggeleg på slikt.

Hei. Ja har tenkt tanken men dette er første forsøk så prøver å holde det på ett folkelig nivå angånde pris.. ps utrolig givende og forme skjefte med kniv/grovt sandpapir. Blir noe som passer!! 😜

Link to comment
Share on other sites

En tanke angående innvendig av stokken. Dvs rundt kassa/avtrekkermekanismen og løpskanalen, vurderer og ta avstøpning av gamlestokken innvendig og bruke avstøpningen som form når jeg skal utforme den nye innvendig.

Hvilkr materiale skal jeg forsøke og lage denne formen/modellen i tror dere?  Tips? Kan dette være aktuelt? https://www.westsystem.no/p/22339/entropy-ccr---glassklar-epoxy

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har vært i kontakt med westsystem.no (hyggelig kar) nå og han anbefalte å bruke denne duken her https://www.westsystem.no/p/12182/glassfiberduk-enkelvevet-135-gm

Noen som har erfaringer med denne? Grei og forme? Må det klippes i biter får så å legges rund hevarm og pistolgrep? Eventuelt hvor mange lag jeg må regne med og legge for tilstrekkelig styrke?

Hvor mye hvert lag bygger slik ca?

 

Angående avstøpning av løpskanal og kasse anbefalte han noe som hette silikonstøpegummi. Erfaringer?

Screenshot_20190326-154742_Gmail.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som formkitt kan du bruke det du får kjøpt i leketøysbutikken (plastelina). Håndvarmt ved pålegging og så inn i kjøleskap eller en times opphold i fryseren før bruk. Gips er også et alternativ dersom du legger et slippmiddel på avstøpingsområdet.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Er det noe jeg har erfart all den tiden jeg har tukla med kompositt, så er det at riktige materialer gjør underverk.

Jeg ville leta etter materialer og forbruksting hos; Kompositthuset, Diab, Lindberg & Lund og Easy Composites. De vet hva de snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Innbiller meg det er lettere og legge glassfiberduken om jeg tar av diverse forhøyninger før jeg begynner med den jobben. Er vel greitt å feste på at dette jeg har tatt av etter at jeg har lagt ferdig glasfiberen på stokken? Eller skal jeg feste på forhøyningene etter eks første laget med glassfiber?

20190328_131851.jpg

20190328_131250.jpg

20190328_131247.jpg

20190328_130940.jpg

Link to comment
Share on other sites

@SniperEliteJeg tror du havner i en blindgate med å forsøke og lage et avstøp av stokken slik du gjør nå? Var jeg deg ville jeg heller modelert opp rundt låsekasse, avtrekk, magasinbrønn med kitt, tape og plastbiter for så å kline på en armert sparkelmasse. Jeg har en gang skrevet en slik tråd på kammeret før "platformbytte" om denne måten å bygge på. Den er selvfølgelig borte, men jeg finner igjen bildene på profilen min. Kanskje du kan søke opp bildene og se litt på de? Hos meg har bildene mappe/fil/navnet "Salong". Jeg skjønner ikke hvordan de er lagret og det går ikke enkelt å "trekke de inn i denne tråden". Kanskje en moderator vet en bedre løsning?  Uansett de er egentlig nokså selvforklarende for hvordan jeg har bygd opp stokken "innenfra og ut". Du er jo flink til å ta ut former så jeg tror dette er den enkleste løsningen om du ikke har en veldig klar plan foran deg om hvordan du skal gjøre dette prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

@Bly Hei. Takk for komentaren du er en guru. Tanken med kassene/avstøp var i fylle opp kassene opp til ønskelig nivå med kitt slik at jeg kan ta 2 avstøpninger, en av løpskanal og øvre del av stokken bak til overgangen pistolgrep samt innvendig øvre del mtp utkasteråpning og hevarmspor. Så gjøre det samme med nedre der av stokken men da bare rundt kassa/underbeslaget. Tanken med å gjøre det slik er vel håpet om å få en brukabar finish og få riktig avstand/ form mellom kassa og underbeslag mm.. usikker på om jeg skal ta avstøpningen i silikongummi? (Må da invisteres) eller om det lar seg gjøre med epoxy? Med fiberduk? Eller bare med den filleren jeg har (406 silica)

 

Tenkte att når jeg da har har formen for både oppe og nede klare så blir det å støpe de to delene med glassfiberduken og epoxy. Når det skal støpes i formen burde jeg da begynne med å legge et lag epoxy i formen (med eller uten 406?) først, la den ligge litt til den blir klebrig før jeg begynner å legge duken? Dette veit sikkert du @Bly? Når første lag er lagt bør jeg da forsette og legge vått i vått? Eller er det like greit å la hvert lag tørke før ny runde, med tanke på styrken på sluttresultatet og hvordan det er å jobbe med?

 

Når øvre og nedre del er støpt ferdig var tanken sette dette sammen ved hjelp av kassa og underbeslaget får å få riktig passform. Tenkte å feste samen delene med litt duk og epoxy får å få endelig form. Så ta ut stålet igjenn for å fortsette jobben med å få ett tett skall.... (blir da selfølgelig åpent i framkant under løpskanalen og i bakant mot pistolgrepet ( tette ene enden med kitt ogSå fylle opp innvendig her med epoxy(med eller uten 406?)

 

Da er det fohåpentligvis fram og bakskeftet igjenn... her blir det å jobbe utifra kjernen..

 

Setter stor pris pp innspilm og hjelp.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, SniperElite skrev:

usikker på om jeg skal ta avstøpningen i silikongummi? (Må da invisteres) eller om det lar seg gjøre med epoxy? Med fiberduk? Eller bare med den filleren jeg har (406 silica)

Jeg har ikke prøvd silikongummi noen gang så det vet jeg lite om. Det jeg vet er at om du blander større volum med WestSystem, mer enn 40-50gram, så får du en kraftig varmeutvikling. Hvis tanken er å "fylle i" epoxy, så bør du ikke gjøre det! Det kan bli veldig ekstremt varmt, type det begynner å komme røyk. (Ikke spør hvordan jeg vet det :lol:). Men er det det du ønsker å gjøre bør du heller bruke biltema sin lamineringsepoxy. Den generer betydelig mindre varme. Med West bør du holde deg til å legge duk med epoxy lagvis til ønsket tykkelse om du vil lage form av den.

 

Det som er utfordringen med å lage en avstøpning i et materiale som blir helt stivt er å få stokken fra formen uten og ødelegge stokken (om det betyr noe?). En sånn trestokk med rette freste flater og tynne partier i området der det er gjort utfresninger for låsekassa er nokså skjøre greier.

45 minutter siden, SniperElite skrev:

Når det skal støpes i formen burde jeg da begynne med å legge et lag epoxy i formen (med eller uten 406?)

Silika er fint for å lage gelcoat med, men ikke noe å blande inn i duken når du "laminerer". Da bør du bruke kun epoxy. Silika armer ikke og tilfører ingen styrke. Den bare fortykker epoxyen slik at den blir mindre flytende/viskøs. I bloggen hvor jeg lager en form ser du en beskrivelse på hvordan jeg gjør det https://www.kammeret.no/blogs/entry/68-produksjon-av-ny-støpeform/  Det er andre måter å gjøre slikt på også og YouTuber du litt på EasyComposite så viser de også noen metoder. 

 

45 minutter siden, SniperElite skrev:

Når første lag er lagt bør jeg da forsette og legge vått i vått? Eller er det like greit å la hvert lag tørke før ny runde, med tanke på styrken på sluttresultatet og hvordan det er å jobbe med?

Vått i vått er minst arbeid, men det kommer veldig ann på om dukken legger seg eller om du må tape/vakuumere den mot overflata for å få den til å ligge der den skal være. Det kommer ann på føyeligheten til duken og hvor skape konturer den skal følge. Det er ingen fasit, men noe man må erfare. 

Det jeg vil anbefale er å legge et lag epoxy og vente til den blir klebrig, men ikke våt. Så legge på duken, vente en stund og legg på et nytt lag epoxy og repeter til ønsket antall lag. Men det tar tid og du må følge med hele tiden, og du bør ha prøvd og feilet litt for å forstå når ting skal gjøres. Lar du det tørke må du rubbe og vaske med salmiakk siden epoxy skiller ut et "fettstoff" som må vekk. Hvis ikke får du ikke heft mellom lagene.

 

Hvilken metode du velger er neppe det som påvirker sluttresultatet.

 

      

Jeg gjorde et Googlesøk og fant den gamle tråden hvor jeg bygger en stokk innenfra og ut.

https://www.kammeret.no/topic/49622-hvordan-bygge-en-one-off-composite-stokk-bildeserie/

Bilden mangler i tråde, men de ligger tydelig vis under bilder i profilen min her på Kammeret. Det var de jeg sikket til tidligere i tråden.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill! Og mye spennende lesning! Fikk alt jeg har bestillt i dag, utenom glassfiberduken🤬 ligger vist på hamar og kommer ikke før over helgen....

 

Men da får jeg gjøre noe annet mens man venter. Tror jeg vil forsterke bak og framskjeftet med ei aluminiumsrør (må nok finne alternative stenger til vannsprederen når kjerringa skal vanne blomster til sommeren😂)

 

Tror jeg lar stengene gå helt inne fra kasss og epoxyen rundt kassa og helt ut i glassfiberen på begge ender. Blir å dele foam stykkene på langs og ta ut spor til rørene. For så å lime de fast/stykkene sammen igjenn. Ok plan? Tror det skal funke fett😜

20190329_201852.jpg

20190329_201028.jpg

20190329_203107.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal du få noe glede av et rør plassert i midten av en myk kjerne så bør du lage en spant som når ut til ytterskallet, ellers kommer den ikke til å ha optimal funksjon i designet.  Kunn rør uten spant vil gjøre stokken mere robust i lengderetningen, men vil ikke gi så mye styrke med tanke på bøying siden kjernen er myk og vil komprimere lett rundt røret.

Når jeg legger rør i en stokk for å forsterke så sørger jeg for at røret får kontakt med yterskallen. Spesielt ut til sidene bak der stokken har høyde, og der stokken er lav som foran eller grep så både til side og topp og bunn. 

 

Et tips siden du venter på glassfiberduk. Biltema selger karbonfiberduk, rett vev, 200 gram/m2 til 199,- per m2. Det går nesten ikke å finne slik duk billigere noe sted. Har du 1-2 m2 på den stokken så blir den antagelig stiv nok om kjernen ikke er helt ubrukelig? Jeg har ikke erfaringer med den kjernen du bruker. Personlig synes jeg karbonfiber er lettere å bøye og tøye nedi og rundt noe enn glassfiber. Glassfiber i vevd duk har en egen evne til å rette seg ut igjen, men det er mulig at den duken på 135 gram/m2 er mere føyelig enn det jeg noen gang har brukt? Jeg har aldri laminert glassfiber under 200 gram/m2. Jeg bruker stort sett duker på rundt 200 gram/m2, og for virkelig å bygge tykkelse 660 gram/m2. Jeg synes også at glassfiber har lite nytte i stokkene siden det er mest mulig stivhet man ønsker, og jeg har derfor nesten helt sluttet å bruke glassfiber. Nå kjører jeg på med kunn karbonfiber i alt jeg lager siden det gir meg best sluttresultat. Karbonfiber er egentlige også den enklest duken  å jobbe med i tillegg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei Sniper, dette ble en veldig lang tråd, og jeg har ikke lest alle svarene, så det er mulighet for at jeg gir et svar på noe som er svart på før.  Har bakgrunn i diverse materialer p.g.a. utdannelse, og har drevet litt med restaurering av glassfiberbåt for min egen del, og for kunde. Jeg fant relativt fort ut at prisene til West system var uholdbar. Bra produkter, men overpriset i forhold til det man kan få andre steder f. eks hos Svas kjemi, Råsokveien 19, 1900 Fetsund. tlf 63885500. Nå ser jeg at du nok har kjøpt det du trenger, men det kan tenkes at andre ønsker å prøve seg på dette senere. Svas kjemi har alt man trenger til en slik jobb, til en meget grei pris. Her får du det kvanta du ønsker, skjønt jeg har nok aldri kjøpt epoxy mindre mengder enn 4 liter. Driver man med litt av hvert så bruker man opp dette i løpet av noen år. Disse kannene til West system med pumpemekanisme mener jeg er helt unødvendige, bruk en god vekt og du har et mere nøyaktig reslutat.

 

Har for øvrig et prosjekt også som jeg skal begynne på, en heltrestokk i Claro valnøtt til en Shilen DGA benkrestbørse i 6 mm XC. Har fått tak i en aluskinne i 30x30 mm som jeg skal lage en beddeblokk av. For så å lime den inn i stokken. Er fullstendig klar over at stokken burde vært laget av laminater, den kom slik, og jeg går linen ut. Kan lage meg en annen stokk senere, og kanskje da i de materialene som er foreslått her. Har metallfres så denne jobben blir morosom.

 

Vedr. tykkelse vevd glassfiber, så vil jeg nok anta du kan se hva du oppnår med tre lag duk, er nok redd for at du må ha noen lag til før at du får tilstrekkelig styrke, men dette avhenger av tykkelsen på duken. Lettere å jobbe med en tynn duk, lettere å forme rundt negative/postitive hjørner. Kanskje greit å ha to typer duk, en tynn, og en litt tykkere.  Det er også begrenset hvor mange lag du kan legge av gangen, før limet har herdet. Mener at to lag er nok om gangen. Fordelen med å bruke epoxy fremfor polyester er nok at du ikke er så temperaturavhengig. Bruker man polyestser så skal den ikke herdes ved lavere temperatur enn 15 grader. Dersom temperaturen går under dette vil herdingen stoppe, og den vil ikke starte igjen når temeperaturen stiger over 15 grader. Epoxy herder raskere ved høyere temperatur, er litt usikker på om polyester har samme egenskap.

 

Du har ikke vurdert å lage deg en støpemodel? Da kan du straks lage deg flere like stokker. Mere jobb, men du sparer inn i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Blitt litt stopp i prosjektet. Fant ut at jeg skal gjøre noen endringer. Har handla karbonfiberduk og epoxy fra biltema som du nevnte @Bly.

Og driver og prøver og skaffe nytt trykfast emne som jeg stivere, usikker på hva jeg laget første emne av men det var rester etter husbygging her.. tipper xps 250.. skal nå bruke xps 700 om jeg klarer å få tak i en bit.... ikke aktuelt å betale 3000 for en hel pakke  år jeg bare trenger en liten bit.

 

Har tegnet av forrige emne da jeg syntes målene på den ble riktig så bra. Så klar for ny runde med kniv/rasp😁

 

Har fundert litt på om jeg bør gå for å støpe hele stokken i "rund form"? Som i at jeg ikke tar ut verken løpskanal eller kasse/underbeslag av xps emnet før lagene med karbonfiberduk legges... blir da å frese ut til dette etterpå og  legge duk i løpskanal og bedde til kassa/underbeslag.... 

 

Tanker? Tips? (Må nok høre på folk ned erfaring skal dette gå bra😜)

20190401_212615.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Ster skrev:

Dra innom noen som driver med støping / reperasjons av båt.

de har gjerne endel forskjellige hardheter Divinycell e.l materiale liggende.

kanskje du kan få kjøpt det du trenger der.

Hei. Tja er ikke bare å dra til noen som driver med slikt her i nærheten.. bor i Lom, midt i innlandet...  men kanskje det hadde gått an å kommet i kontakt med noen som driver med slikt og fått tilsendt ett lite stykke..

Link to comment
Share on other sites

Spørsmå mens jeg venter på nytt kjernemateriale. Vil ta og teste litt hvordan disse greiene er og jobbe med. Er det anbefalt og legge første lag på stokken med litt 406 så epoxyen blir litt fastere og jobbe med? Slik at alt ikke renner av mens jeg venter på at det skal bli seigt så jeg kan legge første laget med karbonfiberduk?  Så ha på mere epoxy (uten 406 ikke sant?) Og gjennta dette til nok tykkelse? Kan eventuelt legge i litt 406 på toppen av siste lag får å få litt å pusse på uten å risikere å svekke fibrene i duken unødvendig?

 

Kunne det vært lurt og leggr i litt farge i epoxyen for lettere se konturer og riper når pussejobben begynner?

 

Har ikke noe såm er spess til dette... men kan jeg ha kullstøv? (Tannbleiking. Se bilde) eller vil dette svekke konstruksjonen?

20190402_122647.jpg

20190402_122633.jpg

20190402_122601.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, SniperElite skrev:

Kunne det vært lurt og leggr i litt farge i epoxyen for lettere se konturer og riper når pussejobben begynner?

Jeg pleier å gjøre det! Men jeg bruker pigment beregnet til formålet. Jeg aner ikke hvordan kull vil funke?

 

Jeg pleier også å sparkle opp divinycell med ultralight filler og pusse for å få et helt plant underlag. Det er porer i divinycell. Jeg har ikke erfaring med xps. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Bly skrev:

Jeg pleier å gjøre det! Men jeg bruker pigment beregnet til formålet. Jeg aner ikke hvordan kull vil funke?

 

Jeg pleier også å sparkle opp divinycell med ultralight filler og pusse for å få et helt plant underlag. Det er porer i divinycell. Jeg har ikke erfaring med xps. 

Gjorde en liten test i dag en ladning med kull i og og en uten. Kan ikke si det var noen forskjell å jobbe me med tanke på tørketid og slikt. La litt duk uten filler i epoxyn for å sjekke også, det funka dårlig følte jeg, ble veldig tynt og klebre duken til og rant mye. Funka mye bedre med filler! 

 

Bruk filler på alle 3 lagene? Eller ikke? Hva anbefaler du? @Bly

Ja jeg vil nok tro xps trekke litt epoxy men skal ikke være mye sien den brukes som grunnisolasjon under hus ol. Innbiller meg at det kanskje bare er en fordel med litt innsig for å binde de to materialen?

 

Tror jeg går for å legge vått i vått. Men hvordan går du da fram tidsmessig fra du har i herder til ferdig? Rekker jeg det med en ladning epoxy?

La to lag på testn i dag. 1 lag 25 min etter blandet. Så lag 2 nesten på direkten etter jeg fikk på plass første og hadde bra heft mot underlaget. Fungrte det. Virket ok og jobbe med opptil 50 min etter mixing.

 

Positivt overasket ovet hvor enkel karbonfiberduken var å jobbe med.

 

 

20190402_124413.jpg

20190402_122647.jpg

20190402_124440.jpg

20190402_142124.jpg

20190402_131914.jpg

20190402_142130.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@SniperEliteJeg har ikke noen fasit på hvordan. Det kommer ann på så mange faktorer og hva man selv synes fungerer. 

Det jeg pleier å gjøre er og sparke opp divinycell med en lett filler i epoxyen. Så lar jeg den tørke, og sliper alle flater til de er glatt og har riktig fasong. Så pensler jeg på epoxy uten noe, lar den bli tacky, også legger jeg på duken. Duken får ligge en stund mens epoxyen får herde enda litt til. Så metter jeg duken med epoxy. 

Da er det enten fortsette på samme vis med nytt lag eller vente til alt er herdet for så og slipe/vaske med salmiakk før nye lag. Det kan jo også være at man på et tidspunkt om man legger dukene veldig ujevnt får behov for å justere flatene med et tynt lag sparkel? 

Det er tidkrevende og mye arbeid med denne metodikken og man får ikke nødvendig vis mest styrke på konstruksjonen slik, men den er enkel, billig og krever lite utstyr. Sterkt nok blir det også om man ikke skal ha det ultimate. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fuck it! Saga meg ett nytt emne av det jeg har jeg. Vanskelig å oppdrive xps 700... må kjøpe ei hel pakke og betale frakt så det er ikke aktuelt 3000+..

 

Blir det ikke stivt nok så får jeg se på det som trening... trengs sikkert da jeg ikke er noen ekspert på noen som helst måte.

 

 

20190402_214936.jpg

20190402_205305.jpg

20190402_205259.jpg

20190402_195559.jpg

20190402_232841.jpg

20190402_192456.jpg

20190402_110017.jpg

20190402_224206.jpg

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, msteiro skrev:

Har mest sannsynlig noe divinycell jeg kan kappe opp i passende størrelse og sende i posten? Måtte jo kjøpe et helt flak, som er nok til en god del stokker.

 

Heisann! Ja dett hadde jo absolutt vært intresant det! Har kontaktet diab som pruduserer diviynesell for å høre om jeg kan få henter noe avkapp eller lignende der. Er i asker tror jeg. Hvor holder du til?

Link to comment
Share on other sites

Gått litt trått i det siste grunnet mangel på tid...

 

Har fått pusset og formet stokkemnet slik jeg vil ha det.

 

Avfetting og tørk nå så får vi se om det blir legging av karbonfiber snart. Må ta en runde og klippe til karbonfiberduken så det er klart før den jobben kan begynne..

 

178 gram nå

 

20190410_203557.jpg

20190410_203510.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Blir bra det der! Hvis du legger mye overlapp av duk kan det hende at det lønner seg å legge på et tynt lag med en lett filler mens epoxyen er i en tilstand hvor den fortsatt binder. Da slipper du kanskje å slipe så mye i selve duken mellom hver gang du legger nye lag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Bly skrev:

Blir bra det der! Hvis du legger mye overlapp av duk kan det hende at det lønner seg å legge på et tynt lag med en lett filler mens epoxyen er i en tilstand hvor den fortsatt binder. Da slipper du kanskje å slipe så mye i selve duken mellom hver gang du legger nye lag.

 

Takk. Ja begynner og ta form nå. Med lett filler mener du eks 406? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...